A Volkswagen-csoport és Görögország minta szigetet produkál a klíma-semleges mobilitás megteremtésére

A Volkswagen-csoport és Görögország minta szigetet produkál a klíma-semleges mobilitás megteremtésére

A Volkswagen-csoport és Görögország megállapodtak abban, hogy úttörő jellegű mobilitási rendszert hoznak létre a földközi-tengeri Astypalea szigeten. Ennek érdekében a sziget aktuális közlekedési rendszere keresztül fog térni az elektromos járművekre és a megújuló energia termelésére. Hosszú távon Astypalea a klíma-semleges mobilitás minta szigetévé válik. Erről írt alá szándéknyilatkozatot Wolfsburgban és Athénban Konstantinos Fragogiannis, a gazdasági diplomáciáért és nyitottságért felelős görög külügyminiszter-helyettes és Dr. Herbert Diess, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója. A korszerű mobilitási szolgáltatások, akárcsak a gépkocsi- vagy a telekocsi megosztás támogatni fognak a forgalom csökkentésében és optimalizálásában. Az energiát főképpen helyi zöld energiaforrásokból, példának okáért nap- és szélenergiából fogják előállítani. A projekt kiindulási időtartama hat évet fog keresztül.

Dr. Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezérigazgatója hangoztatta: „A politikának, a vállalkozásbeli életnek és a társadalomnak együttes felelőssége, hogy korlátokat szabjon a klímaváltozásnak. A mi hosszú távú célunk az klíma-semleges mobilitás mindenki részére történő megteremtése. Az Astypalea projekttel azt kutatjuk, hogy miképpen valósíthatjuk meg már ma ezt a jövőképet. Az e-mobilitás és az okos mobilitás rendbe hozza az életminőséget, míg hozzájárul a szén-dioxid-semleges jövőhöz.”

A Görög Köztársaság miniszterelnöke, Kyriakos Mitsotakis kijelentette: „Fölöttébb hiszek a partnerségben, mert a kormányok nem tudnak önállóan mindent megtenni, és a magánszektor sem jelent választ minden kérdésre. Ennek köszönhetően ez az ambiciózus terv a görög állam és a Volkswagen-csoport szoros partnerségének eredménye. A Volkswagen-csoport világelső az autóiparban, melynek célkitűzése, hogy 2050-ig járműparkját és vállalatát szén-dioxid-semlegessé tegye. Ez a cég most együttműködik egy európai nemzettel egy egész átalakulási modell keretében.

Konstantinos Fragogiannis, a görög külügyminiszter helyettese hangoztatta: „A mai nap nagyszerű nap Astypalea, a Dodecanese régió, az Égei-tenger és egész Görögország részére. Ma elindítjuk hazánkban az első „Okos Zöld Sziget” projektet, amely tetemes változást jelent kilátásainkban. Az elektromos közlekedés, ráadásul az egységet alkotó, zöld és fenntartható cselekvési terv pozitív hatással lesz a sziget lakosainak mindennapi életére. Az úttörő jellegű tömegközlekedési rendszerrel vegyítve a futurisztikus ötleteket valósággá váltjuk. Ma Görögország megmutatja, hogy kész olyan úttörő jellegű, modernizált és élenjáró beruházások befogadására, amelyek a társadalmat az összekapcsoltság, az nagy tudású fenntarthatóság és a használhatóság egy másik szintjére emelik.”

A projekt középpontjában egy egész egészében új, élvonalbeli közlekedési rendszer áll, amely digitális mobilitási szolgáltatásokat magába foglal, ideértve egy teljesen elektromos, teljes évben üzemelő telekocsi szolgáltatást, melynek célkitűzése az aktuális rettentően korlátozott helyi buszjáratok szolgáltatásának új, magasabb szintre emelése. A helyi partnerekkel összefogva a tradícióknak megfelelő autó kölcsönző üzletágat olyan jármű megosztó szolgáltatássá formálják keresztül, amely az elektromos gépjárműk mellett a csoport Seat márkájú e-robogóit és e-kerékpárjait is ajánlja. Ez önmagában kimagaslóan nyújt támogatást csökkenteni a járműparkot a szigeten, mert a program alatt 1000 elektromos járművel cserélnek le 1500 belső égésű motorral funkcionáló járművet.

A Volkswagen most kezdte el az elektromos ID gépkocsi-család bevezetését a piacra, és jó néhány új modell bevezetését tervezik a következő pár évben, a kompakt gépjármű ID. 3 (1) és a szabadidő gépjármű (SUV) ID. 4 (2) mellett. A helyi vállalkozások haszonjárműveit, ráadásul a szigeten van közhasználatú gépkocsikat – példának okáért rendőrautókat, sürgősségi segélyszolgálatokat és a közszféra flottáit – ugyancsak elektromos járművekké fogják alakítani. A Volkswagen a szigetre telepíti az Elli töltőit, hogy átfogó töltési infrastruktúrát biztosítson, amellyel csaknem 230 magán- és több nyilvános töltési pontot szolgáltat.

A projektet határozottan segíti a Volkswagen független Fenntarthatósági Tanácsa, mivel ez a Volkswagen dekarbonizációs stratégiájának terveként szolgál. Margo T. Oge, a Fenntarthatósági Tanács tagja és az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) Közlekedési Levegőminőségi Irodájának volt igazgatója ezzel kapcsolatban kijelentette: „Az éghajlatváltozás egzisztenciális veszélyt jelent az emberiségre. Az elektromobilitás a megújuló energiákkal egyesült erővel támogatni fog csökkenteni az éghajlatváltozás legsúlyosabb hatásait. Van egy arisztotelészi mondás: „A legsötétebb pillanatokban kell összpontosítanunk arra, hogy lássuk a fényt.” Az Astypalea projekt fénysugár a sötétségben, és nyújt támogatást bemutatni a tiszta mobilitás jövőjét.”

Astypalea az Égei-tenger déli részén fekvő, csaknem 100 négyzetkilométeres sziget. Lakossága kb. 1300 fő, és a szigetet minden évben csaknem 72 000 turista látogatja meg. Astypalea ebben a pillanatban csak roppantul korlátozott tömegközlekedési szolgáltatásokkal ellátott, két busszal, amelyek csak a sziget egy kis területén közlekednek. Pillanatnyilag az energiaigényt hozzávetőleg egész egészében fosszilis tüzelőanyag-források elégítik ki. A sziget az későbbi években a fenntartható turizmus úttörőjévé kíván válni, így patronálja a fenntartható mobilitást. A Görög Köztársaság a Nemzeti Energia- és Éghajlati tervének keretében patronálja ezt az átalakulást.

A Volkswagen-csoport elkötelezett a Párizsi Megállapodás céljai mellett. A Csoport célja, hogy 2050-re klíma-semlegessé váljon, és e cél elérése érdekében kidolgozta a „goTOzero” fenntarthatósági stratégiáját. A stratégia középpontjában az autóipar legnagyobb elektromobilitási lépése áll: a csoport az jövőbeni öt évben csaknem 33 milliárd eurót fektet be az e-mobilitásba, és 2029-ig csaknem 75 új elektromos modellt dob piacra. A Volkswagen kompakt ID. 31 amely nemrégiben került forgalomba, ez az első ilyen e modellek közt.

Az Astypalea-ra vonatkozó projekt a „goTOzero” stratégia szerves része, és tervként szolgál a mobilitás egész CO2 mentesítéséhez. A Volkswagen-csoport égisze alatt több márka vesz részt e tevékenységben, mindent összevetve példaként a Volkswagen, a Seat, a Volkswagen Haszonjárművek, az energiaszolgáltató Elli és az Urban Mobility International a We Share márkával.