Az autonóm járművek jövője

Az autonóm járművek jövője

Most, hogy az autonóm modern műszaki megoldások a közlekedés modern fejleményeit és funkcióit hozzák magukkal, elkerülhetetlenül felmerül több releváns kérdés. Példának okáért: Mi készteti ezután a vezetőket arra, hogy megbízzanak járműveikben? Hogyan fognak a járművek kommunikálni a vezetőkkel, és hogyan fogják figyelmeztetni a vezetőket az úton jelenlévő más járművekre? És milyen lépéseket tesznek ezután a járművek, miután beazonosítottak tárgyakat, közlekedési táblákat és másfajta olyan közúti jelzéseket, akárcsak a festett sávelválasztók?

Az autonóm járművek jövőjében rejlő meglepő modern műszaki megoldások

Takashi Sunda, a Nissan önvezető modern műszaki megoldások fejlesztéséért felelős részlegének ügyvezető-helyettese és mérnöki csapata már megfogalmazták a válaszokat ezekre és más hasonló kérdésekre, mialatt olyan technológiákat dolgoztak ki, melyek alternatívát kínálnak a vezetők és a járművek közötti kommunikációt.

A mindenütt jelenlévő személyre szabott okos gépezetek világában már most naponta több tucatszor kommunikálunk az ilyen jellegű technológiákkal: az okostelefonok érintőképernyőin, a számítógépeken, és még az otthoni kávéfőzők használata alatt is.

Már most kulcsfontosságúak ezek a modern műszaki megoldások az autókban is, ahol kritikus szerepük van a műszerfalon, a navigációs érintőképernyőkön és a parkolósegítő funkciók esetén.

Sunda csapata olyan modern technológiákon dolgozik, amelyek célja a jobb kommunikáció kialakítása és a bizalom megalapozása a vezetők és a jármű közt.

A dolgot nehezíti, hogy a kutatóknak olyan különbségeket is figyelembe kell venniük, mint a nem, az életkor, a ismeret, a terepviszonyok, a kultúra – és még az országonként eltérő közlekedési szabályokra is gondolniuk kell.

„A vezetési stílusok országonként eléggé különbözőek. Franciaországban a motorosok gyakran átvágnak az autópályákon, Japánban és Angliában mindazonáltal pont ellentétes oldalon vezetnek” – mondta Sunda.

„Sok mindenre gondolni kell egyéni szinten és kulturális szempontból is. A vezetés jelentősen saját és példa nélküli dolog. Ezért meglehetősen jelentős a lehető legtöbb nézőpontot figyelembe venni” – tette hozzá.

„A különbségek megértése és figyelembe vétele igencsak sokat nyújt támogatást” – folytatta Sunda. „Innen elindulni viszont nehéz, ezért a kérdés inkább a következő: Hogyan tudjuk megtenni azt az univerzális lépést, ami megalapozza a bizalmat? „

Az alkalmas egyensúly megtalálása

Sunda alapján az átláthatóság jelenti a megoldást.

Az önvezetési modern műszaki megoldások fejlődésével ellenben a vezetők és járműveik közti kommunikációs felületeknek is fejlődniük kell.

Mihelyt a járművek egyre több információt gyűjtenek be a korszerű AD funkciók támogatására, a rendszereknek fel kell ismerniük több szituációt, és azokra reagálniuk is kell.

Mindemellett a technológiának arra is képesnek kell lennie, hogy az információkat villámgyorsan és könnyűszerrel érthetően kommunikálja a vezetőnek.

„Azt szeretnénk, hogy még azok részére se legyen idegen az AD modern műszaki megoldás, akik életükben első alkalommal használják” – mondta. „Kardinális, hogy az összes szerény legyen.”

A vezetőknek tudniuk kell ezt követően, hogy a jármű milyen információkat gyűjt be, és még azt is, hogy hogyan használja a jármű ezeket az adatokat annak érdekében, hogy biztonságos és ergonomikus utazást biztosítson.

Gondoljunk el egy olyan helyzetet példának okáért, hogy épp sávot váltunk, mikor is a mellettünk lévő sávban megjelenik egy másik gépjármű. Hogyan fogja időben jelezni a jármű az információkat az érkező gépkocsiról, és hogyan fog reagálni a helyzetre?

Vagy gondoljunk egy városi utcasarokra, ahol egy gyalogos hirtelen lelép a járdáról és átvág az utca másik oldalára. Mit jelezzen nekünk a gépjármű? Ilyen helyzetekben a vezetőknek információkra van szükségük, de nem zavaróan sokra.

„Kényes egyensúly áll fenn a jármű irányítása alatt begyűjtött és a megosztott információk közt” – mondta Sunda.

Az önvezető modern műszaki megoldás minden kétséget kizáróan meg fogja változtatni a vezetők és járműveik közötti kapcsolatot, de ez egy olyan kihívás, aminek megoldása pont Sundának való feladat.

Mielőtt 16 évvel ezelőtt a Nissan csapatához csatlakozott, Sunda repülőgépek és pilóták kommunikációs felületeinek fejlesztésén dolgozott. A repülőgépek esetén ellenben előnyt jelentett, hogy a kvalifikált pilóták nem kizárólag értettek a repülő vezetéséhez, hanem véleményükkel a kommunikációs felületek kialakításában is tudtak támogatni.

Az AD projekt esetén Sunda és csapata saját vezetési tapasztalataikra is építenek.

Sunda villámgyorsan hangoztatta még viszont, hogy saját vezetési ismerete nem feltétlenül tükrözi más vezetők tapasztalatait. Viszont ha sikerül mindezt megoldaniuk, a csapat munkája lehetőséget teremthet a vezetés jövőjének átformálására. Sunda alapján miként egyre több autonóm szerepkör áll rendelkezésre, a vezetők és járműveik közti interakciók forradalmi átalakulásának lehetünk ezt követően szemtanúi.

„A változás már el is kezdődött” – mondta. „Átalakítjuk a vezetők és járműveik közti kapcsolatot – ezenfelül a vezetés élményének egészét.”