Az új Seat Ibiza

Az új Seat Ibiza

Elért hozzánk is a modern SEAT Ibiza, mégpedig a legmodernebb technikákkal, páratlan menetdinamikai tulajdonságokkal, azonfelül mély benyomást keltően tágas és jóval komfortosabb utastérrel. A spanyol márka leglényegesebb modellje egész egészében korszerűsödött formavilággal mutatkozik be, megőrizve ellenben jól ismerten fiatalos, funkcionális, sportos és ergonomikus karakterét. S teszi mindezt olyan modernizált dizájnnal, amely a SEAT legfrissebb egyéni stílusát tükrözve őrzi meg a márka génjeit, viszont még karakteresebb és sportosabb megjelenéssel, amellett még igényesebben kiformált, hangsúlyosabb, izgalmasabb és áramvonalasabb felületekkel. A SEAT Ibiza ötödik generációja az ez évi Genfi Autószalonon mutatkozik be. Magyarországon az élőértékesítése mindazonáltal 2017. nyár elején veszi kezdetét.

A modern SEAT Ibiza egész egészében új fejlesztésű modell, amely igencsak nagyratörő célkitűzések jegyében született: szintén kiemelkedő lépést tenni előre a biztonság, a stílus, a menetteljesítmények és a kényelem területein. E tekintélyes fejlődés mindenekelőtt a korszerű MQB A0 modulrendszerű padlóváznak köszönhető. A korszerű SEAT Ibiza a Volkswagen-csoport első modellje ezen a műszaki alapon, jól érzékeltetve a SEAT fontosságát a vállalatcsoporton belül és számtalan előnyt kínálva.

Az első nemzedékével 1984-ben bemutatkozott Ibiza időközben a SEAT igazi ikonjává lépett elő. A márka legrégebb óta kínált és legnagyobb darabszámban forgalmazott modelljeként eddig több, mint 5,4 millió példányban talált gazdára. Az Ibiza mára a Leon és az Ateca mellett a társaság három fő termékpillérjének egyike, amelyekre támaszkodva a SEAT méginkább fejleszteni szeretné a cég sikerét a következő években.

Még kompaktabb, tágasabb és gazdaságosabb

A modern SEAT Ibiza meggyőzően tágasabb beltérrel, jóval robusztusabb konstrukcióval és sokkal biztonságosabban érkezik. Szélessége 87 milliméterrel növekedett, míg két milliméterrel rövidebb és egy milliméterrel alacsonyabb elődjénél. A legnélkülözhetetlenebb ellenben, hogy méretváltozásai nyomán olyan erőteljes gépjármű karakterét tükrözi, amely valósággal “tapad az útra”. Mindennek alapjául mindazonáltal a modern MQB A0 padlóváz szolgál.

Nyomtávja elöl 60, hátul 48 milliméterrel növekedett, ameddig tengelytávját tekintélyes 95 milliméterrel 2564 milliméterre nyújtották meg a tervezők. Az eredmény mindazonáltal jóval komfortosabb gépjármű, a modern SEAT Ibiza ugyanabban az időben tágasabb belül és nagyobb kívül. A hátsó lábtér példaként 35, amíg a fejtér elöl 24, a hátsó ülésen mindazonáltal 17 milliméterrel bővült. Az ülések számottevően, 42 milliméterrel szélesebbek, a korszerű SEAT Ibizát kategóriája egyik legjobbjává avatva e téren. A csomagtartó 63 literrel, 355 literesre növekedett, ami a kategória legjobb értéke. A rakodóperem magassága kevesebb lett, jól bizonyítva a SEAT mérnökeinek tudását a stílus és a funkcionalitás harmonikus ötvözésében.

A modern SEAT Ibiza minden motorja megfelel az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásainak, míg a menetteljesítmények tekintetében színvonalas műszaki megoldásokkal, magas futásteljesítménnyel és alacsony károsanyag-kibocsátással járnak élen. A benzinmotorok kínálatát három, úgyszintén alumínium forgattyúházzal és hengerrel készülő konstrukció alkotja. Az első eshetőség a háromhengeres, 95 vagy 115 lóerős 1.0 TSI turbófeltöltővel, töltőlevegőhűtővel és közvetlen befecskendezéssel. 2017 végén érkezik a modern 1.5 TSI kapacitás, négy hengerrel és 150 lóerővel. A különösen gazdaságos 1.6 TDI dízelmotorok 80, 95 és 110 lóerős változatban állnak ezután rendelkezésre. Végül mindazonáltal a modern MQB A0 padlóváz a sűrített földgázzal (CNG) üzemelő, 90 lóerős 1.0 TSI aggregát alkalmazását is biztosítja a modern Ibiza modellekben, ezáltal a SEAT az első gyártó, aki ilyen jellegű motort ajánl ebben a kategóriában. A sebességváltók palettáján 95 lóerőig öt-, efelett ugyanakkor hatfokozatú manuális váltómű megjelenik, de a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG) is megtalálható a korszerű SEAT Ibiza kínálatában.

A modern Ibiza dinamikus menettulajdonságai, vezethetősége és kényelme a modern MQB A0 padlóváznak hála úgyszintén figyelemre méltó, éppen olyan karosszériaszerkezete 30 százalékkal megnövelt torziós merevsége. A modern SEAT Ibiza csak ötajtós változatban készül, amely jóval funkcionálisabb, s közben a háromajtós modellek sportos megjelenését idézi. A zajszigetelés és a rezgéscsillapítás, ezenkívül a menet közben is nyugodt belső környezet kapcsán is komoly fejlődés tapasztalható, a korszerű SEAT Ibiza már-már a luxusautók világát közelíti. Azonfelül a települési forgalomban aktív, a kanyargós országutakon gazdaságos és a hosszú túrák alatt is figyelemre méltó kényelemmel szolgál.

Négy felszereltségi szint és a legfejlettebb technikák

A korszerű SEAT Ibiza kínálatában négy felszereltségi szint megjelenik. Első a Reference, amit a Style követ, a felhozatal csúcsán ugyanakkor az FR és az XCellence kivitel áll.

Az FR a legdinamikusabb és műszakilag legfejlettebb felszereltséggel nyújtsa a legszínvonalasabb menetteljesítményeket. Konkrétan ezeket hangsúlyozó exkluzív és dinamikus stíluselemei példának okáért hátsó diffúzora, specifikus első lökhárítója, sportfutóműve és feketére fényezett külső elemeinek csomagja.

Az XCellence kivitel új vásárlókör meghódítását célozza, akik a kifinomultabb és egyéni stílus, továbbá a komfortosabb és leleményes funkcionalitás definiálta felszereltség együttesét keresik.

Utóbbi két felszereltségi szint azonos áron igyekszik a lehető legkedvezőbb ajánlattal szolgálni e eltérő karakterű autósok részére: az FR a sportos gépkocsik híveinek, az XCellence ugyanakkor azoknak, akik először is a kényelemre, az eleganciára és fejlett technikára fektetnek terjedelmes hangsúlyt.

Az FR és az XCellence kivitelek LED-technikájú hangulatvilágítása két színárnyalatban – vörös és fehér – áll rendelkezésre. A fénykibocsátó diódák (LED) alkalmazása a belső és a külső világításban nem kizárólagosan esztétikai kérdés, mivel az értékes világítástechnika mellett energiatakarékosak is, mindent összevetve segítve az üzemanyag-megtakarítást. A modern Ibiza teljes-LED világítástechnikája – fényszórók, műszerfal-megvilágítás, irányjelzők és hátsó ködlámpa – is újdonság e kategóriában.

Az FR felszereltség feszesebb hangolású felfüggesztéseket magába foglal és a vezető igényeihez, amellett az útviszonyokhoz alkalmazkodva két eltérő üzemmóddal – Normal és Sport – is szolgál. A későbbiekben az XCellence is biztosítsa ezt követően e lehetőséget, lágyabb hangolással.

A modern SEAT Ibiza vezetői segédrendszereinek palettája a Leon és az Ateca modellekből már ismerős, e piaci kategóriában viszont egyáltalán nem megszokott technikákat is felsorakoztat. A korszerű SEAT Ibiza kínálatában megjelenik például: Front Assist, közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist), adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control), kulcsnélküli nyitás (Keyless Entry System) motorindító gombbal, az első és hátsó parkolássegítő rendszer új generációja, tolatókamera, prémium 8 col képátlójú érintőképernyő igényes üvegfelülettel. A SEAT Ibiza most először ad ilyen funkcionális és tekintélyes méretű, 8 col képátlójú integrált érintőképernyőt, amely a belső tér harmóniájának kárára kötött kompromisszumok nélkül hozza el a legmodernebb technikát a gépkocsiba.

A korszerű modell utasterének egyik nagyszerű extrafelszerelése a GSM-erősítővel kialakított, vezeték nélküli telefontöltő. A connectivity kapcsán a modern SEAT Ibiza három opcionális rendszerének – Apple Car Play, Android Auto és Mirror Link – betudhatóan egyedüliként ígér száz százalékos internet-csatlakozást. A SEAT törekvése, hogy élenjáróként fejlessze a járműves online-kapcsolatot, olyan új mobilitási megoldásokat készítve, amelyekben nagyfokúan rendbe hozza a felhasználói élményt, megkönnyítve és sokoldalúbbá téve ezek alkalmazását. A SEAT még a gyakran nem éppen előnyös változások közepette is elkötelezetten áll a nagyvárosi infrastruktúra, közlekedési rendszerek és járművek támasztotta kihívások elé, modelljei többségében kínálva korrekt fejlett technikákat.

A korszerű SEAT Ibiza hangrendszere már a Beatsaudio, ezen energiával és érzelmekkel teli, izgalmas márka – amely majdnem megváltoztatta a zenehallgatás minőségét – mestereivel folytatott kooperáció jegyében született. E technika digitális jelprocesszorral (DSP), hét prémium hangsugárzóval és 300 watt teljesítményű, nyolccsatornás erősítővel üzemel.

Az MQB A0 padlóváz

A Modular Quer Baukasten padlóváz-koncepció (MQB) a Volkswagen-csoport egyik legmodernebb technikájaként fokozott gyártási rugalmasságot és robusztus kivitelezést ajánl. Heterogén modellek részére és akár ugyanazon piaci szegmensen belül kínál változatos megoldású karosszériaváltozatot, heterogén tengelytávokkal, ugyanazon konstrukciós alapokon. A SEAT elmúlt évekbeli kutatás-fejlesztési (R&D) beruházásainak tekintélyes hányadát fordította a martorelli üzem 1-es gyártósorának a modern MQB A0 padlóvázhoz adaptálására, ezzel a SEAT a Volkswagen-csoport első márkája, amely alkalmazza e technikát.

A korszerű modellben növekedett a melegen formált alkatrészek száma, nagyban hozzájárulva tömege csökkentéséhez és a szilárdsága növeléséhez, egyben javítva menetteljesítményeit és mérsékelve üzemanyag-fogyasztását. Összesen 900 robot és több mint 4000 hegesztési pont garantálja a korszerű SEAT Ibiza robusztus konstrukcióját. A ponthegesztés a lézertechnológiával eszméletlen eredménnyel szolgál: jelentékeny szerkezeti szilárdságú, egyben igen könnyed karosszériakonstrukció.

Formavilág – a következő lépés a SEAT-dizájn kapcsán

Az új Seat Ibiza
Az új Seat Ibiza formavilága

Három évtizedes története és a SEAT egyik fő termékpilléreként betöltött jelentős funkciója révén hatalmas kihívást jelentett az Ibiza ötödik generációja formavilágának megalkotása. Ugyanabban az időben kellett frissnek és fiatalosnak, ellenben érettnek és kiegyensúlyozottnak lennie, s precízen ez az, amivel a modern SEAT Ibiza kitűnik a tömegből: remek arányok, erőteljes karakter és vállalkozó szellemű fellépés. A SEAT oly jellegzetes “ecsetvonásait” nem kizárólagosan megőrizték, hanem új szintre emelték a formatervezők, ezáltal folytatva a SEAT formai génjeinek fejlődését. Elegendő egyetlen pillantás, s máris megelevenednek a formatervezők a korszerű megalkotásakor született rajzai, egyértelművé téve, hogy ez a legszínvonalasabb SEAT-dizájn, amely valaha is fejlesztett az A0 kategóriában.

Elölről rátekintve háromszög alakú teljes-LED fényszórói és nappali menetfénye jellegzetes grafikája egyből felismerhetővé teszi a SEAT újdonságát. A márkaembléma nem kizárólagosan büszkén jelenik meg a hűtőrácson, hanem a motorházfedél két karakteres vonala is kiemeli, a krómozott keret keskeny résével. Az x-alakú formákat intenzív dinamizmus és alapvető vizuális stabilitás jellemzi.

A karosszéria túlnyúlása elöl és hátul úgyszintén rövid, a négy kerék ezáltal kis híján a gépjármű sarkaiba került, is stabilitást, dinamikát és sportosságot sugározva. A megnyújtott tengelytáv és az oldalablakok hosszabb sávja a modern Ibiza méreteit emeli ki, míg a egész hosszában húzódó, kettős karakteres vonal (blister) jellegzetes SEAT formai elemként kölcsönöz még kifejezőbb, háromdimenziós hatású megjelenést részére. A karosszéria tetszetős formái a határozott vonalakat lágy felületekkel vegyítik, amelyekhez az akár 18 col peremátmérővel és kéttónusú felülettel is rendelhető könnyűfém keréktárcsák szolgálnak megnyerő kiegészítésül.

A gépkocsi hátulja is hamisítatlan Ibiza. A hátsó lámpatestek a fart körülölelve a hátsó karakteres vonalhoz (blister) kapcsolódnak, míg egyéni formák és elsőrangú aerodinamikai tulajdonságok definiálják őket. A csomagtér erőteljes vonalai és a lökhárító a gépjármű szélességét hangsúlyozva, megközelítőleg egy darabból öntött hatást kölcsönöznek, amíg a hátsó fényvisszaverő elhelyezésével a korszerű Ibiza még közelebbinek tűnik az útfelülethez. Az FR kivitelt a sportos karaktert jól kiemelő olyan komponensekkel ruházták fel a tervezők, akárcsak a kipufogórendszer a hátsó lökhárító két szélén feltűnő végcsövei. Az XCellence változat jellegzetes krómozott elemeket kap, amelyek kifinomult stílusát hangsúlyozzák.

Az utastér ugyanazon formatervezési elvek mentén született, mint a SEAT Leon és Ateca sorozatoké, ám ez alkalommal a formai nyelvezet egészen modern víziója keretében. Feszesebb és precízebb vonalvezetés, erősebb “technikai” karakter, tetejébe könnyedebb arányok révén született meg e még elegánsabb megjelenés és magasabb minőségérzet, modern anyagválasztással biztosítva fiatalos és dinamikus karakterét. Alapvető felépítésében a tervezők különös hangsúlyt fektettek az eltérő funkcionális területek horizontális arányaira, köztük a kedvezőbb ergonómiai és biztonsági adottságokat szolgáló, megemelt középkonzollal. A célt itt a remek arányok, a tágasabb térérzet, azonfelül a fokozott kényelem jelentették.

Minden műszer és kezelőelem a vezető körül, a lehető legmagasabb pozícióban elrendezve áll rendelkezésre, ezáltal segítve, hogy a vezetőnek ne kelljen levennie tekintetét az útról. Éppen olyan a modern Leon és Ateca modellekben, a motorindító gomb ugyanazon a helyen, a sebességváltókartól balra van. Ez egyben a lehető legmagasabb pozíció a könnyed használat szolgálatában. A korszerű SEAT Ibiza csúcsminőségű részletei feltétlenül már a magasabb kategóriák színvonalát idézik, a számtalan egyéni kialakítási lehetőségtől egészen a LED-technikájú hangulatvilágítás választható színárnyalatáig, s természetesen az olyan fejlett fedélzeti technikákig, mint a 8 col képátlójú érintőképernyő és a Full Link connectivity-rendszer. Az utastér levegőjét az Air Care szűrő óvja, amely az allergénektől és a szennyező anyagoktól mentes légteret biztosítva óvja a bennülőket.

Izgalmas formavilág, dinamikus menetteljesítmények és színvonalas vezethetőség, amellett magasfokú stabilitás és megbízhatóság, jóval színvonalasabb utastér-minőség, biztonságos és könnyűszerrel hasznavehető technika és tágasabb beltér – mindez együttesen avatja a modern SEAT Ibiza modelleket igazán vonzó ajánlattá, s természetesen a legelőnyösebb áron.