Fékezés vagy vitorlázás? – Az ID. 4 okos energiavisszanyerési koncepciója

Fékezés vagy vitorlázás? – Az ID. 4 okos energiavisszanyerési koncepciója

Fékenergia rekuperáció, más szóval lassításkor történő energia visszanyerés, amely nagyban növeli minden elektromos jármű hatótávolságát. A korszerű Volkswagen ID. 4 tekintetében ez a koncepció maximális hatékonysággal társul.

Nehéz kérdés: mi történjen, mikor is egy elektromos jármű vezetője leveszi a lábát a jobb oldali pedálról és ezzel egy tolóüzemet indít el? Az elektromos meghajtásról gondoskodó motornak ekkor generátorként kell a mozgási energiát elektromos energiává alakítania vagy elektromos energia létrehozása nélkül folytassa útját a jármű, vitorlázásra használva annak lendületét?

A válasz ezekre a kérdésekre nagyban függ a gyártótól és az adott modelltől is. Vannak elektromos járművek, amelyek a tolóüzem esetén folytonosan visszanyerik az energiát. A modern elektromos SUV modell ID. 4 tekintetében – éppen úgy, mint a kompakt ID. 3 modellnél – a Volkswagen egy másik, még hatékonyabb stratégia mellett tette le a voksát: a vitorlázásé az elsőbbség, mert minden energiaátalakítás szükségszerűen magával hozza a veszteséget is. Ez vonatkozik a D fokozatra, amely a gépkocsi indulásakor automatán aktiválódik.

Vitorlázás és energiavisszanyerés

A vitorlázás szerepkör – amennyiben a vezető korán leveszi a lábát a gázpedálról – kiegyensúlyozott és tervezhető vezetést biztosít. Amennyiben a vezető erőteljesebben óhajtana fékezni, a fékpedált lenyomva aktiválja a fékenergia visszanyerést. Közel 0.25 g erősségig – vagyis a hétköznapokban előforduló fékezési manőverek nagy részénél – az elektromotor végzi egyedül a fékezést, ameddig az elektromos fékrásegítő csak akkor aktiválja a kerékfékeket, mikor is jókora lassítást igénylő helyzet merül fel. A generátor alapú lassítás és a hidraulikus fékezés közti átmenet hozzávetőlegesen észrevétlenül történik, hála a kiemelkedően korrekt és szélsebes fék és hajtásrendszer irányításnak. Ezek a rendszerek ugyancsak szavatolják, hogy a hátsó kerekek – ahol a fékenergia rekuperáció történik – folyamatosan rendelkeznek az alkalmas mértékű tapadással.

Hatékonyság szériakivitelben

Minden ID. 4 az alapfelszereltség részeként ellátott a prediktív Eco Assistance rendszerével. Ez a navigációs rendszer és a jármű érzékelői által közvetített adatok feldolgozásával szolgáltat eredményes segítséget a vezetőnek a hatékony és problémamentes vezetéshez. Amint az ID. 4 egy olyan részhez ér, ahol alacsonyabb sebességgel haladhat – példának okáért településeken, kereszteződéseknél vagy kanyarokban – az Eco Assistance mutatja a vezetőnek, hogy vegye le a lábát a gázpedálról. Ettől a pillanattól a rendszer a vezető beavatkozása nélkül biztosítja a megfelelő vitorlázást és energia visszanyerést. A gépkocsi hasonlóan viselkedik, mint amikor egy előtte lassabban haladó jármű mögé megérkezik.

D vagy B

A vezető a megjelenítő vezetési mód választó billenőkapcsolójának segédkezésével bármikor átválthat D állásból B (brake – fékezés) állásba. Ebben a módban az ID. 4 hajtása úgyszólván állandóan visszanyeri a tolóüzem esetén keletkezett energiát, de addig nem, amíg a jármű meg nem áll. A határt 0.13 g értéknél állították be, amely elégséges a tisztán érzékelhető lassításokhoz, ellenben nem elég ahhoz, hogy azt az egyértelmű érzést adja, a gázpedál használata önmagában elegendő a jármű gyorsításához és fékezéséhez. Ez szándékos volt, ugyanis a Volkswagen nem szeretné idegesíteni ügyfeleit, a jármű egyik hatalmas erőssége ugyanakkor éppen a jármű könnyed, intuitív működése.

Egyes ID. 4 modelleknél a vezetők rendelkezésére áll egy második kellék a vezetési mód választón túl, hogy a vitorlázás és az energia rekuperáció közti választást befolyásolják, ez mindazonáltal a Plus sport csomag részeként elérhető vezetői profil választás lehetősége. A Sport profil a fékenergia rekuperációt patronálja a D állásban is, de nem olyan mértékben, mint a B állás során. Egyes helyezetekben az aksi töltöttségi szintje is szerepet játszik, mivelhogy egész töltöttség mellett nem tud több visszanyert energiát tárolni.

Új típusú SUV

Sportos, ámde komfortos közlekedés az ID. 4 volánja mögött: feltűnő külső formavilágával egy nagyméretű jármű belterét biztosítsa, kiegészítve csúcstechnikát képviselő megoldásokkal az irányítás, a monitorok, az infotainment és a vezetéstámogató rendszerek területéről. Az ID. 4 a Volkswagen első tisztán elektromos SUV modellje és a márka első elektromos világautója. 2020. decemberében hat modell mutatkozik be a Föld legnagyobb piaci szegmensében, a kompakt SUV modellek kategóriájában. Az ügyfélkívánságoknak megfelelően 52 és 77 kWh (nettó) közti aksi kapacitással rendelhető az újdonság, amely akár (WLTP ciklus alapján) 520 kilométeres hatótávolságra is képes. A piaci bevezetésnél az elektromos hajtás erőforrása 125 kW (170 LE) vagy 150 kW (204 LE) teljesítménnyel válik hozzáférhetővé, 2021-ben mindazonáltal újabb motorok érkeznek a kínálatba.

A jövő mobilitása elektromos

Az ID. 3 után az ID. 4 a második modell az ID. családon belül. Ez a korszerű, példátlan árucikk-csoport tovább gyarapítja a márka szokásos modellkínálatát. Az ID. jelölés összekapcsolódott az nagy tudású formatervezéssel, képviselve az egyéniséget és a jövőbemutató technológiákat. A Volkswagen márka 2024-ig tizenegy milliárd eurót fordít elektromos mobilitásra a Transform 2025+ stratégia részeként.