A Volkswagen a North American International Auto Show (NAIAS) keretében Detroitban mutatta be a Tiguan GTE Active Concept tanulmányautót. Ez a tanulmány az jelenlegi Tiguan alapján készült és a moduláris keresztmotoros platform műszaki lehetőségeit mutatja be. A középpontban a tölthető (plug-in) hibridtechnológia és a maximális terepképesség szintézise állt.
Dr. Herbert Diess, a Volkswagen igazgatótanácsának elnöke hangsúlyozta: „A Tiguan GTE Active Concept tanúsítja, hogy mekkora potenciál rejlik a Volkswagen tölthető (plug-in) hibrid rendszereiben. A nagyteljesítményű összkerék hajtás biztosítja azt, hogy egy olyan SUV, mint a Tiguan, még tisztán elektromos üzemmódban is magabiztos teljesítményt nyújtson terepen. A Volkswagen ezáltal sikerre vitte az SUV modellek részére oly fontos elektromos összkerék hajtást. „
Az ötüléses tanulmányautó alapja a Tiguan újonnan kifejlesztett második nemzedéke. A Tiguan GTE Active Concept, amelyet 110 kW/150 LE teljesítményű, turbótöltésű, közvetlen befecskendezésű benzinmotor, ezenkívül elülső tengelyén 40 kW/54 LE, hátsó tengelyén ugyanakkor 85 kW/115 LE teljesítményű elektromos motor hajt, összkerék hajtású, tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszerével az mostani SUV-nemzedék széles műszaki spektrumát tükrözi. Az újonnan kifejlesztett, nemes üvegfelülettel és gesztusvezérléssel felszerelt 9,2”-os infotainment rendszer az első olyan infotainment rendszer, ahol teljes egészében lemondanak a klasszikus forgókapcsolókról és nyomógombokról. A Tiguan GTE Active Concept szuverén megjelenését alumíniumból készült, masszív alsó védőlemez és nagyobb szabadmagasságú, autentikus terepjárós kinézet fokozza.
A tanulmányautó alapvetően zéró emissziós járműként közlekedik, tisztán elektromos E-Mode üzemmódban. Normál esetben a hátsó tengely elektromos motorja biztosítja a hajtást, ha azonban a teljesítmény már nem elegendő, a másodperc tört része alatt bekapcsol az első tengely hajtása is. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a vezető az újonnan kifejlesztett és külön a tanulmányautó részére konfigurált 4MOTION Active Control hozzájárulásával aktiválja az összkerék hajtást vagy a terepprogramok valamelyikét. A Tiguan GTE Active Concept ebben az esetben is összkerék hajtással és emisszió mentesen indul. A Volkswagen ily módon akár 32 kilométert is megtesz tisztán elektromos üzemmódban. A teljes hatótávolság az akku 12,4 kWh energiatartalma és 64 literes benzintartálya révén akár 933 kilométer.
Az mostani Tiguan, amely Németországban 2016 tavaszán jelenik meg a piacon, a Volkswagen SUV termékoffenzívájának nyitányát jelenti. Az európai indulás után a Tiguan sokáig tartó tengelytávval az Egyesült Államokban is megjelenik. Az amerikai piac részére már 2016 végén teljesen újonnan fejlesztett, közepes méretű SUV gördül majd le a szalagról a Volkswagen egyesült államokbeli gyárában, Chattanoogában.