A Ford Performance az elektromos SuperVan 4 tanulmányautót állítja rajthoz a 101. alkalommal megszervezett Pikes Peak hegyi versenyen

A Ford Performance az elektromos SuperVan 4 tanulmányautót állítja rajthoz a 101. alkalommal megszervezett Pikes Peak hegyi versenyen

A Fordok immáron nagyjából 100 éve állandó szereplői a Colorado Springs mellett szervezett Pikes Peak hegyi versenyeknek (PPIHC). Az ez évi már a 101. futam, és a Ford Perfomance most egy tisztán elektromos hajtású SuperVan 4 tanulmányautóval áll rajthoz a hírneves versenyen.

Az első ilyen eseményre 1916-ban került sor, amikor egy Ford T-Modell 23 perc 3 másodperc alatt kapaszkodott fel 4302 méteres tengerszint fölötti magasságban húzódó célvonalhoz. 2023-ban a SuperVan 4 várhatóan elég sok percet lefarag ezután a T-Modell időeredményéből.

„A Pikes Peak isteni megmérettetés a Ford Performance részére, és természetesen a SuperVan 4 részére is, mivel ezt a mesés futamot számtalan motorsport-rajongó követi nemzetközileg,” hangoztatta Mark Rushbrook, a Ford Performance Motorsports átfogó igazgatója. „Az idők alatt a gépkocsik rengeteget fejlődtek, és ideje, hogy elektromos hajtási technológiánkat próbára tegyük ezen a hegyi szakaszon a Föld legnagyobb teljesítményű gépei ellen.”

A PPIHC korábbi 101 futamán az 1916-os T-Modelltől kezdve a legkorszerűbb Mustangig számtalan Ford-modell lépett már itt pályára: előző évben példaként a Shelby American egy Ford Mustang Shelby GT500SE modellt indított a versenyen.

Ugyanakkor nemcsak az itt versenyző Fordok, hanem pilótáik is mesés nevek voltak: a hatvanas években Curtis Tanner és Parnelli Jones pályarekordot állított fel a Stock Car kategóriában, nem beszélve Ken Block fantasztikus Hoonicorn-csapatásáról.

2023-ban a SuperVan 4 volánja mögött az igazi motosport-ikon és PPIHC-rekorder Romain Dumas ül ezt követően, aki nemcsak háromszoros Le Mans-győztes, hanem több EV-köridőrekordot is felállított már pályafutása esetén.

„A Ford legkorszerűbb generációs elektromos technológiája remekül illik erre a helyre,” vélekedett Dumas. „Ekkora magasságban már kiemelkedően kevesebb lesz a belsőégésű motorok teljesítménye, de a SuperVan 4 hajtásláncát ez nem érinti, mindent összevetve jó esélyekkel indulunk az ez évi versenyen.”

Dumas már kilencedszer vág neki a Pikes Peak futamnak, ahol 2012-ben állt első alkalommal rajthoz.

„Állandóan izgatottan várjuk, hogy teljesít Romain a következő Pikes Peak futamon. Folyamatosan egyéni igényeket kiszolgáló építésű gépkocsival érkezik ide, és ezek a gépek nemcsak meglepően erősek, hanem roppantul jól is néznek ki,” közölte Melissa Eickhoff, a PPIHC cégvezetője. „Ez idén sem lesz másként: a Ford Performance SuperVan 4 igazi trónkövetelőnek tűnik.”

A Ford Performance és STARD együttes munkájával megépített SuperVan 4 modellt ultranagy teljesítményű 50 kWh-ás akkumulátorról táplált összkerékhajtással szerelték fel. Mindezt szénszálas kompozit karosszéria, a FIA előírásainak pompás bukókeret és szabályozható energia-visszanyerő fékezés egészíti ki.

A két vállalat mesterei már öt éve dolgoznak együttes fejlesztési projekteken; az együttműködésből már olyan magas produktivitású EV-hajtásláncok születtek, akárcsak a FIA-tanúsítványú rallycross járművek élvonalába tartozó Fiesta ERX versenygép hajtása.

„A SuperVan 4-esben a valaha volt egyik legerősebb elektromos hajtáslánc üzemel,” nyilatkozta Michael Sakowicz, a STARD vezérigazgatója. „Ez a modern műszaki megoldás bizonyított már a goodwoodi hegyi futamon, a WRC murvás pályáin és sok más helyen is. Most ugyanakkor benevezzük a földkerekség talán legismertebb, legkülönlegesebb versenyére, és a STARD fölöttébb büszke arra, hogy részese lehet mindennek.”