A sofőrök túlnyomó része szeretné, ha az önvezető gépjárműje terhet venne le a válláról, és átadhatná „neki” a vezetés stresszesebb feladatait. A megkérdezettek legszívesebben parkolás és a nagyobb forgalmi dugókban történő, idegőrlő araszolás közben adnák keresztül az autóiknak a vezérlést. – derül ki a Bosch csaknem 6 ezer, érvényes vezetői engedéllyel büszkélkedhető autóvezetőt megkérdező kutatásának eredményeiből, amit a társaság hat országban, Brazíliában, Kínában, Németországban, Franciaországban, Japánban és az Egyesült Államokban bonyolított le. A felmérésben országonként ezer, 16 éves vagy annál idősebb ember volt ott.
Miként azt a Boxbergben idén júliusban tartott Bosch Mobility Experience 2017 program résztvevői személyesen is megtapasztalhatták, az automatizált vezetésnek betudhatóan a sofőrökből tudományos-fantasztikus kalandba illő, ellazult utas, az autókból ugyanakkor higgadt és körültekintő sofőr lesz. A járművek mindössze egyetlen gombnyomást követően, rögvest már a közutakon is átvehetik az emberektől a vezérlést a közlekedési szabályok és sebességkorlátozások maradéktalan betartása mellett, amivel egy csapásra biztonságosabbá is tehetik a közlekedést annak minden szereplője részére.
Július közepe óta már a fővárosi utakon is találhatja szemben magát bárki tesztüzemüket „végző” önvezető gépkocsikkal. Pár éven belül az ilyen automatizált járművek teljesen hétköznapi jelenségnek számítanak a magyar közutakon és nemzetközileg is, emellett, mert a jövő fejlesztéseit illető szemléletformálást sosem lehet elég korán elkezdeni, ezáltal a Bosch tetszetős felméréssel térképezte fel az autóvezetők új technológiához való hozzáállását, és legfőbb preferenciáikat. Az automatizált vezetés terjedését és elfogadottságát illetően lényeges és előremutató eredmény, hogy a megkérdezett sofőrök döntő része bizalommal és bizakodva tekint az autonóm technológiára és az általa nyújtott előnyökre.
A válaszadók döntő része olyan fejlesztést lát az önvezető autókban, ami megkönnyítheti a mindennapi rohanó életet: abban az időben, amikor a jármű önmagát vezeti, a sofőrök leginkább az ablakon kinézve élveznék a látványt és relaxálnának (63 százalék), vagy épp az utasokkal beszélgetnének (61 százalék). A felmérésben a legjellemzőbb remények összhangja alapján az automatizált vezetés több kényelmet és sokkal kevesebb stresszt jelent ezt követően a volán mögött: a jövő gépjárműje teljesen leveszi ezt követően a kormányzás, a gázadás és a fékezés terhét a sofőr válláról, így elsődlegesen nagyobb távolságok (67 százalék) és szabadidős utazások alatt (61 százalék) tartják a leginkább hasznos társnak. A megkérdezettek jókora része azonkívül komoly javulást vár a komfort (68 százalék) és a közlekedésbiztonság kapcsán is (60 százalék), példának okáért a települési parkolóhely-kereséshez hasonló hétköznapi szituációkban. A Bosch felmérése egyúttal felfedi a leginkább vágyott önvezető funkciók rangsorát is: az emberek leggyakrabban az autonóm parkolást említették (65 százalék), éppen úgy, mint belvárosi területeken történő, automatizált parkolóhely-keresést (60 százalék), és a nagyobb torlódásokban történő, az önvezető gépkocsinak hála stresszmentesebb közlekedést (59 százalék).
Az önvezető gépkocsikkal az értékesítések is nőhetnek
Az automatizált vezetés nyújtotta most bemutatott potenciálok sok vásárló részére az újonnan forgalomba állított gépkocsikat is vonzóbbá tehetik: a Bosch felmérésében a megkérdezettek 54 százaléka maradéktalanul egyetértett ezzel az állítással. Különösen a férfi válaszadók jelezték, hogy a modern technológiai fejlesztések jelentős tényezők lehetnek az forgalmazás esetén: 52 százalékuk alapján az önvezető modern műszaki megoldás nagyban élénkítené az érdeklődésüket egy új gépkocsi vásárlása iránt. A felmérés újabb tanulságait figyelembe véve általánosságban kijelenthető, hogy minél fiatalabb a sofőr, annál jobban érdeklődik egy automatizált vezetési funkciókkal ellátott gépkocsi megvétele iránt.