Erő és luxus, minden konvención túl: a BMW Concept XM tanulmányautó

Erő és luxus, minden konvención túl: a BMW Concept XM tanulmányautó

A 2021-es miami Art Basel művészeti bemutatón a BMW M GmbH egy végtelenül kifejező járműkoncepcióról rántja le a leplet. A BMW Concept XM tanulmányautó a BMW M divízió korábbi legerősebb sportautójának jövő év végén induló sorozatgyártását vetíti előre.

A lenyűgöző koncepció ugyanakkor a Föld legerősebb betűjének csúcstechnológiás innovációit is reflektorfénybe gurítja: a mostani fejlesztésű plug-in hibrid meghajtás egy mindeddig idegen, rendkívüli vezetési élményt szolgáltat, a hangtalan suhanás és a BMW M modellekre sajátos abszolút teljesítmény varázsát. A BMW Concept XM tanulmányautó frontrészének kialakítása a luxuskategóriájú BMW modellek következő generációjának formanyelvébe is idő előtti betekintést enged, utasterében mindazonáltal a BMW X modellcsalád páratlanul progresszív és markáns stílusjegyeit, egyszersmind a lebilincselő luxus és a fejedelmi térérzet merőben új aspektusát vetíti előre.

A sorozatgyártásban kínált újdonság – a BMW XM – a nagyteljesítményű sportmodell legszámottevőbb piacának számító Egyesült Államokban, a BMW Group spartanburgi üzemében készül ezután, 2022 végétől. A BMW M divízió a mesés BMW M1 óta első alkalommal szemléltet önálló modellt, ezenkívül a cég fennállásának jubileumi, 50. évében. A BMW XM csakis plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával, csupán BMW M modellként áll rendelkezésre.

A BMW Concept XM tanulmányautó karosszériájának merész formanyelve a gépjármű rendkívüli menettulajdonságait tükrözi: a nagyteljesítményű menetdinamika, a sportautós agilitás, a mérnökien precíz vezethetőség és az akár 80 kilométer tisztán elektromos hatótávolság specifikus harmóniáját. A BMW Concept XM tanulmányautó modern fejlesztésű M Hybrid hajtáslánc-technológiája egy V8-as benzinmotor és egy nagyteljesítményű elektromos motor kettősét állítja csatasorba, 550 kW / 750 lóerő maximális teljesítményt és 1000 Nm csúcs forgatónyomatékot garantálva. A BMW M GmbH első nagyteljesítményű, hálózatról tölthető modellje a márka forradalmi jövőjének első hírnökeként érkezik meg az utakra.

„A BMW Concept XM tanulmányautóval az alapoktól gondoltuk újra a nagyteljesítményű sportautók szegmensét” – hangoztatta Franciscus van Meel, a BMW M GmbH vezérigazgatója. „A koncepció a BMW M GmbH azon korszerű képességét hirdeti, amely mentén képes szakítani a régi konvenciókkal és feszegetni a határokat annak érdekében, hogy a márka rajongóinak a lehető legintenzívebb vezetési élményt nyújtsa. A sorozatgyártásba küldött modell – amely az első önálló BMW M modell lesz a mesés BMW M1 óta – ugyanakkor azt is mutatja, hogy a BMW M divíziónál miként állunk a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák bevezetésének kérdésköréhez” – tette hozzá.

A BMW M divízió a saját útját járja – a luxusszegmensben is

A BMW Concept XM tanulmányautóval a BMW M GmbH saját ösvényt nyit a luxusszegmensben. A gépkocsi formanyelve a magabiztosság és az extrovertált kisugárzás kettősét helyezi a fókuszba, míg az ajtók mögött a BMW M modellekre sajátos, vezető felé forduló műszerfal-kialakítás jellegzetes variánsa és az utastér hátsó felének teljesen új elgondolása találkozik: az M Lounge a páratlanul ergonomikus komfortülések és a világító, művészien megformált tetőkárpit harmóniájában szolgáltat a bajor prémiummárka használóinak luxusminőségű kikapcsolódást.

„A BMW Concept XM tanulmányautó formanyelve a BMW M divízió extravagáns kinyilatkozása a luxuskategória szívében” – mondta Domagoj Dukec, a BMW vezető formatervezője. „A koncepciót önálló identitással vérteztük fel, és olyan csodálatos életstílust testesít meg, mint a BMW kínálatában egyetlen másik modell sem” – hangoztatta.

A frontrész: progresszív formanyelv az abszolút magabiztosság jegyében

A BMW Concept XM tanulmányautó frontrésze a luxuskategóriájú BMW modellek következő generációjának új, progresszív formanyelvébe enged idő előtti betekintést. A végleges kialakítás első ízben 2022-ben, a BMW luxusszegmensben előirányzott és véghezvitt, átfogó portfólió-bővítési újításainak meghatározó innovációjaként mutatkozik be. A koncepció első fényszóróit két különálló modulra osztották, amely új dizájnelemként egyből is megragadja a figyelmet. A keskenyre húzott felső modulban a vékonyan megrajzolt nappali menetfény a leginkább feltűnő. A vízszintesen kialakított hűtőrács merészen tölti ki a fényszórók közti helyet, a külső élek felé keskenyedve, mintegy nyolcszögletű keretet formálva hangsúlyozva a BMW Concept XM tanulmányautó frontrészének dinamikus kialakítását. A fekete hűtőrács-lamellákat összetett keret fogja közre, olyan hatást keltve, mintha a lamellák a magasfényű feketére fényezett felületek közt lebegnének. A hűtőrács-lamellák BMW M-stílusú, duplikált kialakítása a frontrész szélességét erősíti. A szemkápráztató kontúrvilágítás gyönyörűen emeli ki a hűtőrács vonalvezetését, garantálva, hogy a hűtőrács és a nappali menetfények összetéveszthetetlen kompozíciója sötétben is rögtön felismerhető legyen. A hűtőrács-lamellákon elhelyezett új XM logó és a nagyméretű légbeömlők a V8-as motor erejét hirdetik, amely az elektromos motorral kooperálva alkotja a korszerű fejlesztésű M Hybrid hajtáslánc-technológiát.

A kompromisszumoktól mentes teljesítményt BMW M-specifikus stílusjegyek nyomatékosítják

A BMW Concept XM tanulmányautó szélvédője már-már függőlegesen emelkedik, amellyel a frontrész erőteljes, impozáns kisugárzását erősíti. A tető színe a feketére fényezett A-oszlopokkal impozáns kontrasztot alkot. A szélvédő emiatt leginkább függőlegesnek tűnik, korszerű dinamizmust kölcsönözve a frontrésznek. A tető A-oszlopok feletti széleibe vékonyan megrajzolt, LED-technológiás keresőfényeket integráltak. Az éles vonalvezetésű motorháztető erőtől duzzadó powerdome idomokban nyújtja tovább a hűtőrács által megkezdett kontúrokat. A motorháztető megnyitott légbeömlő-párja a tető széleibe integrált keresőfények mintáját idézi, még sportosabb megjelenést kölcsönözve a koncepciónak. A művészien megformált karosszériát az első lökhárító alján cicoma mentes fekete koptató keretezi. Az első lökhárító függőlegesen megrajzolt, háromszögletű, karosszéria színére fényezett lamellákkal ellátott légbeömlői a BMW Concept XM tanulmányautó ugyanabban az időben sportos és robosztus kiállását nyomatékosítják.

Oldalnézetből: a zabolátlan menetdinamika testet ölt

A BMW Concept XM tanulmányautó erőt sugárzó, markáns vonalvezetésű karosszériaarányai az újdonság rendkívüli egyediségét helyezik a origóba és a formanyelv tetszetősen sportos, kupé-stílusú sziluettjére irányítják a figyelmet. Az összetéveszthetetlen frontrész, a hosszú motorháztető és az elnyújtott, ereszkedő tetőív jellegzetes, két határozott részre osztott karosszéria-körvonalat nyújt. Hátrafelé haladva az oldalsó ablaksáv erőteljesen keskenyedik, amely oldalnézetből még tovább erősíti a koncepció vérpezsdítő dinamizmusát.

A BMW Concept XM tanulmányautó jellegzetes vonalvezetését kéttónusú karosszériafényezés hangsúlyozza tovább: a felső rész matt arany-bronz, ameddig az alsó rész Space Grey metál árnyalatban pompázik. A két színt az oldalsó ablaksáv alatt húzódó széles, magasfényű fekete övvonal választja el egymástól. A népszerű, páratlan BMW M külső visszapillantó-házak cicoma mentes, csúcstechnológiás, versenyautósan sportos jelleget kölcsönöznek a koncepciónak. A plug-in hibrid meghajtás nagyfeszültségű akkumulátorának bal első kerékjárati ív mögött elhelyezett töltőnyílása büszkén hirdeti a forradalmi M Hybrid modern műszaki megoldást.

Oldalnézetből a szándékosan rövidre tervezett, markánsan indított és szakaszosan süllyesztett karaktervonalak hangsúlyozzák a BMW Concept XM tanulmányautó sportosan ügybuzgó, korszerű kisugárzását. A hamisítatlan hátsó lámpák mélyen a gépkocsi oldalába nyúlnak, szemet gyönyörködtető átmenetet képezve a hátsó kialakítás irányába. A BMW X modellekre sajátos fekete védőburkolat a kerékíveken és a küszöbtoldatokon hasonlóképpen kivehető, edzett terepjárós kiállást kölcsönözve a karosszériának. A hosszú karosszéria 23” méretű könnyűfém keréktárcsákon gurul, amelyek kétséget sem hagynak a BMW M divízió korábbi legerősebb sportautójának kvalitásai felől.

A hátsó kialakítás: kidolgozott fizikum, újragondolt formanyelvvel

A BMW Concept XM tanulmányautó hátsó kialakítása ugyancsak a koncepció erőteljes termetét, kidolgozott fizikumát hangsúlyozza. Ebből a szögből a nóvum alacsony vonalvezetésű, sportos formát mutat. A tervezők a hátsó ablakot úgyszólván észrevétlen illesztések mentén, kecsesen integrálták a karosszéria vonalvezetésébe. A BMW Concept XM tanulmányautó hátsó kialakítása egy merőben újragondolt formanyelvet is közvetít, amely a BMW embléma elhelyezésében és kiképzésében érhető tetten: a logót két oldalt, lézerrel gravírozták bele a hátsó ablakba. A készítők ezzel a stíluselemmel a mesés BMW M1 sportautó előtt tisztelegnek, amely mindeddig a BMW M GmbH egyetlen önálló modellje volt.

A hátsó kialakítás alsó felén határozottan szélesedő kerékjárati ívek hívják fel a figyelmet a BMW Concept XM tanulmányautó erős úttartására. Ezt a benyomást erősítik az extrém keskeny vonallal megrajzolt, „L” alakú hátsó lámpák is, amelyek jóformán a hátsó kialakítás egész szélességében végighúzódnak. Kikapcsolt állapotukban a hátsó lámpák sötét burákba burkolóznak, bekapcsolva ellenben precíz vonalvezetésű, egységes vörös árnyalatban pompáznak. A koncepció hátsó lökhárítóját a BMW M modellek alatt dolgozó sport kipufogórendszerek mesés, dupla ikervégződése uralja. A rendszert úgy formálták ki, hogy csökkentse a V8-as kapacitás ellennyomását, míg garantálja a letaglózó teljesítménytöbblet érzelmekben gazdag, BMW M modellekhez méltó orgánumát. Függőleges elrendezésével és hatszögletű kialakításával a sport kipufogórendszer dupla ikervégződése az ikonikus stílusjegy újfajta újraértelmezéseként ölt testet.

Az utastér: csúcsteljesítmény és büszkén viselt luxus

A BMW Concept XM tanulmányautó utasterében a vezetőt a rá összpontosító műszerfal-kialakítás BMW M modellekre sajátos harmóniája fogadja. A műszerfal, a középkonzol, az ajtókárpitok és az ülések hangulata, továbbá megjelenése az erőteljes formai megoldásokkal és prémium minőségű anyagokkal az utastér első felének progresszív stílusát adja. A barna árnyalatú, vintage-küllemű bőrözés, a réz és a szénszál dekoratív hidat képez a luxus és a motorsport hangulata közt. A vezető környezetét egy markáns dekorbetét választja el az utastér többi részétől.

A műszerfalon szénszálból készült és rézszállal átszőtt dekoratív felület ágyaz meg a megjelenítők, szellőzőrostélyok és vezérlőelemek ugyanabban az időben sportos és exkluzív megvalósításának. A korszerű BMW Ívelt Megjelenítő a szokásoknak megfelelő, vezetőre összpontosító műszerfal-kialakítás és a korszerű digitalizáció egyensúlyát hozza létre, a kormányon és a középkonzolon alkalmazott vörös betétek mindazonáltal a BMW Concept XM tanulmányautó sportosságát hirdető, hamisítatlan BMW M-örökségek. A BMW M divízió logójának trikolor árnyalatában ragyogó három függőleges elem a középkonzol varázslatos éke.

Tágas és úrias: az M Lounge

Amíg a BMW Concept XM tanulmányautó utasterének első felét vezetőre összpontosító, sportos elemekkel ruházták fel, addig az utastér hátsó felében az extravagáns, úrias, tágas lounge-környezet a meghatározó. A speciális anyagok, a lenyűgöző felületkezelés és a kellemes részletek felülmúlhatatlan M Lounge térré varázsolják a hátsó üléseket, a sötétített hátsó ablakok mindazonáltal a privát szféra nyugalmát biztosítják. Míg a műszerfal környezetében a meleg barna bőrözés dominál, addig a hátsó részt az intenzív türkiz árnyalat uralja. Mély kiképzéseivel a nagyméretű hátsó ülőlap hívogató, rögtön is pihentető kényelmet sugall. A tervezők itt egyedül a gyémánt alakú hátsó fejtámlákat – amelyek a BMW M sportülések széles körben elterjedt támasztó funkcióját töltik be – bőrözték, az ülések többi részét gyémántmintás steppeléssel ellátott, luxusminőségű bársonnyal vonták be. Az ülések ezáltal egy exkluzív kanapé kényelmét kínálják, míg a koncepció exkluzivitását a mély, puha szőnyegek szintén gyémántmintás varrása fokozza tovább.

Világító, művészien megformált tetőkárpit

A háromdimenziós hatású, páratlanul ragyogó tetőkárpit az utastér igazi fénypontja. Az eltérő mélységű és más-más fényhatással játszó megvilágítás a tetőkárpit domborzatszerű jellegéből kiemelkedő műalkotást varázsol. A hangulatvilágítással kiegészítve a tetőkárpit végtelenül hatásosan nyomatékosítja a BMW Concept XM tanulmányautó által kínált luxus és komfort kettősét. A hangulatvilágítás a BMW M divízió logójában látható három színben aktiválható.

BMW Ívelt Megjelenítő BMW M-specifikus felhasználói felülettel

A BMW Concept XM tanulmányautóban a központi járművezérlő rendszer BMW M-specifikus verziója a legújabb BMW iDrive operációs rendszer műszaki alapjaira építkezve ülteti át a digitális térbe a koncepció nagyteljesítményű adottságait. A BMW M divízió mesés trikolor árnyalatával dolgozó felhasználói felület minden tekintetben a vezetés maximális élményét élteti, míg a hibrid meghajtás sajátosságait és a tisztán elektromos meghajtás üzemmódját is példa nélküli kijelző-tartalmakkal párosítja. A BMW Ívelt Megjelenítő példás technológiai hátteret nyújt mindehhez, mértékadó betekintést kínálva abba az exkluzív felhasználói felületbe, amely a következő években érkező BMW M modellek átható vezetési élményét újabb dimenzióba emeli.