A friss Ford Mustang magasabb fokozatba kapcsol a megjelenés, a teljesítmény és az interaktív digitális élmények kapcsán

A friss Ford Mustang magasabb fokozatba kapcsol a megjelenés, a teljesítmény és az interaktív digitális élmények kapcsán

A Ford ma prezentálta a mostani Mustangot. A Föld legkelendőbb sportkupéja teljesen újratervezett digitális műszerfalat, fejlett, új V8-as motort és markánsabb stílusú külsőt kapott – és ezzel megszületett a történelem legélvezetesebben vezethető Mustang modellje.

„Piacra lépni a Mustang egy újabb generációjával magabiztos lépés egy olyan időszakban, amikor sok versenytársunk éppen felhagy a belsőégésű motoros járművekkel,” vélekedett Jim Farley, a Ford Motor Company vezérigazgatója. „A Ford viszont turbófokozatba kapcsol a belsőégésű motorokkal kapcsolatos terveiben, hálózatba kapcsolt technológiával és hibrid opciókkal gazdagítva a legjövedelmezőbb és leginkább közkedvelt autóinkhoz – amelyek mind a Ford Blue családba tartoznak –, ám azonfelül 2026-ig az elektromos járművekbe is 50 milliárd dollárt invesztál.”

A Mustang vonzerejét mi sem tanúsítja jobban, mint hogy a modellt már 58 éve gyártják megszakítás nélkül, és eddig több mint 10 millió talált gazdára belőle. A gépjármű már filmek, tévéműsorok, videoklipek és számítógépes játékok ezreiben szerepelt, és máig a legtöbb lájkot begyűjtő jármű a Facebookon.

Az emberek ennek értelmében megszerették a Mustangot. Annyira, hogy a legutóbbi modell 2014-es bemutatása óta évente a Mustang nyerte el a Föld legkelendőbb sportkupéja címet.

A teljesítmény zsigeri élménye

A kupé és kabrió karosszériával kapható Mustang új szintre emeli a sportosság fogalmát, amiben nemcsak tovább tökéletesített hardveres és szoftveres megoldásai segítenek, hanem a korszerű Gen IV 5.0 V8-as motor is, amely még készségesebb gázreakciókkal és még nagyobb teljesítménnyel röpíti a gépjárműt.

„Még sosem vezettem olyan Mustangot, ami ennyire eltöltött volna a sportosság és a magabiztosság érzésével,” nyilatkozta Ed Krenz, a Mustang modellcsalád főmérnöke. „Akár az automata, akár a manuális váltóra szavazunk, a választható üzemmódokkal folyamatosan a helyzetnek megfelelően finomhangolhatjuk a motor, a futómű és a kormány üzemelését, mindent összevetve a kedvenc útszakaszainkon vagy a helyi versenypályán hasonlóképpen állandóan csúcsteljesítményre számíthatunk.”

A modern Mustang GT új szívórendszert kapott, kettős légbeömlővel és dupla fojtószelepház-kialakítással, ami minimumra csökkenti a szívási veszteséget, és nagyobb levegő tömegáramot garantál.

Az akár hat interaktív és személyre szabható üzemmód ideális hatékonyságot ígér jó néhány vezetési helyzetben: a Normál, Sport, Csúszós út, Gyorsulás, Versenypálya és Egyéni beállításokban nagyon sok lehetséges profil biztosítja, hogy az autós folyamatosan olyan gépet élvezhessen, ami a saját elvárásainak megfelelően funkcionál. Egy-egy üzemmód kiválasztásakor a digitális műszerfalon életre kel egy nagy felbontású grafika.

A minden eddiginél készségesebb kormányreakciókról olyan megoldások gondoskodnak, mint a kormánykerék és a gumiabroncsok közti még közvetlenebb kapcsolat, vagy a gyorsabb kormányáttétel, ami tovább korrigálja a korszerű gépkocsi kanyardinamikáját.

A GT változatban alapáras az a szerepkör, ami (a manuális sebességváltós kivitelekben) a kuplung kinyomásakor magasan tartja a motor fordulatszámát, fenntartva ezzel a nyomatékcsúcsot, hogy a történelem leginkább versenypályára termett Mustangja a lehető legjobb teljesítményt nyújthassa.

A GT vásárlói választhatnak a Ford tízfokozatú automata váltója és egy hatfokozatú manuális sebességváltó közt. Az alapáras Performance csomagnak része a 19 colos könnyűfém keréktárcsa, a sportos hangolású, jobb tapadást nyújtó részlegesen önzáró differenciálmű, a 19 colos Brembo fékrendszer és az Aktív Szelepes Kipufogó, amellyel a motorhang a mindenkori vezetési helyzethez igazítható. A külön választható MagneRide aktív felfüggesztés másodpercenként ezerszer ellenőrzi a körülményeket, és elektronikusan vezérelt folyadékáramlással állítja be az útviszonyokhoz legjobban illő csillapítási erőt.

Vezetőközpontú, interaktív digitális impresszió

A hetedik generációs Mustang ikonikus vonalvezetésű karosszériája a modell korábbi legfejlettebb technológiájú, vezetőközpontú cockpitjét rejti, ami egyidejűleg foglalja magában a múltat, a jelent és a jövőt.

A leglátványosabb változás, hogy a tervezők elhagyták a Mustang szokásos ‘kettős szemöldökvonalú’ felső műszerfal-kialakítását, helyet adva ezzel egy úgyszólván áramló, üvegbevonatú, nyitott középső résznek, ahol számottevő modern műszaki megoldás összpontosul.

A modern, vaskosabb, alul lapított karimájú kormánykerék mögött egy 12,4 colos digitális műszeregység érzékelhető, aminek heterogén dizájnjai egyéni ízlés alapján állíthatók be; itt jelennek meg a modern, személyre szabható, és a kiválasztott üzemmódtól függően változó műszerek.

„Az összes pixelre odafigyeltünk,” mesélte Craig Sandvig, a Ford Mustang interakciós megjelenés igazgatója. „A vezető kreatívan kiválaszthatja a részére kardinális vezetési információkat, de azt is eldöntheti, milyen színekkel jelenítse meg mindezt, vagy választhat tradicionális Mustang-műszereket, sőt akár egy ‘nyugis’, minimalista képernyőt is megalkothat.

Ez a digitális műszeregység egy együttes üvegborítás mögött kis híján egybeolvad a 13,2 colos SYNC 4 központi képernyővel, melyet a tervezők a vezető felé fordítottak. A megjelenítők ergonomikus elrendezésének betudhatóan a vizuális jelzések gördülékenyen leolvashatók, a kezelőszervek gond nélkül elérhetők, az összhatás ugyanakkor interaktív digitális élményt hoz létre.

A Mustang egész egészében személyre szabható műszeregysége és belső hangulatvilágítása rézszínű, sötét tónusú fényekkel köszönti az utasokat, hasonló stílusban, mint a Mustang Mach-E SUV, és minden részlet egyénileg is beállítható. A műszerek és a kabin világításának színeit az autós maga választhatja ki, a műszeregység megjelenése ugyanakkor a kiválasztott üzemmódhoz igazodik. Az egyéni hangolású üzemmódok kiválasztásakor a gépkocsi beállításai vizuálisan is megjelennek a központi megjelenítőn; ebben a videojátékokban használt Unreal Engine 3D számítógépes program nyújt támogatást, ami valós idejű leképzéseket kreál. A jármű beállításai az interaktív érintőképernyőn módosíthatók, és a grafika elhúzásával a gépjármű virtuálisan elforgatható.

„Tudtuk, mire vágynak a vásárlóink, ezáltal hát megterveztük az eddig legdigitálisabb Mustangot, de kényesen megtartottuk a legszámottevőbb dolgot: a vezetőközpontú cockpit-kialakítást,” közölte Ricardo Garcia, a Ford utastér-formatervezési igazgatója. „Azzal, hogy eltávolítottuk némelyik fizikai kezelőszervet (példaként a rádió és a klíma gombjait), és áthelyeztük ezeket a digitális monitorra, a kutatások alapján ugyanolyan pozitív hatást értünk el a millenáris korosztálynál, a Z-generációnál és a hagyományos Mustang-tulajdonosoknál is.”

A modern fejlesztésű Mustang minden eddiginél vezetőbarátabb utasterében a friss hatású belső felületkidolgozásokat konkrétan a márka részére tervezték. Az üléseket bőrrel kárpitozták, a műszerfal és az ajtók kapcsolópanelei lágy tapintású műanyagból készültek, a kormánykereket bőr borítja.

A magasabb felszereltségű modellváltozatok vásárlói kiválaszthatják, milyen színű varrás díszítse a kormánykereket, kérhetnek példa nélküli perforált mintát a középkonzolon átívelő kárpitra, és mindezt harmonikusan egészíti ki a biztonsági övek hasonló színű, aszimmetrikus csíkozása.

A középkonzolban helyet kaphat egy vezeték nélküli telefontöltő rekesz is, ami tágasabb lett, mert több szerepkört helyeztek át innen az érintőképernyőre.

A Ford legfrissebb SYNC 4 rendszere tökéletesen összeillik az Apple CarPlay és az Android Auto funkciókkal, amelyeken át zökkenőmentesen kezelhető a FordPass alkalmazás. A tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E SUV-hoz hasonlóan a modern Ford Mustangban is rendelkezésre állnak a vezeték nélküli Ford Power-Up frissítések.

A tető első pereméhez integrált USB portok komfortos megoldást szolgáltatnak a menetrögzítő kamera csatlakoztatásához, ezáltal nem okoznak kellemetlenséget a kabinban tekergőző vezetékek.

A legkorszerűbb, kristálytiszta hangzást kínáló B&O rendszer 12 hangszóróból és egy mélynyomóból áll, és mindezt a Ford Elektronikus Hangzásjavítás technológiája egészíti ki, ami az élvezetes motorhangot közvetlenül az utastérbe sugározza.

Markánsabb kinézet, időtlen Mustang-elemekkel és több személyre szabási lehetőséggel

A hetedik modellgeneráció stílusa is a modell múltjából táplálkozik, de a formavilág modernebb, dinamikusabb lett, mindent összevetve a Mustang még több korosztály részére lesz vonzó.

A jellegzetes, hármas osztású gépháztető mélyre húzott, vízszintes ‘szemöldökvonala’ alatt új LED fényszórók láthatók, ami hatásosabb stílust biztosít a ’60-as évek dizájnját idéző orr-résznek, ugyanakkor ideális védelmet is nyújt a gyalogosok részére. A szépen ereszkedő tetővonal, a rajtnál térdelő futókra emlékeztető kiállás és a rövidebbre vett hátsó túlnyúlás is az első modellgenerációt juttatja az ember eszébe.

A gépjármű hátsó részén egy új, éles vonalakkal határolt, jellegzetesen háromosztatú hátsó világítás kapott helyet. A még kiegyensúlyozottabb aerodinamikai teljesítmény érdekében a mérnökök a hátsó diffúzort is áttervezték.

A Mustang történetében első alkalommal minden egyes modellváltozat saját orr-résszel készül, hogy minden vásárló kiválaszthassa az egyéniségéhez legjobban passzoló látványvilágot. A legszámottevőbb Mustang-kivitel, a GT hűtőrácsán nagyobbak a nyílások, hogy több levegő áramoljon a motortérbe; ez a megoldás már első pillantásra egyértelművé teszi a gépkocsi erejét és teljesítményét. A légellenállás is tovább javult a gépháztető új légbeömlői és az első légterelő szoknya áttervezésével.

„A GT speciális stíluselemei arról árulkodnak, hogy a Ford Performance beváltja az ígéreteit,” nyilatkozta Christopher Walter, a Mustang GT formatervezési igazgatója. „A modern Mustang karosszériája kifinomultabb és dinamikusabb, de a forma még mindig bravúrosan arányos és időtlen.”

A Mustang kabrió verziója maximális szabadságérzetet ad. Az egész egészében bélelt és szigetelt vászontetőt egyetlen gombnyomással lehet nyitni-zárni. A kompakt tetőkialakításnak és a független hátsó futóműnek hála a csomagtér olyan tágas, hogy akár két golftáska is elfér benne.

A gépháztetőt felnyitva új motorburkolatot látunk, amellett egy feketére festett rugótorony-merevítő rudat; a vezetékkötegek, az üzemanyag- és fékvezetékek gondos elrendezése konkrétan esztétikus látvánnyá varázsolja a Mustang lüktető szívét. Amikor a vezető a gépjármű felé közelít, animált üdvözlő fények és Mustang-specifikus üdvözlő képernyők villannak fel.

A korszerű Mustang 12 színváltozatban rendelhető meg, amelyek közt három új árnyalat szintén felfedezhető: a Blue Amber, a Vapor Blue és a Yellow Splash. A vásárló választhat a fekete és vörös Brembo féknyergek közül (mindegyiket Mustang embléma csinosítja), és két új formavilágú 19 colos könnyűfém keréktárcsa is megjelenik a kínálatban.

Több biztonsági rendszer, több modern műszaki megoldás

A Mustang Mach-E SUV-hoz hasonlóan a korszerű kupét és kabriót is felszerelték a Ford modern fejlesztésű vezetéssegítő rendszereivel, köztük a Sebességkorlátozás Felismeréssel, a Stop & Go funkcióval kiegészített Okos Adaptív Sebességtartó Automatikával, a Sávközép Asszisztenssel, a Kikerülő Kormányzási Asszisztenssel és a Tolatási Fékasszisztenssel. Újabb releváns modern műszaki megoldás még az Aktív Kátyúmérséklés, ami állandóan ellenőrzi a futóművet, a karosszériát, a kormány- és fékparancsokat, és ennek megfelelően szabályozza a futómű reakcióit. Az Ellopott Jármű Szolgáltatás (a lopás során 24 órában funkcionáló FordPass szerepkör) ugyancsak új a Mustang kínálatában.

Az autósok a FordPass alkalmazással állandó kapcsolatban állhatnak Mustangjukkal, olyan távvezérléses szolgáltatásokat élvezve, mint a jármű távoli beindítása és leállítása, az ajtók nyitása-zárása, a beindítás idejének előre beállítása, a jármű megkeresése és a műszaki állapot ellenőrzése. A FordPass alkalmazás meghatározó járműinformációkat közvetít a tulajdonosnak, többek közt az üzemanyag és a motorolaj szintjét, a szerviztörténetet és a garanciával kapcsolatos adatokat.

A modern Mustang Dark Horse kivételes versenypálya-képességeket biztosít

A korszerű Mustang GT-vel egy időben mutatkozik be a Mustang Dark Horse változat is, ami nagyszerűen testesíti meg a gépkocsi versenypálya-képességeit, ezenfelül mindazonáltal remek alapot biztosít a márka motorsport-ambícióihoz.

A hetedik generációs Mustang sportosságára, dinamikus formavilágára és digitális élményeire építkezve a Dark Horse széria olyan precíziós tervezéssel készült, melynek fókuszában a versenypálya-használat állt.

„Fogtuk a friss Mustangot és új 5,0 literes V8-asunkat, felcsavartuk a teljesítményét, tökéletesítettük az aerodinamikát, a gumikat, a kormányzást, ezt követően egy interaktív cocpitet is építettünk hozzá, ezáltal a gépkocsi minden korábbi 5,0 literes Mustangunknál jobb lett,” közölte Krenz.

Ennek a Mustangnak a szíve a most bemutatott Gen IV V8 blokk nagyobb teljesítményű variációja új vezérműtengelyekkel, különleges Dark Horse tuninggal és dupla fojtószelepház-kialakítással, ami kétszeres friss levegőt juttat a motorba. A Dark Horse alapáron egy kivételes hatfokozatú TREMEC manuális sebességváltóval készül (exkluzív, 3D nyomtatással hozott létre titán váltógombbal), vagy a Ford tízfokozatú automatájával, ami a kormánykerék váltófüleivel is kapcsolható.

Szintén alapáras a Performance csomag is, ami kimagasló képességekkel ruházza fel a gépkocsit, olyan megoldások révén, mint a kiegészítő motorolaj-hűtő, a váltóolaj-hűtő (az automata sebességváltóhoz), az egyéni igényeknek megfelelő kialakítású és kisebb tömegű radiátor, az erősebb és strapabíróbb hűtőventilátorok, továbbá a hátsó tengely hűtése. A szériában kínált Torsen részlegesen önzáró differenciálmű megfelelő tapadást nyújt a jobb gyorsítás és a kiegyensúlyozott ívmenet érdekében.

A csomagnak a rendkívüli futóműtuning is része, nagyobb hátsó stabilizátorrudakkal, jelentős hatékonyságú első lengéscsillapítókkal, 19 colos, hatdugattyús Brembo első fékekkel és nagyobb féktárcsákkal, rugótorony-merevítéssel, hátsó K-merevítővel, nagyobb hátsó kerekekkel (19×9 col elöl és 19×9,5 col hátul), azonkívül Pirelli P Zero PZ4 gumiabroncsokkal. Mindezt alapáron kínált MagneRide futómű egészíti ki, ami országúton és versenypályán ugyancsak megfelelő teljesítményt nyújt.

A versenypályán új modern műszaki megoldást honosít meg az elektronikus szabályozású drift fék, ami biztosítja, hogy a hátsókerékhajtású Mustang szabadon driftelhessen, míg maga a fékkar mind látványában, mind funkciójában megegyezik a tradicionális, mechanikus kézifékkarral. A Performance Elektronikus Parkolófék remek megoldás a kezdők részére, hogy megtanulják és gyakorolhassák a driftelést, ugyanakkor versenykész rendszerként szolgál a profi pilóták részére.

A Mustang Dark Horse több vizuális megkülönböztető elemet is kapott, amelyek pompázatosan kihangsúlyozzák a gépjármű vezető szerepét a hetedik modellgenerációban, egyúttal ugyanakkor versenypálya-képességeit is fokozzák.

„Mindez jóval több egy új névnél. A Dark Horse új formanyelvet honosít meg a Mustang világában, ami istenien illik a gépjármű kettős jellegéhez, vagyis hogy egyidejűleg ígér szenzációs országúti- és versenypálya-teljesítményt,” nyilatkozta Joel Piaskowski, a Ford Design átfogó igazgatója. „A vizuális változások kívül-belül azt üzenik, hogy a Dark Horse tervezőinek egyértelmű célja a teljesítmény volt. A készüléki változások ugyanakkor hibátlanul megvalósítják ezt a célkitűzést, ezáltal a vezető még magabiztosabb és élvezetesebb autózásra számíthat.”

A sötétített LED fényszórókat keretező, erőteljes árnyékoló grafika jól illik a csillogó feketére fényezett hűtőrácshoz, a trapéz alakú ‘orrlyukakhoz’ és a lökhárító újratervezett alsó részéhez. A mélyebbre engedett oldalsó légterelő szoknyák, az sajátos, versenyautós diffúzor és a sötétített, négyszögletes kipufogóvégek ugyancsak azt hangsúlyozzák, hogy ez a gépjármű pályaversenyzésre született.

A tradicionális Mustang emblémákat a korszerű Dark Horse logó helyettesíti az első sárvédőkön, a csomagtérajtón és a küszöbökön, a hűtőmaszkon ugyanakkor a jól ismert vadló-figura Dark Tarnish árnyalatú eloxált verziója megfigyelhető. Az utastérben ugyancsak speciális Dark Horse emblémák kerültek a Mustang logó helyére a műszerfalon és a digitális kijelzőkön, és az összes gépkocsi saját alvázszámot kap.

„Ez az első alkalom, hogy a Mustangon szemből érzékelhető a vágtázó ló,” mondta Piaskowski. „Ez a ló agresszív, kicsit fenyegető, és az árnyékból tör ki, hogy győzzön.”

Csupán a Mustang Dark Horse kínálatában jelenik meg a Blue Ember metálfényezés; ez egy hűvös, sötét árnyalat, ami a fény hatására melegen csillog, utánozhatatlan megjelenést kölcsönözve ennek az egyébként is speciális gépkocsinak. A tetőre és a motorháztetőre ragasztott vagy festett grafikák sokféle színben és stílusban rendelhetők meg. A külön választható Appearance csomag sötét Notorious Blue színű Brembo féknyergeket ad, amelyeken világosabb Grabber Blue árnyalatban megfigyelhető az embléma.

A vaskosabb és alul lapított karimájú kormánykeréken eloxált ezüstszínű váltókarok láthatóak, ráadásul egy hüvelykujjal elérhető üzemmódváltó kapcsoló; a volánt Indigo Blue színű varrás ékesíti, és a karima belső részét velúr bőr borítja. Mindezek mögött érzékelhető a 12,4 colos digitális műszeregység, személyre szabható kijelzővel és a választott üzemmódhoz illő műszerekkel.

Az ajtók, az ülések, a váltószoknya és a középkonzol kárpitozását is kék cérnával varrták, és a látványt stílusosan egészítik ki a kék színű biztonsági övek. A Dark Horse Appearance csomag mindezt különlegesen perforált Deep Indigo Blue ülésekkel egészíti ki, amelyek felszíne alól kék árnyalat dereng elő.

A többi Mustangból már ismerős ezüstszín helyett ebben a gépjárműben csillogó, sötét Black Alley metálfényezést kapnak a kapcsolópanelek és a levegőbefúvók. A hatfokozatú TREMEC manuális sebességváltóval szerelt Dark Horse modellek cockpitjének centrális alkotója az eloxált kék színű titán váltókar, ami gátolja a melegedést.

A Dark Horse utasterében a legkorszerűbb B&O hangrendszer szól 12 hangszóróval és egy mélynyomóval.