MINI STRIP: Fenntartható formatervezés meglepő csavarral, Paul Smith tervei alapján

MINI STRIP: Fenntartható formatervezés meglepő csavarral, Paul Smith tervei alapján

A Paul Smith-szel együttesen kivitelezett MINI STRIP augusztus 12-én, Londonban ünnepelte világpremierjét. A kivételes, jellegzetes tervezésű modell a MINI és Paul Smith 2020 novemberében bejelentett együttműködésének gyümölcse, mely alatt a két ikonikus brit márka hónapokon át folytatott eszmecserét a fenntartható tervezésről. Az „egyszerűség, átláthatóság és fenntarthatóság” jegyében született modell inspiráló javaslatokkal szolgálhat egy fenntarthatóbb autóipar részére.

Amiképpen a MINI STRIP neve is sugallja, a tervezés a háromajtós MINI Cooper SE egész lecsupaszításával kezdődött, hogy a tervezés a strukturális alapoktól kezdődhessen. Ezt követően csak olyan alkatrészeket adtak hozzá a felépítményhez – szem előtt tartva a fenntarthatóságot –, amelyek a tervező alapján feltétlenül szükségesek.

„Számomra a MINI STRIP bámulatosan példázza azt, hogy a MINI és Paul Smith hasonlóan merész módon gondolkodik a jövőről, az újítás és a design tekintetében – kooperálva ugyanakkor még többre vagyunk képesek. Paul már a tervezési folyamat elején nagyon érdekes kérdéseket vetett fel, hála az autóipartól független és így korszerű nézőpontjának. Igazán büszkék vagyunk arra, hogy együttes erővel ilyen karakteres eredményre jutottunk” – nyilatkozta Oliver Heilmer, a MINI Design vezetője.

A külső nézőpont releváns inspirációforrás

A MINI régóta fogékony volt az univerzumán túl funkcionáló perspektívákra, merthogy azok támogatják a márkát élesebb képet alkotni önmagáról, illetve arról, hogy hogyan reagál a kihívásokra. A kerékpárokért, a könyvekért és egy sor egyébért rajongó divattervezőként Paul Smith olyan kérdésekkel állt elő, amelyek új lendületet adtak a megszokott határok átlépéséhez. „Hihetetlenül hálás vagyok a lehetőségért, hogy újragondolhattuk az ikonikus MINI-t” – szögezte le Paul Smith. „Ismerem és szeretem az aktuális modellt, de tisztelettel adózva a múltnak, a jövőbe nézve, valami igazán különlegeset sikerült létrehoznunk. Kiváltságosnak érzem magam, amiért a MINI csapata megadta nekem azt a bizalmat és a szabadságot, amellyel merőben új irányból közelíthettük meg az autótervezés folyamatát. Úgy vélem, hogy az együttes erőfeszítéseink nyomán teljesen speciális eredményre jutottunk: visszatértünk az alapokhoz, megszabadultunk mindentől, ami elhagyható és teljesen lecsupaszítottuk a gépkocsit.”

A koncepció: a kifogástalan tökéletlenség

Az együttes tervezési folyamat alapelve a minimalizmusra való törekvés volt, megcélozva egy kifinomult, friss, szokatlan formavilágot. A háromajtós MINI Cooper SE külsejét számtalan sajátos megoldás varázsolja teljesen egyéni igényeket kiszolgálóvá. Különösen jellegzetes a nyersanyagok jelenléte: a csupasz karosszériát nem fedi színes festék, mindössze egy vékony átlátszó felület, amely a korrózió ellen nyújt védelmet. A horganyzott acéllemezeken tudatosan meghagyták a gyári csiszolás nyomait, hogy azzal a gépjárműt, mint funkcionális tárgyat, és mint a szokványos életvitel robosztus társát azonosítsák. A szándékosan durva kikészítés Paul Smith alapján a kiváló tökéletlenség” megtestesítője.

Az anyagokban rejlő elemi kifejezőkészség

A MINI modellekre oly sajátos fekete spoiler egyes részeit 3D nyomtatással állították elő, újrahasznosított műanyagból, míg az anyagok alapvető tulajdonságai sok helyütt visszaköszönnek, ezáltal a fémpanelek során is. Smith kerékpárrajongóként maga is gyakran gyűri fel inge ujját, hogy kicseréljen vagy módosítson egyes alkatrészeket kerékpárján, ezáltal nem csoda, hogy hozzá köthető a kiegészítő alkatrészeket rögzítő csavarok érzékelhető módon történő elhelyezésének gondolata is, azt a benyomást keltve, hogy a jármű gördülékenyen szétszerelhető, darabjai ugyanakkor szimplán visszaforgathatók a nyersanyag-körforgásba a gépjármű élettartamának végén. A teljességgel funkcionális, ugyanakkor szembeötlő kialakítású spoilerbetétek ugyancsak 3D nyomtatással készültek, aminek a feltűnő textúrájukat is köszönhetik.

A MINI STRIP zárt hűtőrácsát, ráadásul keréktárcsáit úgy alkották meg, hogy csökkentsék a légellenállást, ezáltal is megnövelve az elektromos modell elméleti hatótávolságát. A rács, ráadásul a kerekek aerodinamikus burkolata újrahasznosított Perspex anyagból készült, amely emellett, hogy könnyebb, kisebb erőforrásigénnyel is bír. A belső karosszéria nagyrészt csupasz kialakítását láttató, nagyméretű panorámatető anyaga ugyancsak újrahasznosított Perspex.

Rajongás a részletekért

A MINI alapján „szemet gyönyörködtető”, ameddig Paul Smith „meglepő fordulatot” emleget a tradicionális kialakításban, ezzel utalva az olyan váratlan részletekre, mint a kontrasztos színek használata, amely csak második vagy harmadik pillantásra tűnik szembe a tervezők munkája láttán, lerántva a fátylat a részletek iránti rajongásukról. Ugyanez igaz a MINI STRIP-re is: az ajtók nyitását követően Paul Smith jellegzetes vonalai tárulnak a szemünk elé, öt élénk színből álló kompozícióban. A töltő fedele neonzölden világít nyitáskor, miközben az elektromos csatlakozó vésett rajzát maga Paul Smith tervezte.

Radikálisan minimalista belső

A MINI STRIP a belsőjét nézve is hű marad az „egyszerűség és átláthatóság” mottójához, amely a radikális lecsupaszítás következménye. A kárpitozott részek jóformán hiányoznak a gépkocsiból, a műszerfal, az ülések és a kalaptartó kivételével, ezáltal maga a karosszéria válik az utasfülke meghatározó vizuális jellemzőjévé. Paul Smith kifejezett kérésére kék színben pompázik, tényleg szemet gyönyörködtető módon. A nyers alapanyagok és az intenzív kék szín látványa egészen jellegzetes esztétikai élményt nyújt: az utasfülke csupasznak, azonban „jól öltözöttnek” hat.

A már megszokott többrészes kialakítás helyett a műszerfal egyetlen nagyméretű, félig átlátszó elemből áll, füstös bevonattal. A MINI formavilágára szokásoknak megfelelően sajátos körkörös kialakításra építve, a gépjármű vonalvezetése sokkal egyszerűbb, szem előtt tartva egy jóval grafikusabb értelmezést. Nincs tradicionális értelemben vett központi vezérlőegység – a felszabadult hely a sofőr okostelefonjának jár. Az okostelefon a középső megjelenítő helyén automatán rácsatlakozik a gépkocsira, s onnantól kezdve médiavezérlő egységként funkcionál. A belső tér egyetlen fizikai kapcsolói, az elektromos ablakemelők, ezenkívül az indítógomb, a középső kapcsolópanelen felfedezhetők.

Az modernizált anyagokkal takarékosan bánunk az erőforrásainkkal

A MINI STRIP fenntarthatóságát a minimalista, geometrikus kialakításán túl, az újrahasznosított, környezetbarát anyagok használata is alátámasztja. A belső tér teljesen bőr- és krómmentes; az üléseket kötött szövet borítja. Az üléshuzatok egyetlen anyagból készülnek, mindent összevetve teljesen újrahasznosíthatók, vagyis fenntarthatóvá válik az anyagok körforgása. A szőnyegek újrahasznosított gumiból készülnek. Terrazzo-mintázatuk az újrahasznosítás és a gyártási folyamat eredménye, ráirányítva a figyelmet az újrafeldolgozás révén új életet nyert színes anyagokra.

A műszerfal fedlapja, az ajtók betétjei, ezenfelül a kalaptartó ugyancsak felettébb visszafogott geometriával jellemezhető, mindemellett újrahasznosított parafából készül. A felhasznált parafa nem magába foglal szintetikus kötőanyagokat, és maradéktalanul újrahasznosítható. Meggyőző szilárdságának és puha tapintásának betudhatóan, a parafa a következő években fergeteges helyettesítője lehet a habosított műanyagoknak. A parafa nemcsak újrahasznosítható, hanem megújuló nyersanyagként a termelése „megköti” a szén-dioxidot, potenciálisan visszaszorítva az üvegházhatású gázokat. A kötött szövet és a parafa használatának másik nagy pozitív tulajdonsága, hogy mindkét anyag pórusszerkezetű, ezáltal rendbe hozza a belső akusztikát.

Minimalista és funkcionális – a részletek

A kormánykerék kidolgozása, amely ugyancsak központi szerepet játszik a belső térben, mindössze a legszámottevőbb funkciókra összpontosítja a figyelmet. Szalagos borítása az országúti kerékpárok stílusát juttatja eszünkbe. A kormány három alumínium küllőt számlál, centrumában mindazonáltal a hálós burkolat láthatóvá teszi a beszerelt légzsákot. A gépkocsi külső részéhez hasonlóan, itt is jól észrevehető csavarokkal találkozunk, amely arra hívja fel a figyelmet, később milyen szolidan szerelhető szét egy-egy ilyen kormány az alumínium újrafelhasználása céljából. Az egy óránál helyet kapó Paul Smith szövetcímke a belső tér egyik jól érzékelhető eleme, amely az együttműködésről árulkodik.

Az ajtópanelek ugyanabból a hálós anyagból készülnek, mint a légzsák borítása. A keretbe fogatott háló alatt csodásan kivehető az ajtók szerkezete. A kötött hálós anyag átláthatósága a látószög függvényében változik, amely újabb dimenziót kölcsönöz a belső megvalósításának. Az ajtókarok hegymászó kötélből készülnek, a hozzájuk hasonló stílusú biztonsági övek ugyanakkor narancssárga színükkel élénkítik a teret. A húzófogantyúkhoz hasonlóan a mart alumíniumból előállított ajtónyitók is a parafa ajtóbetéten kapnak helyet, az eszméletlen minőség érzetét kölcsönözve az ajtónak. Amiként tekintetünk továbbsiklik az ajtón, a beszerelt légzsákra leszünk figyelmesek. Hatása a érzékelhető kábelvezetéshez hasonló: szándékosan felhívja a figyelmet a gyártás alatt javarészben elrejtett funkciókra, esztétikai szerepet biztosítva a számukra.

Ragyogó javaslatok a fenntarthatóbb jövő érdekében

A MINI STRIP ötletekben gazdag részleteit elnézve, a forma követi a szerepkört. A tervezés központi vezérelvei az egyszerűség, az átláthatóság és a fenntarthatóság voltak, ez mindazonáltal a gépjármű minden részletében tetten érhető. A MINI STRIP során a MINI a ötletes térkezelés jegyében radikálisan új módon, alapjaiban formázta meg a MINI-k vonalvezetését, különösen a belső térről szólva. Mindent összevetve, a gépkocsi akár katalizátorként is szolgálhat az erőforrások fenntarthatóbb felhasználásához a járműtervezés területén.