Tekintettel a nemzetközileg egekbe szökő üzemanyagárakra, a gazdaságos vezetés – ami az üzemanyag-takarékosság egyik kulcsa – fontosabbá vált, mint valaha. Az internacionális Energiaügynökség (International Energy Agency; IEA) alapján e technikákkal akár 6-12 százalékkal csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. A Seat S. A. szakértője így hét tanáccsal szolgál a gazdaságos vezetés szolgálatában – hogy Ön üzemanyagot megtakarítva kímélhesse pénztárcáját.
- Vezessen kiegyensúlyozottan! – A hirtelen sebességváltozások, akárcsak az intenzív gyorsítás vagy az erős fékezés, növelik az üzemanyag-fogyasztást, így „jelentősen jelentős, hogy lágyan, kiegyensúlyozottan vezessünk, előre lássuk a forgalmi helyzetet és finom átmenetekkel közlekedjünk” – indokolta Ángel Suárez, a Seat S. A. Műszaki Center mérnöke. Indulást követően mindössze az első egy-két másodpercben maradjon kisebb sebességfokozatban, ezután amint csak lehetséges, használja hosszabb fokozatokat. A legjobb, ha követi járműve Sebességfokozat-ajánlási funkciójának (Gear Shift Indicator; GSI) iránymutatásait, ha mindazonáltal nem büszkélkedhet ilyennel, próbáljon 2500-as percenkénti fordulatszám alatt sebességet váltani. „A nagyobb fordulatszám nagyobb üzemanyag-fogyasztást jelent” – mutatott rá Ángel Suárez.
- Hosszabb időre megállva állítsa le a motort! – Az álló gépkocsiban járatott motor hőmérséklete megnő, ezzel mindazonáltal üzemanyag-fogyasztása is. Példának okáért a közlekedési lámpák előtti rövid megállások esetén alapjáraton óránként nagyjából egy litert fogyaszt a motor. „E folyamat automatizálására a Seat egész modellválasztéka ellátott az Automata motorleállítás és -indítás rendszerével (Start & Stop System), amely megálláskor önműködően leállítja a motort” – emelte ki a mérnök.
- Tartson állandó sebességet! – A sebességváltozások az üzemanyag-fogyasztásra is kihatnak, így – amíg csak a forgalmi és útviszonyok lehetővé teszik – célszerű állandó sebességgel haladni. „A Seat modellekhez rendelhető Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC) példás megoldás a sebesség beállítására a meredek emelkedőktől és lejtőktől mentes útszakaszokon, példaként autópályákon” – mutatott rá Ángel Suárez. E tekintetben az Internacionális Energiaügynökség javaslata, hogy költségtakarékossági okokból haladjon 10 kilométer/órával lassabban. Igazolt tény mert, hogy autópályán már önmagában 110 kilométer/órára lassítva akár 11 százalék üzemanyag takarítható meg.
- Használja a motorféket! – „Amikor csak lehet, próbáljon lágyan lassítva megállni. Vegye le a lábát a gázpedálról, és használja ki a hajtásrendszer, azon belül leginkább a motor fékező hatását, mielőtt lenyomná a fékpedált” – ajánlta Ángel Suárez. A gépjármű ekkor szakaszosan, üzemanyag-felhasználás nélkül lassul, mérsékelve a fogyasztást. Ennek érdekében elengedhetetlen a biztonságos követési távolság előrelátó betartása. „Gyakran találkozhatunk olyan vezetőkkel, akik üresbe kapcsolva ereszkednek a lejtőkön. Ez helytelen, a motor hiszen ekkor a sebességváltóról leválasztva még mindig fogyaszt üzemanyagot” – indokolta a mérnök. „A helyes eljárás a motorfékezés, azaz bekapcsolt sebességfokozat mellett levesszük lábunkat a gázpedálról, mert mindent összevetve nincs üzemanyag-felhasználás” – tette hozzá.
- Légkondicionálás vagy engedjük le az ablakokat? – A légkondicionálás az egyik olyan nem vezetés-jellegű tényező, amely a legtöbb üzemanyagot fogyasztja, az internacionális Energiaügynökség alapján 4 és 10 százalék közti fogyasztásnövekedéssel. Az ablakok leengedése közepes és nagy sebességnél ellenben plusz légellenállást kelt: a levegő bejut a gépjárműbe és aerodinamikai ellenállást generál, azaz lassítja a gépjárműt, továbbá megnehezíti a motor tevékenységét, hogy tartsa a tempót. „A legjobb, ha örökösen használjuk a légkondicionáló berendezés önvezérelt (AUTO) üzemmódját, hogy a kompresszor a lehető leghatékonyabban működhessen a kívánt hőmérséklet elérése alatt, nélküle, hogy különösen hátrányosan érintené a fogyasztást. 80 kilométer/órás sebességtől, mikor is az aerodinamika már lényeges szerepet játszik, folyamatosan tartsa zárva az ablakokat” – ajánlotta Ángel Suárez.
- Ügyeljen az abroncsnyomásra! – Ez az alapvető biztonsági szempont a gazdaságos közlekedésre is jókora hatást fejt ki. Az internacionális Energiaügynökség alapján a gumiabroncsok légnyomásának rendszeres ellenőrzésével legalább 1,5 százalékos üzemanyag-megtakarítás válik hozzáférhetővé. Ezenfelül Ángel Suárez tanácsa alapján „ügyeljünk a terhelés egyenletes elosztására, a jármű tömegének csökkentése érdekében ugyanakkor távolítsuk el a felesleges terheket a csomagtartóból, ami ugyancsak befolyásolja a gazdaságosságot, ezt követően megfelelően állítsuk be a gumiabroncsok légnyomását”, ha ugyanakkor tetőcsomagtartó is elengedhetetlen, tudnunk kell, hogy hátrányosan befolyásolja üzemanyag-fogyasztásunkat.
- Tervezze meg az útvonalát! – A jól megtervezett útvonal meghatározó a takarékosságban. Az előre nem megfigyelhető események, a forgalmi dugók vagy épp az eltévedés az idegen utakon indokolatlanul meghosszabbíthatja az utazást, kiemelkedően megnövelve az üzemanyag-felhasználást. Ennek értelmében „jobb előre megtervezni az útvonalat, olyan napszakokat választani, amikor a legkisebb a forgalom, amellett és egy úttal több dolgot is elintézni” – összegezte Ángel Suárez.