Minden eddigit felülmúló terepképességek: a modern fejlesztésű Ranger Raptor átírja a szabályokat

Minden eddigit felülmúló terepképességek: a modern fejlesztésű Ranger Raptor átírja a szabályokat

Elért hozzánk is a modern fejlesztésű, és új szintet jelentő Ford Ranger Raptor. A sivatagi tájak leigázására, a hegységek meghódítására és a mindennapos autózásra ugyancsak hibátlanul alkalmas, második generációs Ranger Raptor magasra teszi a lécet az off-road teljesítmény kapcsán.

A Ford Performance csapata által kifejlesztett modern fejlesztésű Ranger Raptor a modern Ford Ranger magas produktivitású típusa. Nagy tudású vezérlő technológiáival és modern fejlesztésű, jóval keményebb szerkezetével a Ranger Raptor a nyers erő és a mechanikai-technikai precizitás izgalmas ötvözetét nyújtsa.

„Minden erőnkkel arra törekedtünk, hogy a modern fejlesztésű Ranger Raptort igazi izom-pickuppá alakítjuk,” közölte Dave Burn, a Ranger Raptor programvezető mérnöke a Ford Performance-nál. „A korszerű modell sokkal gyorsabb lett, hihetetlenül jól néz ki, számos új szerepkört biztosít, és ez a legkeményebb Ranger, melyet valaha építettünk.”

Az európai Ranger-rajongók részére különösen izgalmas esemény a korszerű Ranger Raptor megjelenése, ugyanis ez a modern fejlesztésű Ranger-család első, Európában kapható verziója; a Ford 2022 utolsó negyedévében kezdi kiszállítani az első járműveket a vevőknek.

A Raptor közelgő európai debütálását egy akciódús video3harangozza be, ahol a gépkocsi egy teherszállító repülőgépről ugrik a mélybe, hogy időben odaérjen az európai bemutatóra.

Még több erő, még több élvezet

A teljesítményrajongók részére a legszámottevőbb újdonság alighanem a most bemutatott, kettős turbótöltésű, 3,0 literes V6-os EcoBoost benzinmotor lesz, melyet a Ford Performance mesterei úgy hangoltak, hogy 288 lóerő teljesítményt és 491 Nm forgatónyomatékot nyújtson le.

A kettős turbótöltésű, 3,0 literes V6-os EcoBoost kapacitás motorblokkja grafiterősítésű vasöntvény; ez csaknem 75 százalékkal erősebb és 75 százalékkal merevebb, mint egy tradicionális, vasból öntött szerkezet. A Ford Performance mesterei sokat dolgoztak azon, hogy a motor készségesen reagáljon a gázparancsra, és a versenypályákon kifejlesztett (a Ford GT és a Focus ST modellekben alkalmazott megoldáshoz hasonló) turbólyuk-semlegesítő rendszer biztosítja, hogy a vonóerő rögvest rendelkezésre álljon.

A Baja üzemmódban aktiválódó új turbólyuk-semlegesítő megoldás érdemben azt jelenti, hogy a turbótöltő akár még három másodpercig is pörög azután, hogy a vezető felengedte a gázpedált, ezáltal a kanyarokból kigyorsítva vagy a fokozatváltásoknál az autós azonnali gyorsulásra számíthat. Azonkívül az erőforrást egyéni igényeket kiszolgáló turbótöltés-profilra programozták, hogy a tízfokozatú automata sebességváltó az összes áttételénél korrekt teljesítményt biztosítson.

„A háromliteres motor meglepő dinamizmussal ruházza fel a Ranger Raptort, ami még a legkeményebb teljesítményrajongót is lenyűgözi,” vélekedett Burn. „A modern blokk teljesítménye és gyorsító képessége széles mosolyt csal ezután az autósok arcára.”

Az új hajtáslánc murván, poros úton, sárban és homokon ugyanúgy erőlködés gyorsítja a Ranger Raptort. A figyelemfelkeltő teljesítményt még izgalmasabbá varázsolja az elektronikus vezérlésű aktív kipufogórendszer, amely négy eltérő, a mindenkori vezetési helyzethez illő motorhangot ad.

Az autósok a kormánykeréken elhelyezett nyomógombbal választhatják ki a kívánt hanghatást, vagy rábízhatják a feladatot a hajtásláncra is, amelyiknek az összes üzemmódjához hozzá van rendelve egy-egy hangbeállítás:

Csendes – itt a halk működés fontosabb, mint a teljesítmény, hogy a Raptor tulajdonosa korán reggel ne zavarja a szomszédokat

Normál – ebben a mindennapi használatra kialakított profilban hallható ugyan a motorhang, de úgy, hogy a gépkocsi ne legyen túl hangos az utcán. Ez az alapértelmezett beállítás a Normál, Csúszós út, Sár/Nyomvályú és Sziklán araszolás üzemmódokban

Sport – hangosabb és dinamikusabb motorhang

Baja – hangerejében és tónusában szintén a legütősebb hanghatás; Baja üzemmódban a kipufogó a nyitott rendszerek hangját idézi. Csakis off-road használatra ajánlott.

Normál – komfort és üzemanyag-takarékosság

Sport – élénkebb reakciók az élvezetes közúti autózáshoz

Csúszós út – magabiztosabb haladás csúszós vagy egyenetlen úton

Sziklán araszolás – konkrétan a sziklás, egyenetlen talajon történő, kis sebességű araszoláshoz, ahol kulcsfontosságú a finom irányíthatóság

Homok – megfelelő áttételek és optimális vonóerő homokra vagy mély hóra

Sár/Nyomvályú – maximális tapadás az elinduláshoz és a lendület megtartásához

Baja – minden rendszer csúcsteljesítményen a gyors terepezéshez

Az aktuális 2,0 literes EcoBlue biturbó dízel, ami 2023-tól még mindig megjelenik ezt követően a modern fejlesztésű Ranger Raptor kínálatában; erről a megjelenéshez közelebbi időpontban tesz közzé újabb részleteket a Ford.

Mindazoknak, akik tényleg odateszik

A modern fejlesztésű Ranger Raptor felfüggesztése a most bemutatott Rangeréhez viszonyítva egészen jellegzetes. A gépjárműben egy sor jellegzetes, Raptor-specifikus megerősítés látható, többek közt a C-oszlopban, a platón és a pótkeréknél, a felütésgátlónál, a rugótoronyban és a hátsó lengéscsillapító bekötésénél; ezek a megoldások egyesült erővel azt eredményezik, hogy a Ranger Raptor még a legkeményebb terepen is magabiztosan uralható.

Egy olyan jelentős hatékonyságú off-roadernek, mint a Ranger Raptor, kifogástalan tapadásra van szüksége, így a Ford mérnökei egész egészében átalakították a futóművet. Korszerű, erős, csakhogy könnyed alumínium alsó és felső lengőkarokat, hosszú első-hátsó rugóutakat és Watt-rudazattal kiegészített, kifinomult hátsó futóművet terveztek, hogy a gépjármű még akkor is hibátlanul uralható legyen, ha nagy sebességgel vágnak át vele a kemény terepen.

„A Ranger Raptor futóművében az egyik hatalmas újdonság a FOX Live Valve lengéscsillapítók használata. Ezek révén a futómű beállításai valós időben változnak, az aszfalton észbontóan szabályozva a karosszéria mozgását, ugyanakkor pompásan elnyelve a terep durva egyenetlenségeit, hogy az autós teljesen kiaknázhassa a Raptor teljesítményét, és pompásan uralhassa a járművet” mondta Burn.

A modern fejlesztésű, 2,5 col átmérőjű FOX Live Valve belső megkerülő szelepes lengéscsillapító pozícióérzékelő technológiával funkcionál. Ezek a csillapítók a legkifinomultabb ilyen szerkezetek, amelyeket valaha beépítettek a Ranger Raptorba, és Teflon -töltetű olaj van bennük, így – a kifutó modell lengéscsillapítóival összehasonlítva – csaknem 50 százalékkal kisebb súrlódással működnek.

A hardvert a FOX szállította, ám a tuningot és fejlesztést a Ford Performance csinálta számítógépes tervezéssel és valós tesztekkel. A rugófeszesség-szabályozástól kezdve hasmagasság-állításig minden szektorban úgy hangolták be a készülék üzemelését, hogy kiváló egyensúlyt teremtsenek a komfort, az irányíthatóság, a menetstabilitás és a tapadás közt, legyen szó akár közúti autózásról, akár terepezésről.

A Ranger Raptor átprogramozott üzemmódjaival2 összekapcsolt Live Valve belső megkerülő szelepes rendszert úgy tervezték meg, hogy közúton komfortosabb futást, terepen mindazonáltal jobb rugózást biztosítson, kis és nagy sebességnél hasonlóképpen.

A rendszer ennek értelmében hozzáigazítja a csillapítás erejét az eltérő üzemmódokhoz, ezenfelül mindazonáltal a futómű észrevétlenül felkészíti a járművet az eltérő vezetési körülményekre. Mikor is a csillapító összenyomódik, a megkerülő szeleprendszer különféle zónái korrekten olyan ellenállást adnak, amennyi az adott helyzethez elengedhetetlen.

Az erős felütések elleni védelem érdekében a már versenyeken is bizonyított FOX Felütésgátlás Irányítás maximális csillapító erőt állít be a lengéscsillapító utolsó 25 százaléknyi mozgástartományában. Erős gyorsításkor a rendszer kimerevíti a hátsó csillapítókat, hogy gátolja a gépjármű ‘leguggolását’, javítva ezzel a menetstabilitást. Mivel a lengéscsillapítók minden pillanatban ideális beállítással működnek, a Ranger Raptor ugyanolyan élvezetesen vezethető az aszfalton, mint a terepen.

A Ranger Raptor kimagasló terepképességét tovább fokozzák a kocsitest alatt elhelyezett védőelemek. Az első motorvédő lemez majdnem kétszer akkora, mint a normál modern fejlesztésű Rangeré, és 2,3 mm vastag, nagy szakítószilárdságú acélból készül. Ezt a lemezt (a motor alsó burkolatával és az osztómű védőlemezével egyesült erővel) úgy tervezték, hogy eredményesen megóvja a legszámottevőbb szerkezeti elemeket, példaként a hűtőt, a kormányművet, az első keresztmerevítőt, az olajteknőt és az első differenciálművet.

Terepezés közben hasznos segítség az elöl és hátul ugyanúgy megtalálható kettős vonószem-csatlakozás. A dupla kialakítás megkönnyíti a hozzáférést az egyik rögzítő ponthoz, ha a másik éppen hozzáférhetetlen, és biztosítja a kipányvázó hevederek használatát, amikor mély homokból vagy sárból kell kiszabadítani a gépjárműt.

Minden terepen élvezetes

A Ranger Raptorban most jelenik meg első alkalommal az a fejlett, állandó négykerékhajtás, ahol egy modern, elektronikus vezérlésű kétfokozatú terepváltó osztómű, azonkívül zárható első és hátsó differenciálmű üzemel; a hardcore terepezők bizonyára nagyra értékelik ezt követően mindezt.

„Bár a Raptorhoz a sivatagi versenyek adtak inspirációt, ez a gépjármű bármilyen terepen helytáll. Olyan off-roadert alkottunk, melyet nem kell külön módosítgatni ahhoz, hogy az ember bárhová eljusson vele – és biztonságban haza is érjen onnan,” tette hozzá Burn.

Annak érdekében, hogy a modern fejlesztésű Ranger Raptor ugyanolyan magabiztosan mozogjon az aszfalton, mint a mély sárban vagy a kerékvályúkkal szabdalt terepen, a gépjármű vezetője hét eltérő üzemmód2 közül választhat; ezek közt a Baja beállítás is megjelenik, mikor is a jármű elektronikai rendszerei a lehető legnagyobb teljesítményt biztosítják a gyors terepezés közben.

„Azt akartuk, hogy a Baja üzemmód igazán speciális képességgel ruházza fel a gépkocsit,” árulta el Burn. „Ez egy olyan szerepkör, ami felettébb lényeges a Ranger Raptor vásárlóinak.”

Minden egyes üzemmódban másféle beállítások alapján funkcionál a motor- és váltóvezérlés, az ABS, a kipörgés- és stabilitásvezérlés, a kipufogószelep, a kormánymű és a gázadás. Mindemellett a műszeregység, a járműinformációs rendszer és központi érintőképernyő színvilága is a kiválasztott üzemmódnak megfelelően változik. 2

Országút

Normál – komfort és üzemanyag-takarékosság

Sport – élénkebb reakciók az élvezetes közúti autózáshoz

Csúszós út – magabiztosabb haladás csúszós vagy egyenetlen úton

Terep

Sziklán araszolás – konkrétan a sziklás, egyenetlen talajon történő, kis sebességű araszoláshoz, ahol kulcsfontosságú a finom irányíthatóság

Homok – megfelelő áttételek és helyes vonóerő homokra vagy mély hóra

Sár/Nyomvályú – maximális tapadás az elinduláshoz és a lendület megtartásához

Baja – minden rendszer csúcsteljesítményen a gyors terepezéshez

A modern fejlesztésű Ranger Raptorban mindezt a Trail Control egészíti ki, ami úgy funkcionál, mint egy terepre szánt sebességtartó automatika2. Csak be kell állítani a kívánt tempót (32 km/óra alatt), és a gépjármű önműködően adagolja a gázt és fékerőt, hogy vezetőjének csak a kormányzásra kelljen koncentrálni a nehéz terepen.

Kemény és atlétikus

A Ranger Raptor speciális képességeihez modern külső társul, ami a modern fejlesztésű Ranger csodás stílusát tükrözi. A markáns sárvédők és fényszórók hatásosan hangsúlyozzák a gépkocsi szélességét, s a pickupot még erőteljesebbnek mutatja a hűtőrács nagyméretű F-O-R-D felirata és a határozott kontúrokkal határolt lökhárító.

„A Ranger Raptor az összes dizájn-eleme határozott célt szolgál,” indokolta el Dave Dewitt, a Ranger Raptor külső dizájnjáért felelős formatervezési igazgató. „Ezen a gépjárműn első pillantásra látszik, mit tud.”

A mátrix LED fényszórók és LED nappali menetfények új szintre emelik a Ranger Raptor világításának teljesítményét: a prediktív kanyarvilágítás, a vakításmentes fényszórók és az automata, dinamikus fényszórómagasság-állítás hasznos segítséget jelentenek a vezetőnek és a többi közlekedőnek.

A szélesített kerékjáratok erőteljes formavilágú 17 colos könnyűfém keréktárcsákat ölelnek körül, amelyeken a csupán a Raptorhoz kínált, magas produktivitású terepgumik feszülnek. A funkcionális szellőzőnyílások, légterelő elemek és az erős, jó tapadást kínáló alumínium oldalfellépők nemcsak mutatósak, hanem konkrétan praktikusak is. A hátsó LED lámpatest az első világítás jellegzetes stílusát ismétli, a Precision Grey árnyalatra fényezett, fellépővel is kiegészített hátsó lökhárító ugyanakkor olyan magasra került, hogy ne rontsa a hátsó terepszöget.

Az utastér kinézete is a Ranger Raptor terepképességét és energikus természetét hangsúlyozza. A vadászgépek által ihletett sportülések konkrétan kényelmesek, ugyanakkor a testet is fergetegessen megtámasztják a villámgyors kanyarokban.

A műszerfalat, a belső kárpitozást és az üléseket Code Orange színű betétek díszítik; ez az árnyalat jól illik a belső világításhoz, ami okkersárga fényben füröszti a kabint. A prémium minőségű bőrrel borított, fűthető sportkormányt erőteljes ujjtámaszok és középállás-jel egészítik ki, és a sportos benyomást tovább erősíti a magnéziumöntvény váltófülek látványa.

Az utasok szórakoztatásáról a legkorszerűbb digitális modern műszaki megoldás gondoskodik: a kabinban 12,4 colos digitális műszeregység hoz létre igazi hi-tech hangulatot, a 12 colos központi érintőképernyőhöz mindazonáltal a Ford modern fejlesztésű SYNC 4 konnektivitási és mulattató rendszere4 kapcsolódik, amelyen felár nélkül funkcionál a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto kapcsolat5. A korszerű meg új kalandokhoz 10 hangszórós B&O hangrendszer6 szolgáltat lelkesítő zenei aláfestést.

A Ford Performance család tagja

A Raptor eredendően Észak-Amerikában született, ahol a Ford ezzel a névvel különböztette meg magas produktivitású pickupjait és terepjáróit. Az első ilyen jármű az első generációs F-150 SVT Raptor volt, melyet arra építettek, hogy képes legyen nagy sebességgel végigszáguldani a terepen. A Ford Performance révén alkotott Ranger Raptor révén a Raptor embléma 2018-ban már a mindenre kiterjedő piacon is feltűnt, ezáltal végre Európa hardcore pickup-rajongói is hozzájuthattak egy igazán izgalmas gépjárműhöz.

A Ford Performance legutóbb a Bronco Raptor izom-SUV modellt és a limitált darabszámú Bronco DR sivatagi versenygépet mutatta be Észak-Amerikában. A Ford szintén nemrégiben bizonyította, hogy számolni kell vele a FIA Rally Világbajnokság új, elektromos korszakában: a kilencszeres bajnok Sébastien Loeb és navigátora, Isabelle Galmiche győzelmet arattak az M Sport Ford Puma Hybrid Rally1 versenygéppel a mesés Monte Carlo Rallyn.

A friss Ranger Raptor is ezt az örökséget ápolja, mert ez egyrészt egy, a mindennapokban pompásan felhasználható pickup, másrészt pedig olyan teljesítményt és képességeket ad, melyet rajta kívül egyetlen másik pickup sem a Ranger kategóriájában.

„Tudtuk, hogy a vásárlóink kimagasló teljesítményt várnak a modern fejlesztésű Ranger Raptortól, de nem vagyok biztos benne, hogy tényleg számítottak-e egy ilyen mérvű szintlépésre. Ez a gépkocsi hihetetlenül élvezetesen vezethető, és a belőle áradó nyers erő simán mellbevágó! „, összegezte Burst.