Drágán vesz autót, aki olcsón akarja megúszni

Drágán vesz autót, aki olcsón akarja megúszni

Vezetett szervizkönyv, első tulaj, valós futásteljesítmény – papíron eszményi vétel lehet egy levedlett cégautó, a magánvásárlók többsége viszont alig találkozik velük, mert a hivatásos kereskedők felvásárolják a kínálatot.

A használtautó-vásárlással kacérkodók többségénél tartják magukat az olyan sztereotípiák, hogy a flottából nem szabad autót venni, mert “szét vannak hajtva, és sokat futottak”. Az általunk megkérdezett szakemberek véleményét összegezve ez egyáltalán nem igaz, sőt. A céges autók mellett szól, hogy szinte mindent lehet róluk tudni. Igaz ugyan, hogy sokat futottak, ám karban is tarják őket, rendszeresen márkaszervizben járnak, minden rendben van velük, ellentétben a piacon található, sok esetben ismeretlen előéletű autóval. Eddig tiszta sor. Logikusan adódik, hogy a magánembereknek is a flottás autókat kéne keresniük, ám a helyzet nem ennyire egyszerű.

Sok típus szinte csak cégautóként létezik nálunk

„Az egykor flottás, azaz a visszavett autók szinte azonnal kikerülnek a piacra” – mondta megkeresésünkre Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke, a szervezet Flotta Bizottságának vezetője. A szakember közölte, hogy jellemzően – 70-80 százalékban – márkakereskedők és független használtautó-kereskedők vásárolják meg ezeket az autókat, a fennmaradó 20 százalékon pedig a magánvásárlók, az aukciós értékesítés, és a külföldre történő eladás között oszlik meg. Ebből pedig az látszik, hogy egyáltalán nem a magánemberek jelentik az elsődleges piacot, legalábbis többségében nem közvetlenül jutnak hozzá ezekhez a modellekhez.

„Nem az a kérdés, hogy érdemes-e, vagy lehet-e flottás autó venni, ugyanis számos tipusból kizárólag olyan van a piacon, amely korábban egy-egy flottában volt. Gondolok itt egy 3-4 éves Volkswagen Passatra, vagy Ford Mondeóra, a magánszemélyek ugyanis nem adják el ilyen fiatalon ezeket a típusokat”- világított rá a flottás autók másodpiacának legfőbb jellemzőjére Várkonyi Gábor autóvásárlási tanácsadó, aki szerint egy volt céges autó megvásárlása inkább csak elméleti lehetőség a magánszemélyeknek.

A kereskedőknek írnak ki licitet

„Az esetek többségében csak kereskedőknek írnak ki licitet a flottakezelők a gépparkjukból kieső autókra. A kereskedők aztán vagy megadják a flottakezelő cég által elvárt árat vagy nem. Ha nem érkezik megfelelő ajánlat, akkor a flottakezelő magánszemélyeknek is megpróbálhatja eladni az autóit, de még mindig a korábban meghatározott áron, és ez az ár a legtöbb esetben nem felel meg a magánszemélyeknek” – fogalmazott Várkonyi, aki szerint a hazai piac alapvető problémája, hogy a magánszemélyek – a hirdetési oldalak alapján – elképzelnek egy árat, és utána ragaszkodnak az ott látott szintekhez. „Ez azért rossz, mert rengeteg külföldről behozott, visszatekert kilométerórás autó van nyomott áron a piacon. Miközben ott vannak a flottás autók, amelyek lekövethetőek, jellemzően első tulajdonostól származnak, szervizkönyvük van, nem csoda, hogy több pénzt is kérnek értük, ám a nyugalom érdekében érdemes rászánni azt a plusz 20-30 százalékot, hogy az autóvásárlásból ne legyen rémálom” – közölte Várkonyi, aki szerint a nagy árszórásnak azért több oka is van.

“Ha megnézi valaki az egyik legnagyobb német használtautó-hirdetési oldalon, hogy egy 12 ezer euróért, durván 3,6 millió forintért kínált autóhoz hasonlót mennyiért kínálnak itthon, akkor könnyedén találhat 3 millióért is – kintről behozott – kocsit. Nehezen elképzelhető, hogy két szinte azonos paraméterekkel rendelkező autó között ekkora különbség legyen. A hárommilliós autóval valami probléma van, áfacsalással jöhetett az országba vagy összetörték, vagy visszatekerték az óráját” – állítja az autóvásárlási tanácsadó, aki szerint sok áfacsalással és óratekeréssel trükköző kereskedő vállalkozó azt csinálja, hogy fél év után eltűnik, majd egy új céget alapít, így a korábbi vásárlók senkinél sem tudják a jogaikat érvényesíteni. Persze vannak a jogkövető kereskedők, akik tőkét invesztálva, normális autókkal kereskednek, de helyzetüket és a versenyt nehezítik a kóklerek. Várkonyi szerint egy legális módszerekkel dolgozó autókereskedő bruttó 5 százalékot keres egy-egy autón, ami egy 3-4 millió forintos járműnél – adó nélkül – 150-200 ezer forint, ezzel szemben a csalók akár 5-600 ezer forintot is foghatnak az autókon.

Az újautó-piac többszörösére rúg a használtak forgalma

A hivatalos adatok szerint óriási, és az idén jelentősen bővülő piacról beszélhetünk: a Datahouse adatai szerint az év első felében 240 ezer használt autó cserélt gazdát, ami 11 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakában mért forgalmat, az idén pedig összesen 475 ezer használt autó kerülhet új tulajdonoshoz. A használtautó-piacról a Porsche Hungaria használtautó-üzletága, a Weltauto nyár végi közleménye szerint a használtautó-piaci élénkülése minőségi javulást nem hozott az autóállományban, a piacon elsősorban 10 évnél idősebb járművek találnak gazdára. A használtautó-import adatai is ezt jelzik: január és június vége között – 2013 első feléhez képest 44 százalékkal több – összesen 44 115 használt autó érkezett az országban, ezek 60 százaléka pedig 10 évesnél idősebb autó volt.

Használt autón is van szavatosság, csak kevesen tudják

A használt autó vásárlójának tisztában kell lenni azzal is, hogy nincs minden veszve, ha nem várt probléma adódik az autóval. Ha az eladó magánszemély, akkor fél év a szavatossági idő, ugyanakkor sok esetben akkor is magánszemély az eladó, ha a kereskedő csak bizományosként játszik szerepet az ügyletben. A kereskedőtől vásárolt autó már más tészta: ebben az esetben két év szavatosság jár, azonban ez egy évre csökkenthető, természetesen az alku részeként.

A szavatosság azt jelenti, ha a megadott 6 hónapos – 2 éves intervallumon belül olyan hiba merül fel, amely a vásárláskor is létezett, akkor a vevő reklamálhat hibás teljesítésre hivatkozva – mutat rá a használtató-vásárlás jogi hátterére a Magyar Autóklub tájékoztatója, amelyből kiderül az is, hogy a normál használatból adódó kopás, elhasználódás miatt nem lehet reklamálni.

Ha a vevő hibás teljesítésre hivatkozik, kérhet javíttatást, ha ez nem megoldható, akkor lehetőség van az árcsökkenésre, de arra is, hogy a vevő elálljon a vételtől, továbbá a hercehurcával járó költségeket is meg kell téríteni a vevő számára. A problémás autó miatti reklamációhoz szükséges, hogy a kereskedő még elérhető legyen, itt jön képbe az a faktor, hogy sok kereskedő megszünteti a cégét, és így a reklamálni sem lehet kinél. Éppen ezért fontos, hogy lehetőleg megbízható, régóta működő kereskedőt válasszon a vásárló. A körültekintő vásárlás eleme továbbá, hogy a kiszemelt autóról szóló hirdetést dokumentálni kell, fotóval vagy egyéb módon. Ha ugyanis létrejön az üzlet, és később kiderül, hogy az autóban még sincs benne az összes, hirdetésben felsorolt extra, akkor emiatt is reklamálhat a vásárló.

(forrás: origo.hu)