A Honda prezentálta a Honda SENSING 360 és a Honda SENSING Elite menetbiztonsági rendszer legmodernebb nemzedékét

A Honda prezentálta a Honda SENSING 360 és a Honda SENSING Elite menetbiztonsági rendszer legmodernebb nemzedékét

A Honda elénk tárja új menetbiztonsági és vezetéstámogató rendszereit

l Honda SENSING 360

A legfrissebb Honda SENSING 360 rendszer egyik újdonsága, hogy képes felismerni a – vezetőt és a járművet érintő – rendellenes helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a balesetek kockázata. A modern szerepkör bevezetése 2024-ben kezdődik az internacionális piacon.

l Honda SENSING Elite

Szintén korszerűsödött a Honda SENSING Elite rendszer, melyet azért fejlesztett ki a japán cég, hogy a lehető legnyugodtabban és legbiztonságosabban érhessék el úti céljukat a Honda-tulajdonosok. A korszerűsített biztonsági csomag most már mindenféle úton, azaz autópályán kívül is képes a felismerni és megérteni az eltérő közlekedési szituációkat, méghozzá szélsebesen és eredményesen, bázisát tudniillik a Honda mérnökei által alkotott mesterséges intelligencia adja. A modern alkalmatosságok alkalmazását 2020 centrumában kezdte meg a Honda, és szakaszosan vezeti be az internacionális piacon.

A Honda célja, hogy 2030-ra alkalmazásra kerüljenek a korszerű menetbiztonsági és vezetést segítő eszközei

Ha minden a társaság tervei alapján alakul, 2030-ra felére kevesebb lesz a Honda gépkocsikat és motorkerékpárokat érintő halálos balesetek száma.

Ennek záloga, hogy a motorkerékpárok érzékelésére is alkalmas Honda SENSING rendszer (a 360 és az Elite változatot beleérve) 2030-ig az egész világon megjelenjen a márka modelljeiben.

A Honda azon dolgozik, hogy a főbb piacokon minden új gépjárműjét felszerelje Honda SENSING 360 rendszerrel 2030-ig.

A Honda Motor Co., Ltd. elénk tárta a Honda SENSING 360 névre keresztelt menetbiztonsági és vezetést segítő rendszer legmodernebb nemzedékét, sőt még a Honda SENSING Elite csomagot, ami a SENSING legfejlettebb, legösszetettebb fajtája.

Miként a „Biztonságot mindenkinek” jelmondat is tanúskodik róla, a Honda fő célkitűzése, hogy a közúti közlekedés teljesen balesetmentessé váljon, így mélyreható kutatási-fejlesztési munkát végzett a hardverek és a szoftverek területén. A haladó szellemű menetbiztonsági és vezetéstámogató eszközöket magában foglaló Honda SENSING a Honda főbb modelljeinek többségébe már bekerült. Az Egyesült Államokban és Japánban a modern Hondák 99%-ban megtalálható, és a átfogó arány is elismerésre méltó, mert a modern Honda személyautók 86%-át védelmezi Honda SENSING rendszer. A precíz adatok igencsak beszédesek: a Honda SENSING rendszerrel eladott járművek száma elérte a 14 millió darabot. 1

A Honda mérnökei szüntelenül korszerűsítik a Honda SENSING elemeit. Erről tanúskodik, hogy 2021-ben bemutatták a 3. szintű Traffic Jam Pilot önvezető rendszert is magába foglaló Honda SENSING Elite menetbiztonsági csomagot. A jártasságok bővülésével és a modern műszaki megoldások kifundálásával az egész környezetet figyelő Honda SENSING 360 menetbiztonsági és vezetéstámogató rendszer még hatékonyabbá vált: a holtterek megfigyelésével, a balesetek elkerülésével és a vezetői terhelés csökkentésével minden irányból védelmet nyújt. A Honda SENSING 360 várhatóan 2022-ben a kínai piacon forgalmazott Honda modelleknél jelenik meg elsőként.

Szintúgy megismerhette a nagyközönség a Honda SENSING 360 következő generációját, ami képes felismerni a vezetőt és a járművet érintő rendellenese helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a vezető terhelése, ezenkívül a balesetek kockázata. Erre rövid időn belül a napjainkban is alkalmazott Honda SENSING 360 is alkalmassá válik, átfogó bevezetése ugyanakkor 2024-ben kezdődik.

A Honda SENSING Elite rendszer érkezése azért is mérföldkő, mert a mesés japán társaság jó néhány olyan – fokozott felismerő- és értelmezőképességet kihasználó – funkcióval állt elő, amelyiknek kiindulópontját a Honda által kidolgozott mesterséges intelligencia adja. Ezeket már nemcsak gyorsforgalmi úton működnek, hanem a többi úttípusnál is, mindent összevetve körülményektől függetlenül a lehető legnyugodtabb és a legszigorúbb biztonsági előírásoknak megfelelő módon érhetnek célba a Honda-tulajdonosok.

Ami mindazonáltal a jövőt illeti, a Honda azon dolgozik, hogy a motorkerékpárok érzékelésére is alkalmas Honda SENSING rendszer (beleértve a 360 és az Elite névre keresztelt változatot) nemzetközileg elterjedjen 2030-ig. Mi több, az is a célok közt megjelenik, hogy a főbb piacokon 2030-ig minden új Honda modell megkapja a Honda SENSING 360 rendszert, s természetesen folytatódjon a Honda SENSING fejlesztése. Ha minden a vállalat tervei alapján alakul, 2030-ra felére esik a Honda gépkocsikat és motorkerékpárokat érintő halálos balesetek száma.

Ez roppantul meghatározó, tudniillik a Honda elsődleges törekvése, hogy 2050-ben a Honda gépjárműk és motorkerékpárok már képesek legyenek minden (!) halálos balesetet elkerülni. Mivel mindent elsöprő jártassággal büszkélkedő Honda több járműkategóriában, mindent összevetve a személyautók és a motorkerékpárok piacán is képviselteti magát, s igen kiemelkedő hatása van a mobilitásra, elkötelezett azonkívül, hogy tovább fejlessze modern műszaki megoldásait és megvalósítsa a balesetmentes közúti közlekedés koncepcióját.

A Honda SENSING 360 rendszer jövőbe mutató műszaki megoldásai

A Honda SENSING 360 aktuális vezetéstámogató, ütközéselkerülést szolgáló funkcióihoz újabbak társulnak. Ezek képesek felismerni és precízen értelmezni a normálistól eltérő – vezetőt vagy járművet érintő – helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a sofőr terhelése, ezenkívül a balesetek kockázata. Az egészségi állapothoz vagy vezetői hibához köthető balesetek kockázatát csökkentő tárgyak integrálásával olyan járműveket kívánna létrehozni a Honda, amelyek aktívabb életvitelre, azonkívül hosszabb utazásokra bíztatják az embereket.

Ezeket a modern funkciókat a napjainkban is alkalmazott Honda SENSING 360 is megkapja, az eltérő régiókban a vásárlók igényeinek megfelelően történik ezt követően bevezetésük.

Aktív Sávtartás Kormányfogás nélküli funkcióval2

Ez a rendszer jelentőségteljesen csökkenti a vezető terhelését, tudniillik – a gáz- és a fékpedál, amellett a kormánykerék kezelését magára vállalva – tartja a sebességet és a sávot, a sofőr akár el is engedheti a volánt. Ha szabad az út, precízen követi az elektronika, azaz állandóan a sáv közepére kormányozza a kocsit. Felismeri példának okáért, ha kanyarhoz ér a jármű, és nyújt támogatást a vezetőnek minél lágyabban és precízebben elfordulni az egész íven. Mindemellett arra is képes, hogy kövesse az előtte haladó gépjárműt, és tartsa az előre megadott távolságot hozzá viszonyítva.

Aktív Sávváltás Kormányfogás nélküli funkcióval2

Ha az Adaptív Sávtartó aktív, és a vezető bekapcsolja az Aktív Sávváltót Kormányfogás nélküli funkcióval, a rendszer felméri a helyzetet és – ideális helyzetek közt – nyújt támogatást a sávváltásban, ezenfelül az előzésben. Amennyiben a vezérlőegység úgy érzékeli, hogy a követett gépjármű lassan halad, figyelmezteti a vezetőt, ezután végrehajtja a sávváltást, az előzést és a visszatérést az eredeti sávba.

Vészhelyzeti Vezetőtámogató Rendszer

Ha vezető nem valamilyen oknál fogva nem veszi vissza a jármű irányítását a rendszertől, akkor a rendszer automatán lassításba kezd, ezt követően megáll ugyanabban a sávban.

Aprólékosan: A rendszer mindent megtesz annak érdekében, hogy felhívja a vezető figyelmét a kialakult helyzetre: riasztási hangokat ad ki és felszólítja a jármű vezetőjét, hogy válaszoljon. Amennyiben a vezető továbbra sem reagál, az elektronika támogatja a gépkocsi lassítását, ezt követően megállását, míg bekapcsolja a vészvillógókat és a kürtöt, ezzel figyelmeztetve a vezetőt, az utasokat és a környező járműveket a vészhelyzetre, ezáltal óvva meg a közlekedésben résztvevőket az ütközéstől.

Figyelmeztetés kiszállásnál

Ha a gépkocsi parkol, a vezérlőegység mindazonáltal úgy érzékeli, hogy egy jármű közelít hátulról, az adott oldali tükrön vagy tetőoszlopon felvillan egy lámpa, és figyelmezteti az utast a veszélyre. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy akár ütközés is történhet, a figyelmeztetőfény villogni kezd és hangjelzéssel egészül ki.

Műszaki megoldások, amelyek figyelik a vezető állapotát és a veszélyeket, hogy segítsenek elkerülni a frontális ütközéseket

1) Vezetőéberség-figyelő Rendszer és Ütközésre Figyelmeztető Rendszer

A rendszer szüntelen ellenőrzi a vezető állapotát, s ha úgy érzékeli, hogy figyelme lankad, esetleg elalszik, csökkenti a sebességet és a sávban tartja a gépkocsit, nehogy másik járművel, ezenfelül kerékpárral ütközzön, esetleg elgázoljon valakit.

2) Ütközést Elkerülő Asszisztens Modern műszaki megoldás

Ha fennáll az ütközés veszélye, legyen szó gyalogosról, kerékpárosról vagy másik járműről, és a rendszer úgy ítéli meg, hogy a jármű által használt sávban még van elegendő hely a baleset elkerülésére, az elektronika csökkenti a jármű sebességét az adott sávban és támogatja a járművezetőt az ütközés elkerülésében.

3) Vészhelyzeti Kormányzást Segítő Modern műszaki megoldás

Ha fennáll az ütközés vagy gázolás esélye, esetleg a vezető nem kellő mértékben kormányoz, a vezérlőelektronika csökkenti a jármű sebességét és besegít a kormányzásba.

A Honda SENSING Elite rendszer jövőbe mutató műszaki megoldásai

A Honda tovább gyorsítja a Honda SENSING csúcsváltozatának fejlesztését, még több ultramodern eszközt állítva csatasorba az utasok biztonsága érdekében. Hála a Honda által kidolgozott mesterséges intelligenciának, a Honda SENSING Elite a használat alatt egyre okosabbá válik. Ebből fakadóan örökösen javul azon képessége, hogy felismerje az összetettebb helyzeteket, és bonyolultabb forgalmi környezetben, példaként autópályán kívül is képes boldogulni. Hogy a Honda-tulajdonosok állandóan biztonságban, problémák nélkül, egész nyugalomban érhessék el úti céljukat, a Honda folytatja ezek a modern műszaki megoldások fejlesztését.

Egészen precízen azon fáradoznak a Honda mesterei, hogy ne csak autópályán legyen hasznosítható a rendszer, hanem dugókban és a nagyobb forgalmú, települési főútvonalakon is, méghozzá úgy, hogy a vezető elengedi a kormánykereket. A rendszer abban is segítséget nyújthat, hogy a kéz nélküli szerepkör az autópályára fel-, amellett az autópályáról lehajtva is aktív legyen, és akkor is támogatja a járműtulajdonost, ha parkolni akarna vagy ki kíván állni saját garázsából. Ezeket az újdonságokat 2020-as évek közepétől, szakaszosan vezeti be a vállalat az internacionális piacon.

Vezetéstámogatás nem gyorsforgalmi utakon

Az autópályán kívüli vezetéstámogatást összetett forgalmi helyzetekben is felhasználható, módfelett kifinomult felismerő- és irányítórendszerekkel oldja meg a Honda. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy olyan autópályán kívül is kiszámíthatóan funkcionáló, vezető terhelését csökkentő kockázat-előre jelző, tetejébe ütközéselkerülő eszközöket építenek be a márka járműveibe, mint az Adaptív Sebességrögzítő vagy a Sávtartó Asszisztens, maga a Kormányfogás nélküli szerepkör mindazonáltal torlódásokban és települési főútvonalakon is aktiválható lesz.

Automata parkolási segéd

A Honda Sensing Elite ezentúl önvezérelt parkolási szerepkört is ajánl a járművezetőnek, sőt nyújt támogatást kiállni egy átlagos családi ház garázsából vagy egy előre megjelölt társasházi parkolóhelyről. Mindemellett a következő években a Honda szeretné megvalósítani az „Önműködő parkolófiú” szerepkört is, így a gépjármű vezető beavatkozás nélkül is képes lenne eljutni bárhova, a sofőr akár is ki is szállhatna a gépjárműből.

Vezetéstámogatás minden helyzetben gyorsforgalmi úton

A már kifejlesztett sávtartó- és sávváltó asszisztens, azonfelül a Traffic Jam Pilot szerepkör mellett a Honda SENSING Elite most már arra is képes, hogy segítsen a pilótának lehajtani az autópályákról, azonkívül felhajtani rájuk.