A Honda leleplezte a új Civic Type R-t

A Honda leleplezte a új Civic Type R-t

Az ez évi év több szempontból is kardinális a Honda részére. Egyrészt 50 éves a az egész világon ismert, ikonikus Honda Civic, másrészt 25. születésnapját ünnepli a típus rendkívüli, teljesítményorientált átirata, a Civic Type R.

Amint azt sejteni lehetett, a mesés japán cég mérnökei két újdonsággal is előrukkoltak a jeles alkalomra: nemrégiben bemutatkozott a Civic 11. generációja, most ugyanakkor a Civic Type R legkorszerűbb változatáról hullik le a lepel. A modern, 2023 első negyedévében érkező Type R megalkotásakor arra törekedtek a társaság munkatársai, hogy minden eddiginél átütőbb vezetési élményt nyújtson, ugyanakkor megőrizze az elődmodellek legjobb tulajdonságait.

A mérnökcsapatot ezúttal is a motorsportok iránti szenvedély hajtotta, – csak úgy, mint az előző nemzedéknél – melyet már bizonyítottak is, mivel a modern modell megdöntötte az elsőkerék-hajtásúak körrekordját a suzukai versenypályán. Hogy az újonc minden szempontból pompás legyen, a Honda mesterei a legapróbb részleteket is aprólékosan kidolgozták. Fokozták példaként kocsitest aerodinamikai hatékonyságát, kifinomultabbá tették a hajtásláncot és nagyon sok kis tömegű alkatrészt alkalmaztak, mindent összevetve még közvetlenebbé és erőteljesebbé válhatott a kultikus ferdehátú.

– A modern Honda Civic Type R megalkotásakor az volt a cél, hogy közúton és versenypályán hasonlóképpen a legátütőbb élményt nyújtsa a hot hatch-kategóriában – közölte Tom Gardner, a Honda Motor Europe alelnöke. – Motorsportban szerzett felülmúlhatatlan tapasztalatunknak betudhatóan megint mércét állíthatunk, mivelhogy a legkorszerűbb műszaki megoldásokat ültettük át versenyautóinkból, ezáltal az elődnél is könnyebb és gyorsabb konstrukció születhetett. Ez a hozzáállás tette közkedveltté a Civic Type R-t az elmúlt 25 évben és ez viszi ezt követően sikerre a legmodernebb kivitelt is – egy vérbeli sportautó a vezetés szerelmeseinek.”

Erőteljes, aerodinamikailag hatékony formaterv

Az „Ultimate Sports 2.0” modell-koncepció alapján kifejlesztett új Type R alapja a nemrég bemutatott karcsú és sportos Honda Civic e:HEV. A sportosabb megjelenés fokozása és a vezetési hatás növelése érdekében a mostani Type R tetszetősen alacsonyabb és szélesebb kiállású. A zömök formát a szélesedő kerékjárati ívek fokozzák, mely alatt könnyed, 19”-os, matt fekete színű könnyűfém felnin egyéni igényeknek megfelelő Michelin Pilot Sport 4S abroncsok vannak.

A fejlesztés alatt a Honda mérnökei az „Ultimate Sports Design” koncepciója alapján dolgoztak, amelynek célkitűzése egy nagyteljesítményű, orrmotoros, elsőkerék-hajtású gépkocsi megépítése. A külső megjelenés, a formaterv most is az egységesség érzetét sugározza, olyan egyszerű elemekkel, mint az első és hátsó lökhárítók, ezenkívül olyan gyönyörűen integrált dizájnelemekkel, mint a hátsó ajtók és sárvédők, amelyeket csupán a Type R részére fejlesztettek ki, amelyekkel jobb aerodinamikai előnyöket biztosítanak.

A óriási hűtőrács a lehető legtöbb menetszelet tereli a motortérbe, a motorháztetőre ugyanakkor légbeömlő került, hogy megfelelő legyen a légáramlás ereje és iránya az orr-rész körül.

Az első kerék mögött elhelyezett küszöbszpoiler és a padlólemezzel egységbe kovácsolt, új, nagyobb diffúzor erőteljesen növeli leszorítóerőt, s mivel az eltérő részegységek együttesen szabályozzák a levegő áramlását, igazán kimagasló az aerodinamikailag hatékonyság.

A drámai hatású, új hátsó szárny kialakítása fokozza a leszorítóerőt és a légellenállás leszorítása (csökkentése) érdekében hátrafelé döntötték. Az alacsonyabbra helyezett hátsó idomot új alumíniumöntvényből készült konzollal rögzítették, ami szélesebb, mint az előző modellé, de kiemeli a karcsú új tetővonalat és a szélesebb megjelenést nyújt.

A Honda Type R-rajongók által tisztelt történelmi szokásokkal ellátott Championship White szín mellett Rallye Red, ugyanakkor Racing Blue Pearl, Crystal Black és Sonic Grey színek is megjelennek a fényezések választékában.

Átütő impulzus az utastérben is

Éppen olyan a korábbi modellek, a korszerű Civic Type R is arra született, hogy maximális élvezetet nyújtson, ehhez ugyanakkor elengedhetetlen, hogy a pilóta minden idegszálával a vezetésre összpontosíthasson. Továbbá természetesen kényelmét, használati értékét és kifinomultságát illetően is igényes a korszerű generáció, s természetesen az érzelmekre is hat, különösképp, hogy a Type R-piros díszítőelemek sem hiányoznak a repertoárból.

Természetesen a hangsúly a jármű precíz irányításán van, így a vezető ülése valamelyest alacsonyabbra került, látómezeje – az alacsonyabb motorháztetőnek hála – nagyobb lett, a holtteret minimalizálták és a tükröződő felületek számát is csökkentették. A kis tömegű első ülések szarvasbőrhatású kárpitozása nyújt támogatást a test megtartásában, ezáltal még komfortosabb a gépjármű, és utcán, mitöbb versenypályán is könnyebb irányítani.

A vezető előre programozott menetüzemmód közül választhat, a beállítások a motorkarakterisztikára, a kormányzásra, a felfüggesztésre és a motorhangra is hatással vannak. A Comfort, Sport és +R üzemmód mellett úgynevezett Individual Mode (egyéni mód) is aktiválható, ennél a vezető maga állíthatja be a paramétereket.

A Honda LogR névre keresztelt szerkezet lényegesen tovább fejlesztett változatban kerül a Type R-be. A fedélzeti számítógép és a szenzorok adatait átadja a dedikált okostelefon-alkalmazásnak, lehetővé téve, hogy a pilóta menet közben nyomon kövesse a gépkocsi viselkedését és saját teljesítményét. A rendszer nemcsak köridőmérésre alkalmas, hanem a – a vezetői tudás fejlődése és a rövidebb köridők érdekében – a pilóta teljesítményét is pontozza, sőt 3D-s grafikonnal mutatja, hogy mekkora kanyarsebesség válik hozzáférhetővé, azonkívül mennyire tapadnak az abroncsok.

Teljesítményorientált fejlesztések

A Civic Type R-t például erős, közvetlen, nagy fordulatszámra pörgethető motorja okán kedvelik a tulajdonosok. A 2017-es modell leszármazottjának tekinthető, új nemzedék ugyancsak magáénak tudhatja ezeket a tulajdonságokat, de minden felmenőjénél gyorsabb, biztonságosabb és élvezetesebb.

Ez többek között az áttervezett, kisebb házba kerülő turbófeltöltő számlájára írható, ami a több lapátnak, az cizellált formának és a megnövelt levegőáramlásnak hála még több oxigént nyújt az égési folyamathoz. Ezt igazolja, hogy ez a valaha volt legerősebb Type R-be szerelt, turbófeltöltésű VTEC motor.

Szintén tovább fejlesztették a nagy hatékonyságú kipufogórendszert, ezáltal javult a súly/lóerő arány, növekedett a forgatónyomaték és a végsebesség, s úgy jellemzően: a 2023-as Civic erőforrása az egyik legjobb literteljesítményű motor a kategóriában.

Módfelett korrekt és flottul kezelhető a – tovább tökéletesített – hatfokozatú manuális váltó is, amely rajongók ezreit kötötte a márkához és a típushoz a korábbi években. A visszakapcsolásokat segítő, önműködően „gázfröccsöt adó” fordulatszám-szabályozó rendszer ugyancsak kifinomultabbá vált, maga a váltókar mindazonáltal erősebb, merevebb lett és még pontosabban megmunkált kulisszát kapott, hogy tényleg ultraprecíz legyen szerkezet.

Átdolgozták a kétrészes tárcsákra épülő Brembo fékrendszert is, mindent összevetve még nagyobb és simán adagolható a fékerő. A modern hűtőradiátor révén gyorsabb a motor hőleadása, ezáltal kemény terhelésnél is ideális teljesítményre számíthat a vezető, s mivel a kipufogórendszert is tökélyre csiszolták, még szebb lett a Civic Type R hangja, azaz szorosabb lehet a kapcsolat a jármű és a tulajdonos közt.

A most bemutatott Honda Civic Type R 2023-ban érkezik, az európai vásárlók az év első negyedévében vehetik át az első gépkocsikat.