A modern Audi RS Q3 és a modern Audi RS Q3 Sportback

A modern Audi RS Q3 és a modern Audi RS Q3 Sportback

A színpad előállt a korszerű RS Q3 (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 – 8,8 (vegyített), CO2 kibocsátás g/km: 203 – 202 (vegyített)) és az RS Q3 Sportback (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 – 8,8 (vegyített), CO2 kibocsátás g/km: 204 – 202 (vegyített) részére. Mindkét modell fantasztikus hajtásrendszert, érzelemgazdag formavilágot és kompromisszummentes hétköznapi használatot nyújt szegmensében. A csúcsteljesítményű terepjárók szíve a mesés és többszörösen elismert 2,5 literes TFSI kapacitás. A quattro állandó összkerékhajtással párosítva ez garantálja a színtiszta vezetési élményt. A szériafelszereltség részét képező RS sportfutóműnek hála mindkét kompakt modell karosszériája tíz milliméterrel lejjebb került, mint az alapmodelleké.

„Az Audi RS Q3 első generációjával egy teljesen új szegmenst hoztunk létre. Ahhoz, hogy a sikertörténet folytatódjon, az RS Q3 modellt SUV kupé kivitelben is kínáljuk, ezáltal azok az ügyfelek is megtalálják a számításukat, akiknek különösen vonzódnak van a formatervezett megoldások iránt.” – nyilatkozta Oliver Hoffmann, az Audi Sport GmbH. cégvezetője. „Mindeközben új trendet teremtünk és igyekszünk az Audi Sport GmbH. részére új növekedési potenciált kihasználni.”

Egy karakter nagy vonalakban: a külső megjelenés

A korszerű Audi RS Q3 és a korszerű Audi RS Q3 Sportback nagyon sok RS specifikus formatervezési részletet magába foglal, mindemellett nagyszámú elem mutatja különleges karakterét. A fényes fekete, térhatású méhsejtmintázatú Singleframe hűtőrács még erőteljesebb kiállást kölcsönöz a két nagyteljesítményű kompakt modellnek. A Q3 modellhez képest alacsonyabbra süllyesztett karosszériát az RS specifikus, óriási légbeömlő nyílásokkal szerelt lökhárítóval tették még hangsúlyosabbá. A feltűnő, bumeráng formájú vízszintes pengeidomok (blade) konkrétan az RS Q3 részére készültek. Az RS gének ugyancsak visszaköszönnek a Singleframe hűtőrács felett látható lapos nyílásoknál is.

Kupészerű, lágyan ereszkedő tetőívével az RS Q3 Sportback 45 milliméterrel alacsonyabb az RS Q3 modellnél. A Sportback emelkedő tetőíve lejjebb ereszkedik, mint a testvérmodellnél, és ezzel a karosszéria vizuális tömegközéppontja is lejjebb kerül. Ezáltal még nagyobbnak tűnnek a kerekek és a SUV kupé kiállása még erőteljesebbé válik. A 10 milliméterrel kidomborodó kerékjáratoknak hála mindkét modell összhatása szélesebbé válik.

A két modell hátsó formaterve is igen tekintélyt parancsoló. Alacsony hátsó ablakaival és fényes fekete, RS-specifikus tetőlégterelőjével az RS Q3 Sportback testvérmodelljénél is szélesebb és dinamikusabb benyomást kelt. Az alacsonyan futó tetővonal erős, laposan megformált D oszlopokban folytatódik. Az RS Q3 modell RS-specifikus széles tetőlégterelője tovább hangsúlyozza a csúcsteljesítményű SUV ugrásra kész, atletikus karakterét, továbbá korrigálja a leszorítóerőt. Az RS Q3 új generációja első alkalommal érkezik kettős RS kipufogóval, ahol mindkét oldalon nagyméretű, ovális kipufogóvégeket találunk. Ez a kipufogórendszer egy RS-specifikus lökhárítóban kapott helyet a hátsó diffúzorelemmel és a vízszintes pengeidomokkal (blades) egyesült erővel.

A kompakt magas hatékonyságú SUV és a kompakt magas produktivitású SUV kupé modelleket a szériafelszereltség részeként LED fényszórókkal szerelték. Az Audi külön választhatóan Matrix LED fényszórókat is ígér RS specifikus sötétített LED technikával.

Speciális: a motor

A korszerű RS Q3 és RS Q3 Sportback lelke az erőteljes öthengeres 2.5 TFSI kapacitás. A 2 480 cm۽ hengerűrtartalmú aggregát az RS Q3 előző generációjánál most 17 százalékkal több, összesen 294 kW (400 LE) teljesítményre képes (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 8,9 – 8,8 (vegyített), CO2 kibocsátás g/km: 204 – 202 (vegyített)). Maximális nyomatéka eléri a 480 Nm-t, amely 1 950 és 5 850 közti fordulatszámtartományban rendelkezésre áll. Az RS Q3 és az RS Q3 Sportback álló helyzetből mindössze 4,5 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, 250 kilométer/órás végsebességük ugyanakkor opcióként 280 kilométer/órára is emelhető.

A kivételes, 1-2-4-5-3 gyújtási sorrend és a kivételes hengerszám igen rendkívüli ritmust és speciális motorhangot garantál. A kettős RS kipufogórendszer leginkább hangsúlyozza az öthengeres kapacitás karakteres hangját, a külön választható RS sport kipufogó rendszer mindazonáltal még ezt is tovább fokozza. Az öthengeres aggregát sorozatban kilenc alkalommal nyerte el az igen felkapott „Internacionális Év Motorja” díjat.

Alapkivitelben az öthengeres motor teljesítményét egy hétfokozatú S tronic sebességváltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtás felé. A kerekenkénti nyomatékszabályozás mindazonáltal finomítja a biztonságos és szorgos kezelhetőséget.

Sportos, ügybuzgó és multifunkcionális: a futómű

Az RS Q3 és az RS Q3 Sportback párját ritkító vezetési karakterisztikájának alapkövetelménye az egyenletesen sportos futómű hangolás. A Q3 család többi tagjához képest az RS-sportfutómű 10 milliméterrel lejjebb süllyeszti a karosszériát. Ilyen irányú elvárás során az RS-sportfutóműhöz társítható az adaptív futóműszabályozás (DCC) rendszere, amelyiknek szenzorai mérik a karosszéria mozgásait és amely az oldalirányú dőlést csökkenti nagysebességű kanyarvételnél és terhelésváltásoknál. Az RS-hangolású csillapítás az útfelület állapotának és a vezetési szituációnak megfelelően kerül beállításra.

Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer nem kizárólagosan a felfüggesztést, de a quattro hajtást, a kormányzást, az S tronic sebességváltót, a motor karakterisztikáját vagy példaként a hangzást is befolyásolja. A választott felszereltségtől függően öt vagy hat menetprofil válik hozzáférhetővé: comfort, auto, dynamic, efficiency, individual amellett ennek alternatívájaként az egyénileg konfigurálható RS-specifikus RS1 és RS2 üzemmódok. Az MMI touch érintőképernyőjén a vezető egyéni igényeire szabhatja és elmentheti a két RS üzemmódot. A modern „RS MODE” gomb megnyomása a kormánykeréken sebes hozzáférést nyújt a két új RS profilhoz és az utolsó kiválasztott üzemmódhoz, ráadásul esélyt kínál a vezetőnek, hogy menetprofilt váltson. Ezzel az ügyfelek maradéktalanul egyéni igényeikre szabhatják RS modelljüket és sebesen válthatnak a maximálisan sportos profil és a kényelemre összpontosító üzemmód közt.

Az RS-hangolású progresszív kormányzás még közvetlenebb kapcsolatot nyújt az úttal, még a villámgyors kanyarokban is. Az alapkivitel 20 colos vagy az külön választhatóan elérhető 21 col peremátmérőjű kerekek mögött teljesen új, hatdugattyús RS acéltárcsás fékek láthatóak, amelyek 375 milliméter átmérőjű (elől) és 310 milliméter átmérőjű (hátul, nem perforált), belső szellőzésű és perforált féktárcsákkal dolgoznak. Féknyergeik alapkivitelben fekete színűek, de ilyen irányú elvárás során piros színben is elérhetőek. Az külön választhatóan elérhető, teljesen új RS kerámia fékek tárcsáinak átmérője 380 milliméter (elől, kerámia) és 310 milliméter (hátul, acél), színük mindazonáltal szürke, piros vagy kék lehet.

Kitűnő választás a mindennapi használatra: a térkoncepció

Az RS Q3 alapvető koncepciója egybefogja a sportautókra sajátos vezetési élményt és teljesítményt, emellett a kompakt terepjárók minden, kényelemmel összefüggő előnyét. Mindkét erőmű teljesértékű ötüléses modellként áll helyt, extrém sportos karakterével párhuzamosan ellenben – sokoldalúságának és tágas belső terének betudhatóan – nagyszerűen hasznavehető a mindennapokban is. A szériafelszereltség részeként az RS Q3 hátsó üléssora hosszában 150 millimétert mozgatható, az RS Q3 Sportback tekintetében ez az érték 130 milliméter. Az osztottan dönthető hátsó üléssor dőlésszöge hét fokozatban állítható. A csomagtér kapacitása 530 liter, amely a hátsó ülések lehajtásával akár 1 525 literre is növelhető (a Sportback tekintetében ez 1 400 liter).

A vezetőre hangolva: a belső tér

Az RS Q3 és az RS Q3 Sportback atletikus külső megjelenése a belső térben folytatódik. A egész vezetőfülke kialakításánál a középpontban a vezető állt. Ennek megfelelően a légkondicionáló berendezés, a középkonzol, az MMI touch megjelenítője mind tíz fokkal a vezető felé fordul. Az alul egyenesített RS bőr sportkormányon – a modern kialakítású váltófülek mellett – megjelent a modern „RS MODE” gomb is, amely kínálja a vezető részére, hogy az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer két opcionális RS menetprofilját vezérelje. Az RS-specifikus információkkal szolgáló megjelenítő automatán megjelenik az Audi virtual cockpit műszeregységen. A szériafelszereltség részeként RS jelöléssel ellátott fekete bőr/alcantara felületű sportülések állnak az utasok rendelkezésére. Természetesen még sportosabb változat is választható, ekkor az integrált fejtámlával ellátott, RS-specifikus méhsejt mintázatú nappa bőr RS sportülések kényeztetik a gépkocsiban helyet foglalókat.