Az első és a harmadik helyet húzták be a TOYOTA GAZOO Racing repülő finnjei a svéd havon

Az első és a harmadik helyet húzták be a TOYOTA GAZOO Racing repülő finnjei a svéd havon

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team a friss GR YARIS Rally1 versenyautó első győzelmét ünnepelheti, miután Kalle Rovanperä megnyerte a Svéd Rallyt a 2022-es FIA Rally Világbajnokság második fordulójában. Rovanperä finn csapattársa, Esapekka Lappi a harmadik helyet érte el, biztosítva a csapat első kettős pódiumát 2018 óta.

A Svéd Rally esetén a TOYOTA GAZOO Racing mindhárom pilótája szoros küzdelemben volt a győzelemért az idegen, nagysebességű, hóval fedett utakon, amelyeket Umeåból indulva járt be a mezőny. Rovanperä hátrányban volt pénteken, mivel a bajnokságot vezető pilótaként elsőként kellett rajthoz állnia a mezőnyből, de még ezáltal is mindössze 8,3 másodperces lemaradással zárta a szombati napot csapattársa, Elfyn Evans mögött.

Evans 10 másodperces büntetés kapott a szombati utolsó szakaszon, de a győzelemmel kapcsolatos reményei a vasárnapi nyitó futamon szálltak el végleg. Mivel műszaki hiba okán a mindenki által használt, együttes hibrid rendszer kikapcsolt, Evans megpördült, a gépkocsi eleje mindazonáltal megsérült. Ugyan sikerült megjavítani a gépjárműt és befejezni a fejezet, mivel a hibrid rendszer nem működött, a FIA biztonsági szabályai értelmében ki kellett állnia.

Rovanperä megnyerte a vasárnapi első szakaszt, és sikerült megtartania előnyét annak ellenére is, hogy gondjai voltak a hibrid rendszerrel, mindent összevetve navigátorával, Jonne Halttunennel egyesült erővel bezsebelhették WRC karrierjük harmadik győzelmét. A Svéd Rally megnyerésével Rovanperä édesapja előtt is tiszteleg: Harri 2001-ben győzedelmeskedett a rendezvényen. A pilóta ezzel tovább növelte előnyét a bajnokságban, amely mindent összevetve 14 pontosra hízott. Lappi erős küzdelemben volt a második helyezésért vasárnap, végül mindössze 8,6 másodperc választotta el őt és navigátorát, Janne Fermet a dobogó második helyétől – de a csapat ezáltal is fantasztikus visszatérést ismertetett a hétvégén.

A TOYOTA GAZOO Racing 24 korrekt előnnyel kapta meg a vezető helyet a gyártók bajnokságában. Mindemellett a legjobb négy helyen rögtön három GR YARIS Rally1 végzett, mivelhogy Takamoto Katsuta és navigátora Aaron Johnston jó eredménnyel a negyedik helyen zárta a versenyt, értékes pontokat gyűjtve a TGR WRT Next Generation csapat részére.

Akio Toyoda (a csapat alapítója, a Toyota világszintű elnöke)

„Kalle, Jonne, gratuálok a győzelemhez! A bajnokság egyetlen havas megmérettetését két éve még harmadikak voltatok, múlt évben másodikak, most ugyanakkor elsők. Ez pont olyan, amint mi, a Toyotánál dolgozunk: szüntelen fejlesztésekkel lépünk előre. Örülök, hogy Ti is magatokénak mondhatjátok ezt a filozófiát. Külön köszönetet szeretnék mondani azért, mert a korszerű GR YARIS Rally1 versenyautó első győzelmét is elértétek. Meredek lehetett a havon elsőként kezdeni, de Kalle megbízhatóan autózott, mert ezernyi jártassága volt már a hóval fedett utakkal, amelyeken már gyerekkorában is száguldozhatott.

Esapekka és Janne három év után indultak újra a Toyota színeiben. Jó, hogy megint velünk vagytok és gratulálok a dobogós helyezéshez! Szerintem felettébb jól áll nektek a TGR overál. A legutóbbi óta sok tapasztalatot gyűjtöttetek más csapatoknál és remélem, hogy ezáltal hasznos tippeket tudtok megosztani, hogy még jobban működhessen a mi csapatunk is. A havas utak hazai pályát jelentenek a finnországi székhelyű TGR WRT csapat részére, de sajnos előző évben nem tudtuk megnyerni a Finn Rallyt, ami meglehetősen frusztráló volt. Hogy ez ne forduljon elő, a csapat Monte Carlo után rögtön megkezdte a felkészülést a Svéd Rallyra.

A győzelmünk is ennek köszönhető és nagyra értékelem az egész csapat hozzájárulását ehhez. A rally kemény sport, és ezt igazolják a hibrid rendszerrel kapcsolatos problémák is Kalle, mitöbb Elfyn autóin. Roppant módon sajnálom mindezt. Ugyanakkor sikerült értékes adatokat gyűjtenünk arról, hogy miképpen tegyük jobbá a hibrid rendszer üzemelését szélsőséges állapotok közt. Remélem, hogy ezt a tapasztalatot felhasználva nem kizárólag jövőre tudunk még nagyobb győzelmet elérni, de a beszállítók részére is értékes tudást tudunk átadni, hogy a karbonsemlegesség felé tartva is izgalmas küzdelmeket élhessünk át a motorsportokban.

Az ez évi évből még 11 verseny van hátra. Remélem, hogy a csapat tud egy kicsit pihenni a következő, horvát forduló előtt. Ne felejtsük el, hogy az egészségünk a leglényegesebb. A rajongóknak ugyanakkor köszönöm untalan patronálást, amely tudom, hogy egészen az utolsó megmérettetésig, a Japán Rallyig elkísér ezután minket. Utóirat Jari-Mattinak: Úgy hallottam, hogy sok rajongó vett téged körül a specifikus szakaszoknál és fényképeket is készítettek veled. El tudom képzelni, hogy a havas, hideg idő ellenére is eléggé jól éreztétek magatokat. Te vagy a hatodik sztárpilótánk, aki ezenkívül folyamatosan meglehetősen kedves a rajongókkal. Kérlek, állandóan őrizd meg ezt az udvarias, barátságos hozzáállást, amely nagyban hozzájárul a csapat atmoszférájához.”

Jari-Matti Latvala (csapatvezető)

„Kalle fantasztikus munkát végzett a verseny megnyerésével. A hétvége elején elég ideges volt amiatt, hogy neki kellett nyitnia, de jól megbirkózott a feladattal és a sebessége megkapó volt a hétvége alatt. Neki betudhatóan bezsebelhettük első győzelmünket a modern GR YARIS Rally1 versenyautóval és az egész csapat keményen dolgozott azon, hogy ez megtörténjen. Elfyn esetét rettentően sajnáljuk. Ugyanakkor Esapekka pódiumos szereplése sok pontot hozott a számunkra, és Takamoto is módfelett jól szerepelt.”

Elfyn Evans (pilóta, 33-as gépjármű)

„Nagy csalódás volt ezáltal befejezni ezt a rallyt. Minden jól ment az elején, de egy hosszú balosban elúszott a gépkocsi hátulja és sajnos nem tudtam már megfogni, mindent összevetve elég nagy tempóban kicsúsztunk. Némi javítást követően visszatérhettünk a versenybe, de sajnos a hibrid rendszer folytán ki kellett állnunk. Felettébb sajnálom a csapatot, mivel módfelett szélsebes gépkocsit építettek, de egyelőre nem sikerül azokat az eredményeket hoznom, amiket megérdemelnek. Nem jó dolog ez a mélyrepülés, de lélekben már a következő fordulóra koncentrálunk és igyekszünk mindent beleadni ott.”

Kalle Rovanperä (pilóta, 69-es gépkocsi)

„Módfelett jó dolog Svédországban nyerni. Az egész hétvége esetén szépen küzdöttünk. A pénteki nyitószerep fényében ugyanakkor különösen jó ez az eredmény. Szerfelett sajnáltam Elfyn kiesését, mivel roppantul jót birkóztunk egymással, de végül a csapat mindent összevetve is gyönyörű eredménnyel zárhatott. Monte Carlóban, az első versenyen még nem volt egész az összhang a korszerű gépjárművel, de már sokkal magabiztosabbnak éreztem magam az egész hétvége alatt. Külön köszönöm a csapatnak a segédkezést; eszméletlen munkát végeznek a versenyautó töretlen javításával és a remek versenykörülmények megteremtésével.”

Esapekka Lappi (pilóta, 4-es gépjármű)

„Jó, hogy visszatértünk a pódiumra. A hétvége előtt éppen ez volt a célom, de tudtam, hogy kemény menet lesz. Végül sikerült elérni és boldog vagyok. Büszke vagyok Jannéra, a csapatra és magamra is. Nem volt műszaki hibánk sem a gépjárművel a hétvége alatt. De sajnos a második helyet nem tudtam elérni nélküle, hogy többet kockáztassak. Ugyanakkor ez a lehető legjobb kezdés volt a számunkra. Ennél többet ésszerűtlen lett volna elvárni az első versenyünkön. Az utolsó rallynk még múlt évben októberben volt. Szóval ez egy fantasztikus eredmény a számunkra.”