Seat: 70 év és 16 kivételes gépjármű

Seat: 70 év és 16 kivételes gépjármű

Egy elektromos gépjármű kíséri útján az olimpiai lángot a nyitó ünnepség utolsó szakaszán. Az 1992. évi nyári olimpiai játékokon vagyunk Barcelonában. A gépjármű mindazonáltal nem lehet más, mint egy Seat, egészen precízen egy elektromos Seat Toledo.

2020-ra ugyan nem úgy emlékezünk ezután, mint olimpiai évre, de ez az év ettől függetlenül a Seat 70. évfordulója. Elegendő idő ahhoz, hogy történelmet írjon és számtalan – a Seat első elektromos autójához, az említett Toledohoz hasonló – speciális és sajátos modellt hozzon létre. 16 ólom akkumulátora a gépjármű tömegét 1 015 kilogrammról 1 545 kilogrammra növelte, de települési használatban mindent összevetve is 55 kilométernyi hatótávolságot biztosított. Ez elég volt az elektromos Seat Toledo részére, hogy felvezesse a versenyzőket az olimpiai játékok záró napján szervezett maraton versenyén.

A Seat Toledo nem kizárólagosan az olimpiai játékok hivatalos gépkocsija volt, hanem a „Bajnokok gépjárműje” is. Mind a 22 spanyol érmes egy exkluzív gépjárművel bővült, amit számukra alkotott meg a spanyol társaság: ez volt a Seat Toledo Podium. A két eltérő szürke árnyalatra fényezett Toledo a maga korában a legteljesebb luxust képviselő belső kialakítással párosult. Még fax és telefon is volt az ülések közt, a mindössze bézs színű beltérben a bőr üléshuzatok és a műszerfal azonkívül az ajtók fa betétjei teremtettek jellegzetes hangulatot.

Jellegzetes modellek

1956-ban, az első Seat modell alapjaira épült a Seat 1400 Visitas. A neve mindent elárul, lefordítva Seat 1400 Látogatás. Nincsenek ajtók, nincs tető, ezáltal az 1400 Visitas legjobb alternatíva volt a fontosabb látogatóknak a Seat gyárán belül való szállításához. A nem mindennapi modell az 1400 széria gyártásán dolgozók kezei közül került ki.

1964-ig kellett várni a következő ikonikus Seat modellre: a Seat 600 a gyárba vendég hatóságok szállítására szolgált. Senki nem mondaná meg, hogy ez a kicsi települési gépkocsi szolgált a Seat Savio alapjául. Az olasz Carrozzeria Savio társaság a gyakorlatban is létrehozta Pietro Frua meglepő formatervét. Egy két méter tengelytávú kisbuszról volt szó, ahol három sorban helyezkedtek az ülések, ezáltal a Savio egyszerűen közlekedhetett a gyártósorok mellett. Az üvegtető nagyszerű kilátást biztosított, de a Seat kérésére a Savio még különlegesebb megoldással szerelte a modellt: a levehető tető révén bármikor nyitható tetős kisbusszá volt formálható.

Éppen ezen tulajdonsága folytán kapott a Seat egy igen rendkívüli felkérést II. János Pál pápa látogatása alkalmából. Egy, a pápa mobilnál könnyedebb járműre volt szükség a pápa 1982-es, spanyolországi látogatásakor. Ennek oka az volt, hogy a hivatalos jármű szolidan nem fért be a legfőbb helyszínek, a Real Madrid és az F. C. Barcelona stadionjainak bejáratán. A Zona Franca-ban van üzem dolgozói éjt nappallá téve dolgoztak és mindent összevetve jöhetett létre a Seat Panda „Papamóvil”. A teljesen fehér járműnél a dolgozók eltávolították a tetőt és az üveg felületeket és egy párnázott, csöves szerkezetet alkottak a jármű hátsó részében, ahol a Szentatya kapaszkodhatott, míg állva köszöntötte a körülötte lévőket. Mivel nem páncélozott jármű volt, így biztonsági okokból csakis a stadionokon belül használták.

Egy államfő részére a Seat Ibiza modelljét is átalakította 1986-ban. Ez a gépkocsi ajándékul szolgált Spanyolország korábbi uralkodójának, VI. Fülöpnek, aki ekkor érte el a nagykorúságot. A modell a Seat Ibiza Rey vagy Ibiza King nevet kapta. A személyre szabott Ibiza Rey műszaki alapjául az Ibiza SXI szolgált, amely két évvel később került gyártásba. A 100 lóerős befecskendezős motorral és kettős, szellőztetett féktárcsával ellátott fékrendszerrel szerelt modell újabb különlegessége volt a speciális kormánykerék, a Recaro ülések és a belső tér légkondicionáló berendezése. Ez volt a több, mint egymillió első generációs Seat Ibiza közül a legkülönlegesebb darab, amely gördülékenyen felismerhető volt arany színéről és kiszélesített hátsó részeiről.

Egy nagyvonalú művész keltette életre a Seat másik exkluzív, Seat Leon CUPRA „Pies Descalzos” – (magyarul „Mezítláb”) névre hallgató modelljét. Nevét a kolumbiai énekesnő, Shakira által megalapított alapítványról kapta, amely az otthontalan gyermekeket patronálja Latin-Amerikában. A motorháztetőre került aláírásnak betudhatóan a gépjárműt Seat Leon Shakira néven is említették, mert mind a karosszéria, mind ugyanakkor a belső tér a művésznő ízlésének megfelelően lila színt kapott. A két legyártott darab közül az egyik a Seat Heritage Collectiont gyarapítja, a másikat mindazonáltal az alapítvány támogatói közt sorsolták ki. A győztes egy diák volt, aki egy sms elküldésével 1 euróval járult hozzá az alapítvány munkájához.

A Seat történetének meghatározó autói

Mielőtt a Seat Ibiza elérte az egymilliós darabszámot, a Seat már ezelőtt meghaladta ezt a mérföldkőnek számító értéket. Tizenhat évvel azután, hogy elindult a társaság autógyártása, a Seat „One Million”, egy Seat 124 gördült le a gyártósorról az korábbi iparügyi miniszter vezetésével. Ezt is kisorsolták a dolgozók közt, de a szerencsés nyertesnek még jogosítványa sem volt és éppen akkor házasodott. Ő úgy döntött, hogy visszaadja a Seat-nak a gépjárműt és inkább az értékének hozzáillő pénzt választja.

1975 óta a Seat saját Technikai Centrumában fejleszti autóit. 1982-ben mutatkozott be a Seat Ronda, amit a Seat Ritmo alapjaira készült, a Rayton Fissore-val együttesen. A Seat készen állt, hogy elinduljon azon az úton, amely hozzásegíti, hogy a legnagyobb gépkocsi exportőrré váljon, független kereskedések hálózatával összefogva Európa-szerte. Ellenben a gépkocsit plágium okán perbe fogták. Hogy győzz meg egy bíróságot több száz műszaki részlettel? A fekete Seat Ronda sárgára színezett elemeivel képes volt meggyőzni a bíróságot – és mindenki mást – arról, hogy a Seat Ronda egy valódi Seat. Ezt a Seat Ronda „Tribunal de Paris” modellt sosem kellett jegyzékbe venni ahhoz, hogy a Seat történetének meghatározó pillérévé váljon.

Amennyiben a sportosság kapcsán keresünk mérföldkövet, akkor – a Monte-Carlo rali győzedelmes 124-es modellje mellett – egészen 2014-ig kell visszatekintsünk. Az ikon ugyanakkor a Seat Leon CUPRA SC 280 „Nürburgring record” az ő jól megérdemelt és beszédes nevével. Akkor első alkalommal történt meg, hogy egy elsőkerék hajtású sorozatgyártású modell átlépte a 8 perces határt a mesés Nürburgring pályáján (korrekten 7:58.44-es idővel teljesítette a kört). A kormány mögött Jordi Gené foglalt helyet, ahol az utolsó beállításnál a Performance Csomag elemeivel szerelték az akkor még álcázott CUPRA modellt.

Erő a kreativitáshoz

Ha van igazán eredeti gépkocsi, akkor az „ikermotor” spanyol megfelelőjéről elnevezett Seat Ibiza „bimotor” rali gépkocsi ilyen. 1986-ban a rali pilóta José María Serviá meglepte a rally bajnokság mezőnyét egy Seat Ibiza 4×4 modellel. Ebben a szakágban óriási vonóerőre és teljesítményre van szükség. A megoldás ezúttal az volt, hogy mindkét tengelyre került egy Ibiza kapacitás, minden egyes külön-külön a saját tengelykapcsolójához összekötve. A gépkocsit (a motorok hengerűrtartalmának megfelelően) 1.5×1.5 néven ismerték. Az ilyen formában elért teljesítmény közel 300 lóerő volt és végül két második helyet tudott elérni.

Mikor is a vonóerő kerül terítékre, színre lép a nem mindennapi Seat Ateca „Mattracks”. 2017-ben egy sajtóbemutatóra készült a Seat Ateca Snow Experience alkalmából. A Mattracks által konstruált hótalpak helyettesítették a kerekeket egy 190 lóerős Ateca 2.0 TDI modellen. A megemelt és kiszélesített modell természetes közege a hó volt, de utcai használatát is jóváhagyták.

A nyitott gépkocsik sokkal vonzóbbak, mint szélsőségesen kreatívak. Mindenesetre a Seat Ibiza nagyszámú felkérést kapott, amelyek sosem kerültek sorozatgyártásba. Kiemelkedik ezekből is az első, a Seat Ibiza Cabrio, aminek alapja az első generációs Ibiza volt. A 2+2 üléses modell mérsékelt, bukeret nélküli vonalvezetése az Ital Design Stúdió tevékenységét dicséri. Abban az időben Giorgio Giugiaro vállalata volt a felelős az Ibiza formatervezési munkájáért. 2014-ben érkezett a Seat Ibiza Cupster, az megnyerő és feltűnő speedster modell alacsony szélvédővel és domború hátsó kialakítással. Az 1969-es Seat 850 Spider óta még ekkor sem érkezett el az idő a Seat részére, hogy nyitott tetejű modell kerüljön sorozatgyártásba.

A Seat Marbella Pick Up tekintetében volt esély a gyártásra. Ez a – ugyancsak nem sorozatgyártásba kerülő – Marbella Playa koncepcióautónál lényegesen egyszerűbb és megvalósíthatóbb változat volt. A legfeltűnőbb eleme az volt, hogy a szállítórészt az utasfülkétől mindössze egy védőrács választotta el.