Következetesen folytatja elektromos offenzíváját az Audi – mégpedig Audi e-tron S és Audi e-tron S Sportback modelljeivel. A két tisztán elektromos hajtásrendszerű S modellt éppúgy három elektromos motor hajtja, amelyek közül kettő a hátsó tengelyen dolgozik. Hajtásrendszerük okos szabályzása új szintre emeli a biztonságot és mindenekelőtt a menetdinamikai képességeket, az elektromos összkerékhajtást mivel a hátsó tengely aktív és változó arányú, elektromos forgatónyomaték-elosztásával (Torque Vectoring) egészíti ki.
Menettulajdonságok 2.0 – a vezetés élménye
A korszerű Audi e-tron S és a modern Audi e-tron S Sportback már új dimenziót ad a menetdinamika kapcsán. Az S menetfokozatban nyolc másodpercre egész, átmenetileg megnövelt erejüket rendelkezésre bocsáthatják (Boost) – 370 kW teljesítmény és 973 newtonméter forgatónyomaték (Audi e-tron S: elektromosáram-fogyasztás, vegyített (kWh/100 km): 28,4-26,8 (WLTP); 28,2 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, vegyített (g/km): 0; Audi e-tron S Sportback: elektromosáram-fogyasztás, vegyített (kWh/100 km): 28,1-26,4 (WLTP); 27,6-27,5 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, vegyített (g/km): 0) formájában. A szabvány szerinti 0-100 km/h sprint mindössze 4,5 másodpercet igényel, s a gyorsítás mindössze 210 kilométer/órás tempónál ér véget.
A modern S modellek a hátsó tengelyükön két, az elsőn ugyanakkor egy villanymotorral készülnek, ezáltal nemzetközileg az első, összesen három elektromos motor hajtotta, nagysorozatú elektromos gépkocsiként gördülhetnek le a szerelőszalagról. Hajtásrendszerük kialakításában a moduláris elvet alkalmazták a tervezők: az Audi e-tron 55 hátsó tengelyét hajtó, erősebb elektromotor itt megfelelően adaptált kivitelében az első tengelyre került, miközben hátul – egy vele azonos másik kíséretében és némely műszaki módosításokkal – az e-tron 55 első elektromos motorja dolgozik. A nagyfeszültségű aksi bruttó 95 kWh energiát tárolhat, melynek 91 százaléka (86 kWh) felhasználható fel. Egy akkumulátortöltéssel az Audi e-tron S és az Audi e-tron S Sportback a WLTP-ciklus alapján akár 364, amellett 370 kilométeres hatótávot is elérhet.
Quattro újratöltve – elektromos Torque Vectoring
Amíg az Audi e-tron S és e-tron S Sportback normál vezetési megjelenés mellett halad, gazdaságossági okokból csak hátsó elektromos motorjaik dolgoznak, amint ellenben a vezető nagyobb teljesítményt igényel – vagy az előretekintő szabályzás mentén, még a tapadásvesztést megelőzően –, első elektromotorjuk is sebesen működésbe lép.
Az elektromos összkerékhajtást itt az elektromos forgatónyomaték-elosztás (Torque Vectoring) egészíti ki. A két hátsó elektromos motor ugyancsak egyfokozatú áthajtóművön át, közvetlenül hajtja meg az adott oldali hátsó kereket, mindent összevetve nincs már szükség mechanikus differenciálműre. A forgatónyomaték egyedi elvárásoknak megfelelő szabályzása mindössze ezredmásodperceket vesz igénybe és igen nagy nyomatékértékeket is kezelhet.
Különösen, amikor épp kanyargós úton autózik az elektromos hajtású S modellek valamelyikével, tapasztalhatja meg a vezető az emelkedett agilitás és a hatékony vonóerőátadás élményét. Karakterük a hátsó kerekekre összpontosít és még a műszaki alapként szolgáló modellekénél is sportosabb. Ha az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) Sport állását és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer maximális menetteljesítmények definiálta dynamic üzemmódját választja a vezető, a hajtás figyelemre méltó oldalirányú dinamikát és kívánságra akár ellenőrzött driftet is lehetővé tehet. A fizikai határtartományokhoz közelítve a belső kanyaríven gördülő, ezáltal csökkenő függőleges terhelésű első kereket az üzemi fék lassítja enyhén, mindent összevetve előzve meg a hajtásból eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét, azonfelül finomítva tovább az irányíthatósági tulajdonságokat. Az intenzív dinamika, a magasfokú pontosság és a kompromisszumot nem tűrő biztonság alapjául a hajtás- és futóműrendszereket irányító minden szabályzóegység szoros hálózati kapcsolata szolgál.
Hálózatban – az elektromos hajtású S modellek futóműve
A nagyméretű nagyfeszültségű akku kiegyensúlyozott tengelyterhelés-eloszlást kínál és a három villanymotoréhoz hasonlóan alacsony beépítési pozíció jellemzi. Mindez eredményesen csökkenti az autó tömegközéppontjának magasságát, ami tetemes előnyöket nyújt az irányíthatóság szempontjából. A progresszív kormányzás, melynek áttétele a bekormányzási szög növekedtével egyre közvetlenebbé válik, ugyancsak a sportos karaktert emeli ki, míg a futómű S-specifikus hangolás mentén funkcionál. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer hét különféle menetprofilt ad, s többek között az adaptív légrugózás (adaptive air suspension) üzemét is befolyásolja. Ez a csillapítás-szabályzással kiegészített légrugózás a pillanatnyi menethelyzet és a választott beállítás függvényében 76 milliméteres tartományon változtathatja a karosszéria magassági pozícióját.
Az elektromos S modellek már alapkivitelben 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal szerelt kerekeken gördülnek, gumiabroncsaik mindazonáltal eleve 285 milliméter szélesek. Kívánságra 21 colos kerekek is kaphatók, később mindazonáltal még sportosabb, 22 colos keréktárcsák is érkeznek. A nagyátmérőjű féktárcsák közül az elsőkön rögzített kivitelű, hatdugattyús, ameddig a hátsókon úszónyergek dolgoznak, s alapkivitelben feketére fényezve S-logót, kívánságra mindazonáltal feltűnő narancsszínben e-tron-logót hordoznak.
A fékek üzemeltetésének és irányításának feladatát kompakt modul látja el, elektronikusan (by-wire) szabályozva, valamint elektromos úton erősítve a rendszernyomás felépülését, ezenfelül hidraulikusan működtetve a fékeket. Az elektromos orsós hajtás igen szélsebesen mozgatja a terelődugattyút, a fékbetétek mindent összevetve már mindössze 150 ezredmásodpercet követően maximális erővel préselődhetnek a féktárcsákhoz. A fékszabályzás a pillanatnyi menethelyzet függvényében – mégpedig az egyes tengelyeken külön-külön- dönt arról, hogy az elektromos motorokkal, a kerékfékekkel vagy mindkettővel együttesen lassítja a gépkocsit.
Továbbfejlesztett megoldások – aerodinamika
Mindenekelőtt extrafelszerelésként rendelhető virtuális külső visszapillantó tükreikkel – azaz olyan kamerákkal, amelyek a beltér kontrasztos kijelzőin jelenítik meg képeiket – jellemzi csodás légellenállási koefficiens (cw) az Audi e-tron S modelleket, de az átáramoltatott sárvédőszélesítések is nagyban hozzájárulnak a nagyszerű aerodinamikai tulajdonságok és a sportos megjelenés ellentétének feloldásához. Az Audi által kifejlesztett ezen továbbfejlesztett műszaki megoldásokat időközben szabadalmaztatták, s a négykarikás márka elsőként alkalmazza őket a nagysorozatú autógyártásban. Az Audi e-tron S Sportback mindent összevetve szélesített kerékjárattal kiformált sárvédőivel is mindössze 0,26-os, ameddig az Audi e-tron S 0,28-os légellenállási együtthatót (cw) produkált.
Az aerodinamikai koncepció másik fő alkotóeleme a szabályozható hűtőlevegő-beömlőnyílás, amit az első fékek hűtését szolgáló csatornákkal alakítottak ki. Esély alapján zárva marad, ezáltal a levegő hozzávetőleg örvénymentesen áramolhat a motorháztető felett. Nagyteljesítményű hőmenedzsment-rendszere részeként minden e-tron modell már alapfelszerelésként hőszivattyúval készül, amely a hajtásrendszer főegységeinek maradékhőjét hasznosítja – akár tíz százalékkal növelve a hatótávot.
Az igényes energia-visszatáplálási (rekuperációs) koncepció is hozzájárul a gazdaságossághoz. A tolóüzemi rekuperáció alatt a vezető három fokozat közül választhat, a legfelsőben jól érzékelhető egypedál-érzettel (One Pedal Feeling). Fékezéskor az elektromos gépek önállóan is lefedik az egészen 0,3 g értékig, vagyis a legtöbb hétköznapi menethelyzetre kiterjedő lassulási tartományt, s csak ezt követően lépnek működésbe a hidraulikus kerékfékek. Az elektromos motorok mindazonáltal még mindig aktívak maradnak, példának okáért 100 kilométer/órás sebességről fékezve akár 270 kW maximális fékteljesítményt is előállíthatnak rekuperáció útján.
Öt centiméterrel megnövelt szélesség – külső megjelenés
Az Audi e-tron S és az Audi e-tron S Sportback már az első pillantásra egyértelművé teszik tekintélyes elektromos erejüket. Első és hátsó lökhárítójukat határozott kontúrok definiálják, Air Curtain elemeik mindazonáltal különösen nagy és kifejező kialakítást kaptak. A hátsó diffúzorbetét csaknem a far egész szélességére kiterjed. A sárvédők kétoldalt 23-23 milliméterrel szélesebbek, konkrétan erőteljes megjelenést kölcsönözve e modellek részére. Elöl és hátul ezüstszínű kiegészítő elemek tűnnek fel, amelyek szintúgy az S modellek exkluzív stílusjegyei, mint a külső visszapillantó tükrök alumíniumházai. Kívánságra a karosszéria alsó részének nagy felületei kontrasztárnyalatúra is fényeztethetők.
Mindkét modell fényforrásaiként digitális Matrix-LED-fényszórók is rendelhetők extrafelszerelésként, amelyeket – újabb, már sorozatgyártásban kínált világújdonságként – 2019 őszén e-tron Sportback modelljében ismertetett az Audi. Mindkét oldalon 1,3 millió pixelre felosztva, a fény nagy pontossággal szabályozható, több új szerepkört is lehetővé téve. Szűk helyekre érve példának okáért a gépjármű adott sávban elfoglalt pillanatnyi helyzetét is jelezheti e technika, ezáltal segítve a vezetőt a sávközép tartásában.
Progresszív – beltér és a felszereltség
Az Audi e-tron S és az Audi e-tron S Sportback utasterének színvilágát ugyancsak a sötét árnyalatok határozzák meg. Az elektromosan állítható sportülések az alapfelszereltséghez tartoznak, s bőr/Alcantara kárpitjuk a menetfokozat-választókarral közösen a jellegzetes rombuszmotívummal kiegészített S-nyomatot hordoz. A dekorbetétek két eltérő szálcsiszolt alumíniumból, kívánságra mindazonáltal szénszálerősítésű műanyag (karbon) felülettel is készülhetnek. Sötétben a kontúr-/hangulatvilágítás-csomag gondoskodik progresszív stílusú fényekről.
Egész egészében digitális – kezelés, azonfelül infotainment- és vezetői segédrendszerek
Amint az Audi minden felsőkategóriájú modellje, az Audi e-tron S és az Audi e-tron S Sportback is a két nagyméretű központi érintőképernyővel funkcionáló, digitális MMI touch response kezelési rendszerrel érkezik. A harmadik kijelzőfelületen, az Audi virtual cockpit digitális műszeregységen specifikus e-tron-nézetet is választhat a vezető, amely az elektromos hajtásrendszerre összpontosít. Kívánságra Szélvédő-kijelző (Head-up Display) egészítheti ki a kijelző-koncepciót. Az MMI Navigációs rendszer plusz kezelési és infotainment-berendezés az alapfelszereltség részeként áll rendelkezésre a fedélzeten. Funkciói sokasága mögött a harmadik generációs moduláris infotainment-koncepció (MIB 3) rejlik, amely minden feladatot nagy számítási teljesítménnyel dolgoz fel, s a gépjárműt a külső környezettel és a bennülők okostelefonjaival összekapcsoló kommunikációs egységgel (Communication Box) is együttműködik.
A navigációt az Audi connect online-szolgáltatásai egészítik ki, mindenekelőtt a bővített e-tron útvonaltervező formájában, amely a korrekt töltési megállásokkal számítja ki a leggyorsabb útvonalat, a forgalmi adatokat, a vezető vezetési profilját és a töltések időtartamát is tekintetbe véve. Némely esetekben e stratégia alapján akár alternatív útvonalat is ajánlhat. A töltőpontok optimális kiegészítő információkat is magába foglaló jegyzéke naponta online frissül. Kívánságra a rendszer azon töltőállomásokat részesítheti előnyben az útvonaltervezés esetén, ahol az e-tron töltőszolgáltatás (e-tron Charging Service) igénybevételével fizethet a vezető.
Ősszel – piaci bevezetés Európában
A két elektromos hajtásrendszerű S modell 2020 őszén érkezik az európai piacokra. Az Audi e-tron S, az Audi e-tron S Sportback mindazonáltal alapáron jelenik meg a kínálatban.