A BMW Group újabb forrásból biztosítja be az akkumulátorcella-gyártáshoz elengedhetetlen lítium fenntartható infrastruktúráját

A BMW Group újabb forrásból biztosítja be az akkumulátorcella-gyártáshoz elengedhetetlen lítium fenntartható infrastruktúráját

A müncheni központú vállalatcsoport egy hozzávetőlegesen 285 millió euró összértékű beszállítói szerződéssel stabilizálja az elektromos mobilitás egyre intenzívebb térnyeréséhez elengedhetetlen nyersanyag éveken keresztül tartó, gördülékeny ellátását.

A következő években a BMW Group magasabb fokozatba kapcsolja azon tevékenységeit, amelyek az elektromos mobilitás elterjedését serkentik. A vállalatcsoport célul tűzte ki maga elé, hogy 2030-ra az egész éves újautó-értékesítési volumene csaknem felét tisztán elektromos meghajtású modellek tegyék ki. Ehhez egyre több lítiumra lesz szükség, mivelhogy a lítium a hálózatról tölthető gépkocsik energiatároló egységeit alkotó akkumulátorcellák egyik fő nyersanyaga. A bajor prémiumgyártó így a napokban megkötötte második lítium-beszállításra vonatkozó szerződését: az Egyesült Államokban székelő Livent vállalattal aláírt többéves megállapodás összértéke megközelítőleg 285 millió euró. A Livent 2022-től közvetlenül a BMW Group akkumulátorcella-gyártó partnereinek szállítja le a sorozatgyártáshoz létfontosságú lítium-mennyiséget.

„A lítium az elektromos mobilitás egyik legszámottevőbb alapanyaga. Úgy, hogy a napokban második lítium-beszállításra vonatkozó szerződésünket is megkötöttük, stabilizáltuk az ötödik generációs akkumulátorcella-technológia sorozatgyártásához elengedhetetlen lítium-mennyiséget. Mindent összevetve technológiailag, földrajzilag és geopolitikai szempontból is kevésbé függünk egyes partnereinktől” – mondta Dr. Andreas Wendt, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős tagja.

A BMW Group 2019-ben kötötte meg első lítium-beszállításra vonatkozó szerződését Ausztráliában, ahol a vállalatcsoport a lítiumot közvetlenül a bányákból szerzi be. A Livent vállalattal aláírt szerződés most újabb helyszínnel gyarapítja a nyersanyag-kitermelő források sorát, a bajor prémiummárka új partnere mert Argentína sós tavainak vizéből, továbbfejlesztett eljárással nyeri ki a lítiumot. A forradalmi megoldás – amely a BMW Group által kezdeményezett, lítium-kitermelés fenntarthatóságát célzó tanulmányhoz is kardinális adatokkal járult hozzá – azon túl, hogy elősegíti a fenntartható vízhasználatot, a folyamat helyi ökoszisztémákra és közösségekre gyakorolt hatásait is minimalizálja.

A BMW Group a lítiumhoz és a kobalthoz hasonló, létfontosságú nyersanyagokat közvetlenül a kitermelőktől vásárolja meg és teszi elérhetővé akkumulátorcella-gyártó partnerei részére. A müncheni központú vállalatcsoport mindent összevetve nem kizárólagosan az alapanyag eredetét, de kitermelési fázisait nézve is abszolút átlátható beszállítói folyamatot valósított meg.

Fenntartható lítium-kitermelés Argentínában

Bolygónk minden lítium-tartalékának csaknem fele az Argentína, Bolívia és Chile közt húzódó határvidék sós tavaiban van. Az alapanyag tradícióknak megfelelő kitermelési folyamata alapján a sós tavak alatti rétegekben van sós réteget előbb kiszivattyúzzák, ezután sekély medencékben elpárologtatják.

A Livent észak-argentínai lítium-kitermelő innovációja ezzel szemben nem elpárologtatja, hanem közvetlenül az élőhelybe juttatja vissza az ezelőtt kiszivattyúzott sós réteg nagy részét, amellyel nyújt támogatást megőrizni a sós réteg és a talajvíz természetes egyensúlyát, a környezetbe mindazonáltal sem oldószerek, sem más vegyszerek nem kerülnek. A Livent szabadalmaztatta fenntartható lítium-kitermelő módszerét, amellyel minimalizálja a folyamat ökoszisztémákra gyakorolt hatását, úgy ugyanakkor, hogy a sós réteg elpárologtatásának megelőzésével nagyméretű sekély medencékre sincs szükség, sokkal kevesebb helyet is igényel. A társaság helyi nevelési programokban és infrastruktúra-megoldások kidolgozásában is részt vesz.

Lítiumvíz-tanulmányozás egy alaszkai és egy massachusettsi egyetemmel közreműködve

2020 vége óta a BMW Group és a BASF a University of Alaska Anchorage és a University of Massachusetts Amherst egyetemekkel összefogva veti alá akadémiai elemzéseknek a dél-amerikai lítium-kitermelési eljárások esetén használt vizeket, hogy a kitermelési folyamatok helyi vízforrásokra és környező ökoszisztémákra gyakorolt hatásait vizsgálják. Az kooperáció célja, hogy akadémiai szempontból segítsen megérteni a friss víz és a lítiumot magába foglaló sós rétegek közti kapcsolatot, az eltérő lítium-kitermelő technológiákat kiértékelve mindazonáltal megalapozza a hosszú távon fenntartható megoldások elterjedését. A résztvevő partnerek több vállalathoz és ipari szereplőhöz fogják eljuttatni az elkészült tanulmányt, hogy akadémiai alapokra helyezett információkkal segítsék őket döntéshez és ezáltal népszerűsítsék Latin-Amerika fenntartható lítium-kitermelési lehetőségeit. A tanulmány eredményeinek publikálása 2022 első negyedévében feltételezhető.

Kooperáció a lítium-kitermelés szigorú szabványai mentén

2020 elején a BMW Group a Föld első autógyártó vállalataként csatlakozott a átfogó IRMA (Initiative for Responsible Mining Assurance) kezdeményezéshez, amely a nyersanyagok felelős kitermelésének irányelveit dolgozta ki és ezen folyamatok szigorú környezetvédelmi, valamint társadalmi előírásait is meghatározta. A BMW Group célul tűzte ki maga elé, hogy az elkövetkezendő időszakokban IRMA-jóváhagyással bíró nyersanyag-kitermelő beszállítókkal dolgozzon közösen, ajánlására ugyanakkor már a Livent is jelezte elköteleződését a indítvány iránt. Az Egyesült Államokban székelő társaság megfelelését most egy független harmadik fél vizsgálja keresztül. A Livent a planéta talán első lítium-kitermelő vállalataként adta be csatlakozási kérelmét, egyúttal az első olyan lítium-kitermelő vállalatként, amely Argentínában is jelen van.

A BMW Group felgyorsítja az elektromos mobilitás elterjedését

2023 végére nagyjából egy tucatnyi tisztán elektromos meghajtású BMW és MINI modell gurul ezután a Föld útjain. Mostantól 2025-ig a vállalatcsoport átlagosan nagyjából 50 százalékkal kívánja növelni évről évre zéró emissziójú új autói egész éves értékesítési mennyiségét – ezzel csaknem tízszeresére növelve a 2020-ban eladott tisztán elektromos meghajtású modellek számát. 2025 végéig mindent összevetve a BMW Group hozzávetőlegesen kétmillió darab új, tisztán elektromos meghajtású gépjárműt ad keresztül használóinak.

A BMW Group az aktuális piaci előrejelzésekre építve úgy tervezi, hogy 2030-ban már a tisztán elektromos meghajtású modellek fogják kitenni egész éves újautó-értékesítési volumene minimum 50 százalékát. Ekkorra már egyetlen olyan szegmens sem lesz, ahol a vállalatcsoport ne kínálna kuncsaftjainak legalább egy zéró emissziójú modellt. A BMW Group ugyanakkor a tisztán elektromos meghajtású gépkocsik iránt mutatkozó kereslet ugrásszerű növekedésére is felkészült és képes lesz a hálózatról tölthető modellek ennél nagyobb arányú sorozatgyártására is. Teljességében, a következő tíz évben a BMW Group csaknem tízmillió darab tisztán elektromos meghajtású új gépjárműt fog kigurítani a Föld útjaira.