2022. január elsején rajtol el a 44. alkalommal megrendezésre kerülő nevezetes Dakar-rali. Az Audi Sport részére ezennel az idővel vívott igazi verseny is kezdetét vette.
Az Audi az internacionális motorsport egyik legnagobb kihívásával áll szemben, amelyre tudatosan egy zseniális koncepcióval készül. Az Audi RS Q e-tron modellt két, a Formula E sorozatból ismert motor-generátor egységgel (MGU) ellátott elektromos hajtásrendszerrel szerelték. Amíg a jármű mozgásban van, a nagyfeszültségű aksi töltéséről egy, a DTM sorozatból ismert hatékony TFSI erőforrásból és egy másik MGU-ból álló energiaátalakító egység gondoskodik.
„Az Audi RS Q e-tron prototípusa durván számítva tizenkét hónap alatt jött létre.” – nyilatkozta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH cégvezetője, aki az Audi márkánál a motorsport területért felel. Neuburg an der Donau településében 2021. június 30-án gördült le a modell a gyártószalagról, a verseny mindazonáltal éppen hat hónapra rá, 2022. január 1-jén rajtol a szaúd-arábiai Hail településről.
„Ez módfelett rövid idő ahhoz, hogy egy ilyen bonyolult projektre felkészüljünk. Nem lehet elég gyakran hangsúlyozni: az Audi RS Q e-tron technológiai szempontból a legkifinomultabb jármű, amit az Audi Sport valaha is versenycéllal kivitelezett.”
Andreas Roos, a gyári támogatással megvalósuló motorsport tevékenységekért felelős projektvezető mindezt csak megerősíteni tudja: „A Dakar-rali még egy szokásoknak megfelelő hajtással ellátott jármű részére is rendkívüli erőpróbát jelent. A mi hajtáslánc koncepciónkkal ez a kihívás sokkal komolyabbá vált. Az alváz és a futómű tekintetében nincs nagy különbség, ellenben sokkal több olyan alkatrész van a gépjárműben, amelyektől nem kizárólagosan azt várjuk el, hogy könnyűek legyenek, nagy teljesítményre legyenek képesek és a Dakar-rali extrém körülményei közt is megbízhatóan működjenek. Ezenfelül pompás összhangban és gördülékenyen kell közösen dolgozniuk.”
Egy hagyományyos hajtással büszkélkedhető Dakar járműnek két fontos alkatrésze van: a belsőégésű motor és a váltó. „Az Audi RS Q e-tron modellünknél egy elektromos motor kapott helyet az első tengelyen, egy elektromos motor látható a hátsó tengelyen azonkívül meghatározó részét képezi a nagyfeszültségű áramforrás amellett a másik motor-generátor blokkból és a DTM sorozatból ismert TFSI erőforrásból álló energiaátalakító egység” – nyilatkozta Roos. „Ezen alkatrészek minden egyes darabja példának okáért saját hűtési rendszert igényel. Ez annyit jelent, hogy nem kizárólagosan egy hűtési rendszer van a gépjárműben, hanem – az intercoolert ezenfelül a pilóta és a navigátor légkondícionáló berendezését is beleértve – összesen hat ilyen rendszer dolgozik benne.”
Egy ilyen bonyolult jármű tekintetében a borítás is központi kérdés. „Minden centimétert ki kell használnunk, hogy ezek az alkatrészek helyet kapjanak a gépkocsiban.” – mondja Roos. Ez a könnyed szerelhetőség kárára történik. „Az első tengely differenciálművének cseréje ebben a pillanatban hosszú időt vesz igénybe. Ez a Dakar-ralin gyorsabban kell történjen és éppen ez az egyik kihívás, amelyen most is – komoly időnyomás alatt – dolgozunk.”
Nyilvánvalóan a Dakar-rali speciális körülményei ugyancsak szerepet kapnak: a homok, a víz, a hőség, a hideg és a nagy szintkülönbségek. „Nagy számban használunk a gépkocsiban olyan érzékeny elektronikai eszközöket és nagyon sok elektromos alkatrészt, amelyeket a lehető leghatékonyabban védenünk kell a homokkal és a vízzel szemben.” – hangsúlyozza Roos. „Rengeteget tanultunk az eddig teljesített tesztek esetén és most az a célunk, hogy mindezeket a Dakar-rali előtt még időben alkalmazzuk raliautóinknál.”
A munka nagy része a szoftverek, az elektromos és elektronikus rendszerek területét érinti. „Két központi vezérlő egységünk van és közel négy kilométernyi kábelt használtunk fel a járműben, viszont nem számolva a nagyfeszültségű vezetékeket.” – mondja Roos. „A hajtáslánc elemei közt ezenkívül a nagyfeszültségű akkumulátorral létrejövő partnerség túlságosan összetett. Ha ott bármi nem stimmel, a gépkocsi rögvest megáll.”
Mindeközben a Dakar-ralin résztvevő versenyautók összeszerelése kezdetét vette az Audi Sport üzemében, Neuburg an der Donau településében. Mivel az Audi RS Q e-tron a hosszútávú versenyeken közúton is közlekedik, minden jármű megkapta az úthasználati jóváhagyást a hozzá tartozó egyéni engedélyekkel közösen. Decemberig egymással párhuzamosan nagyon sok feladat megjelenik a fejlesztési naptárban, mint amilyen az Audi klímakamrájában zajló teszt, amikor is a Dakar-ralin jósolható hőmérsékleti és szintbeli különbségeket szimulálják vagy a kivételes próbapadon végzett ingateszt.