A történelem egyik legkedveltebb és legnagyobb hatású Toyota sportautója, a GR Yaris szolgált a Toyota új tanulmányautójának alapjául: a japán autógyártó leleplezte a hidrogénhajtású GR Yaris kísérleti koncepciót. A koncepció ugyanazt a hajtásláncot használja, mint a hidrogénhajtású Corolla Sport kísérleti versenyautó, amely pillanatnyilag a Super Taikyu versenysorozatban megjelenik: a GR Yaris módosított erőforrása hajtja, amit úgy alakítottak át, hogy hidrogént használjon üzemanyagként.
A Toyota elénk tárta kísérleti hidrogénhajtású, belsőégésű motortechnológiáját a többszörösen díjnyertes GR Yaris lemezei alatt. A kísérleti járműben felhasznált hidrogén, az üzemanyagtartály és az utántöltés mikéntje is megegyezik a Toyota sorozatgyártású üzemanyagcellás elektromos zászlóshajójában, a Miraiban használt megoldásokkal. Ugyanakkor amíg a Mirai az üzemanyagcellákban kémiai reakciót alkalmaz az energia előállítására, a kísérleti GR Yaris belső égésű motorral van szerelve, amely hidrogént használ üzemanyagként.
Amíg a hidrogénhajtású belsőégésű motortechnológia – amellyel 2017-ben kezdtek el foglalkozni – még a koncepcionális fejlesztés és tesztelés korai szakaszában van, és mindent összevetve sorozatgyártásra nem alkalmas, addig a Toyota hidrogénnel hajtott kísérleti versenyautójában, a Corolla Sportban már most tanúbizonyságot tett ideális teljesítményéről a japán versenyeken, míg közel zéró károsanyagot bocsát ki a kipufogóin át.
„A japán autóiparnak sikeresnek kell lennie a személygépjárművek gyártásában. Ennek érdekében a gyártóknak részt kell venniük az autóversenyeken, hogy teszteljék járműveik tartósságát és erejét, és a lehető legjobb teljesítménnyel rukkoljanak elő. A versenyzéssel közösen jár a fejlődés, és arról nem is beszélve, hogy az autózás szerelmeseinek lelkesedése is. A versenyzés célja nem kizárólagosan a kíváncsiságunk kielégítése, hanem a japán személygépjármű-ipar fejlődésének elősegítése.” – hangoztatta még 1952-ben Kiichiro Toyoda, a Toyota alapítója.
Ez a szellemiség onnantól is meghatározza a vállalatot, és az elmúlt több mint egy évtizedben, a maga is versenypilóta világszintű elnök, Akio Toyoda vezetése alatt csak még tovább erősödött. A hidrogénhajtású kísérleti GR Yaris és Corolla Sport ugyanazt a G16E-GTS jelű 1,6 literes, soros háromhengeres turbómotort használja, amely a díjnyertes GR Yarisban is megtalálható, ugyanakkor módosított üzemanyag-ellátási és befecskendező rendszerrel, amelyeket a hidrogénhez igazítottak.
A kísérleti, hidrogénhajtású Corolla Sport már május óta versenyez Japánban a Super Taikyu sorozatban a Toyota GAZOO Racing alá tartozó ROOKIE Racing színeiben. A csapat természetesen azért vállalta ezt a kihívást, hogy a motorsport kemény körülményei közt tesztelhessék a kísérleti, hidrogénhajtású belső égésű erőforrást.
„Megtettük az első lépést, hogy fejlesszük és felvehessük a versenyt a hidrogénhajtású motorunkkal, és megküzdjünk a kihívásokkal. Elképzeléseim alapján kicsit másként néznek ezt követően ki a dolgok 10 év múlva, és remélem, hogy amikor az emberek visszatekintenek ezt követően, látni fogják, milyen pozitivitással vállaltuk a kihívást és hogy mennyire élveztük ennek minden pillanatát.” – fogalmaz Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke a hidrogén belsőégésű fejlesztési program kapcsán.
A hidrogén gyorsabban ég, mint a benzin, ami jó reakciókészséget és fergeteges környezeti teljesítményt nyújt. Mitöbb, hogy jócskán tiszta, a hidrogén elégetésének megvan az a plusz pozitív tulajdonsága is, hogy mulattató vezetési élményt biztosítson a belső égésű motorokra sajátos hanghatások és másfajta pozitív jellemzők megtartásával.
A karbonsemlegesség elérése érdekében a Toyota még nagyobb erőfeszítéseket tesz, példának okáért az hidrogén üzemanyagcellás elektromos gépjárműk és jó néhány másfajta üzemanyagcellás áru, ugyanakkor a hidrogén használatának népszerűsítésével. A motorsporton át tovább finomított hidrogénhajtású belső égésű erőforrások segédkezésével a Toyota egy még jobb hidrogénalapú társadalom megvalósítását szeretné elérni.