A károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés hosszú távon fenntartható égisze alatt született modell mára a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság, a nagyfeszültségű akkumulátorra vállalt gyártói garancián is messze túlmutató megbízhatóság és a gazdaságos fenntarthatóság hármas egységének négykerekű szimbólumává érett, amely nemzetközileg eladott több mint 165 ezer példányával az iparág leginkább közkedvelt tisztán elektromos meghajtású prémium kompaktjaként folytatja karrierjét.
A károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés hosszú távon fenntartható égisze alatt született modell mára a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság, a nagyfeszültségű akkumulátorra vállalt gyártói garancián is messze túlmutató megbízhatóság és a jó ár-érték arányú fenntarthatóság hármas egységének négykerekű szimbólumává érett, amely nemzetközileg eladott több mint 165 ezer példányával az iparág leginkább közkedvelt tisztán elektromos meghajtású prémium kompaktjaként folytatja karrierjét.
A hosszú távon fenntartható magán mobilitás követendő úttörője, egy legyőzhetetlen hosszútávfutó edzettségével, kitartásával és diadalmenetével: 2013-as piaci debütálása után hat esztendővel a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt még mindig a Föld legjobb környezetbarát kisautója, amely jellegzetes sikertörténetével az elektromos mobilitás négykerekű ikonjává emelkedett. Piaci bevezetése óta a modell a nemzetközileg legnagyobb darabszámban forgalmazott tisztán elektromos meghajtású prémium kompakttá vált, amit a mai napig eladott több mint 165 ezer példány igazol. És hiába az eminens értékesítési teljesítmény, a BMW i3 évről évre új eladási csúcsot ér el. Az osztatlan népszerűségnek örvendő modell varázsereje a futurisztikus vezetési élménnyel megfűszerezett, kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóságban és a belvárosi kerületek közti ingázáson messze túlmutató, környezetbarát kvalitásokban rejlik. Mindezt az elektromos mobilitás azon első úttörői is alátámasztják, akik az elsők közt ültek be a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktba és az elmúlt hat évben immáron nagyjából 200 ezer kilométert utaztak károsanyag-kibocsátás nélkül.
Korszerű járműtechnológiájának és töretlen értékesítési sikertörténetének hála a BMW i3 a 2013-as piaci bevezetése óta eltelt hat évben a tisztán elektromos mobilitás négykerekű szimbólumává érett. A BMW Group ezáltal az későbbi években még tovább fejleszti a modellt és az elképzelések alapján egészen 2024-ig meghosszabbítja sorozatgyártását. Az mértékadó gépjármű első tulajdonosai egybehangzóan a modell megbízhatóságát, tartósságát és egyetlen feltöltéssel is elegendő tisztán elektromos hatótávolságát hangsúlyozzák a BMW i3 legfőbb erényeiként, legyen szó akár a dél-afrikai hőségről, akár az észak-svédországi fagyokról. A BMW Group tömegtermelésben kínált első tisztán elektromos meghajtású modellje a Föld minden táján bizonyította jó ár-érték arányú üzemelését, amelyhez kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság társul. A BMW i3 első tulajdonosai hat éve tesztelik valódi stádiumok közepette az továbbfejlesztett autó hajtáslánc-technológiáját és nagyfeszültségű akkumulátorát, a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés ugyanakkor esetükben sem merült ki az otthon és a munkahely közti ingázásban, mert a modellt a hosszabbra nyúló hétvégi kirándulásokon és a nyaralások alkalmával is rendre vallatóra fogták.
Több mint 277 ezer kilométer az eredeti fékrendszerrel
“A BMW i3 koncepciója teljességgel mindent elsöprő” – meséli az észak-rajna-vesztfáliai Titz településében élő Helmut Neumann, aki 2014 óta vezeti 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt BMW i3 modelljét és Berlinbe, továbbá az Alpokba is gond nélkül eljutott vele. “Kívülről olyan korszerű ruhát ölt, hogy még állandóan megfordulnak utána az utcán. És ha a pazar vezetési élményt viszont nem nézzük, a BMW i3 akkor is egy végtelenül gazdaságos gépjármű. És ez alatt nem kizárólagosan az energiafogyasztást értem, hanem a fenntartási költségeket is” – teszi hozzá. A BMW i3 vegyített energiafogyasztása 100 kilométerre vetítve, a modell egész életciklusát nézve átlagosan 13 kilowattóra, amely nem kizárólagosan a belsőégésű erőforrással szerelt modellekhez viszonyítva, de az elektromos gépjárműk mezőnyében is felülmúlhatatlan: kilowattóránként 30 euro centtel számolva Helmut Neumann BMW i3 modelljének energiafogyasztási költsége 100 kilométerenként mindössze 3,90 euróra jön ki.
A legnagyobb német autóklub (ADAC) elemzése arra is rámutat, hogy a BMW i3 nem kizárólagosan ökológiai szempontból, de gazdasági szempontból is a hosszú távon fenntartható jövőbe vezeti a bajor prémiumgyártó ügyfeleit. Minden felmerülő költséget egybevetve a BMW i3 csaknem 20 százalékkal gazdaságosabb választás, mint a BMW bármely hasonló teljesítményű, belsőégésű erőforrással szerelt modellje. Az alacsonyabb fogyasztás és a jobb értéktartás mellett az olcsóbb fenntarthatóság is a BMW i3 oldalára billenti a mérleget, arról viszont nem beszélve, hogy a tisztán elektromos prémium kompakt tulajdonosai a motorolaj-cserének és a kipufogórendszer problémáinak is búcsút mondhatnak. Sőt mi több, a lassítás a BMW i3 tekintetében legtöbbször intenzív fékenergia-visszatáplálással párosul, amely egypedálos vezetést biztosít. Ezáltal lehetséges az, hogy Helmut Neumann BMW i3 modelljén még 277 ezer kilométer után sem kell lecserélni az eredeti féktárcsákat és fékbetéteket.
Helmut Neumann egyike a bajor prémiumgyártó azon ügyfélkörének, akik a modern műszaki megoldás fejlődésével párhuzamosan kicseréltették a BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátorát, mindent összevetve az eredendően 60 amperóra tárolókapacitású és 22 kilowattóra energiateljesítményű energiatároló egységet egy 94 amperóra tárolókapacitású, 33 kilowattóra energiateljesítményű egységre cserélték. A korszerű áramforrás érezhetően nagyobb energiatartalékot jelent” ez ugyanakkor még komfortosabbá teszi a hosszabbra nyúló utazásokat” – mondja Neumann.
A megbízható tisztán elektromos hatótávolság a nagyfeszültségű áramforrás minőségét igazolja
A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt első tulajdonosainak gyakorlati ismeretei egybehangzóan azt mutatják, hogy az meghatározó négykerekű egyetlen feltöltéssel megtehető zéró emissziójú hatótávolsága még több százezer kilométer futásteljesítmény után is mindössze enyhe mértékben kevesebb lesz. Ez a BMW Group által készített nagyfeszültségű aksik kimagasló minőségét igazolja. 2013-as piaci premierje óta a BMW i3 egyetlen példányában sem kellett akkumulátort cserélni idő előtti elhasználódás vagy tetemes mértékű öregedés okán. Látva, hogy a BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátorainak teljesítménye még az eleinte megadott 100 ezer kilométer után sem kevesebb lesz, a BMW Group Európában 8 évre vagy 160 ezer kilométerre növelte a tisztán elektromos prémium kompakt energiatároló egységére nyújtott gyártói garanciát.
A müncheni központú vállalatcsoport a korábbi években az autókban elhasználódott áramforrások újrafelhasználási módját is kifejlesztette: az öreg energiatároló egységek fix akkumulátortelepeken kezdik meg második életüket, a lakossági villamosenergia-hálózathoz összekötve vagy a zöld energia házon belüli legoptimálisabb felhasználását segítve. Lipcsében funkcionáló gyárának energiaellátását példaként szélerőművekkel biztosítja a bajor gyártó, amely a BMW i3 előszériás példányaiból kiszerelt és idő közben nagyobb teljesítményűre cserélt energiatároló egységekből álló akkumulátortelepen raktározza a zöld energiát.
A BMW i3 a gyakorlatban is garantálja a papíron megadott tisztán elektromos hatótávolságot, amelyiknek betudhatóan hosszú távú használhatóságot ígér kuncsaftjainak. Az Ausztriában élő Gabriele Forster példaként már első nap felvette a közlekedés és a járműtöltés korrekt ritmusát, hogy minden pillanatban eredményesen használhassa környezetbarát gépjárműjét otthona és munkahelye közt. A 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt modellt napközben a munkahelyén, éjszaka ugyanakkor otthonában csatlakoztatja a kiépített fali töltőhöz, a 200 kilométerre elegendő tisztán elektromos hatótávolság ezáltal még a váratlan kitérőkre is elegendő energiát nyújt.
Az Egyesült Államokban élő Robert Cleary napi 150 kilométert ingázik károsanyag-kibocsátás nélkül. Az elmúlt évek alatt egyetlen alkalommal fogyott el alóla az akkumulátorban tárolt energia – 50 méterre az otthoni gépkocsi-feljárótól, ezáltal a problémát egy hosszabbítóval megoldotta. Robert anno a BMW Active E kísérleti tesztflottájának vezető résztvevője volt, ezáltal 2014-ben egy 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt BMW i3 “Electronaut” verziót is kapott hétköznapi tesztelésre. A gépjármű számtalan beszélgetést indított el Robert munkahelyén, ahol az elektromos mobilitás egyik úttörőjeként nyilvános járműtöltő oszlop létesítését is kezdeményezte. Meggyőződéssel vallja, hogy “az elektromos mobilitás erősíti a környezettudatosságot”.
Shaun Maidment részére eleve idegen a “hatótávolságtól való félelem” fogalma. “Egyszer Johannesburgból mentem Fokvárosba, ami elsőre kicsit hosszú útnak tűnt, de minden rendben volt” – meséli a dél-afrikai férfi, aki egy átlagos hétköznapon több mint 300 kilométert tesz meg úgy, hogy az ügyfeleinél töltött idő alatt gépkocsija akkumulátorát is tölti. Shaun Maidment 2014-ben egy 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral és egy kiegészítő benzinmotorral felszerelt BMW i3 Range Extender modell mellett döntött, a belsőégésű erőforrásra ellenben csupán biztonsági tartalékként tekint. “A Range Extender mindössze egy biztosíték” – mondja. Hogy még tovább népszerűsítse hazájában az elektromos mobilitást és elősegítse a hálózatról tölthető gépjárműk térnyerését, Shaun Maidment egy közösségi gyűjtést kezdeményezett, a befolyt összegekből ugyanakkor Dél-Afrika nyilvános járműtöltő állomásainak számát gyarapítja.
A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakthoz 2018 negyedik negyedévében vált elérhetővé a korábbi legújabb, 120 amperóra tárolókapacitású nagyfeszültségű aksi, amely 42,2 kilowattóra energiateljesítményével a valós státuszok közti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, átfogó szabvány alapján funkcionáló tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései alapján egyetlen feltöltéssel több mint 285 – 310 kilométer, a hétköznapi használat alatt ugyanakkor 260 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantál. Ez csaknem 50 százalékos hatótávolság-növekedést jelent a BMW i3 2013-ban mutatkozott be első példányaihoz képest.
A BMW i3 egyik legfőbb ismérve a fenntartható vezetési benyomás
A BMW i3 első tulajdonosai még a tisztán elektromos prémium kompakt volánjánál töltött megannyi év után is megszállottan rajonganak a modell azonnali teljesítmény-leadásáért, az elektromos motor nyomatékáért, ezenfelül a fékezéskor felszabaduló energiát visszatápláló, egypedálos vezethetőségért. “Sok elektromos gépjárműt teszteltem, mielőtt a BMW-re esett a választásom. Nagyobbakat és gyorsabbakat úgyszintén, de egyik sem volt olyan tevékeny és olyan könnyűszerrel kezelhető, mint az i3” – fogalmaz Rob van Roon, aki 2013 vége óta 276 ezer kilométert tett meg a BMW Group első tisztán elektromos meghajtású modelljével, 2019 márciusa óta ugyanakkor újabb 25 ezret a korszerű, 120 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt BMW i3-mal. A modern modellt naponta mindössze egyszer kell feltöltenie tulajdonosának, a Hollandiában élő férfi ugyanakkor precízen tudja, hogyan tudja ezt a leghatékonyabban kivitelezni. “A járműtöltés nem feltétlenül jelent várakozást. Ilyenkor intézem el az adminisztratív munkákat és a telefonhívásokat, tudniillik ezek éppúgy egész figyelmet igényelnek” – teszi hozzá Rob van Roon, aki a hosszabbra nyúló utazások alkalmával az Ionity gyorstöltőkből álló járműtöltési hálózatának előnyeit is felfedezte. Az Ionity csaknem 200 állomásból álló hálózatot üzemeltet az öreg kontinens legforgalmasabb közúthálózata mentén. “Ha megállok egy étkezésre, az autóm akkumulátorát is fel tudom tölteni” – ezáltal Rob van Roon, aki családját Norvégia Északi-fokához, Portugália délnyugati csücskébe és Szicíliába is elvitte már a BMW i3 modellel.
2013 októberében a svédországi Leif Carlsson is kapva kapott a BMW i3 első stockholmi tesztvezetésének alkalmán. “Már az első úton meggyőzött, hogy ez bizony az én autóm. A legszuperebb vezetési élményt adta, melyet valaha átéltem” – meséli a férfi, aki az elmúlt hat évben több mint 216 ezer kilométert tett meg a 60 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral és kiegészítő benzinmotorral felszerelt BMW i3 Range Extender modellel. Leif Carlsson megtalálta a vezetési inger és a fenntarthatóság közti ideális egyensúlyt: állítása alapján elegendő a járművet szokásoknak megfelelő háztartási aljzatról, otthon és a munkahelyen tölteni. Svédországban még a többszintes parkolóházakban sincs hiány konnektorból, merthogy az autókba szerelt kiegészítő fűtőberendezéseket is legtöbbször a lakossági villamosenergia-hálózathoz összekötve működtetik a tulajdonosok. A munkahelyeken eközben mindinkább elterjednek a gyorstöltők, a nyilvános járműtöltő állomások mindazonáltal egyre több utcasarkon megtalálhatók. Mint ilyen, Leif Carlsson napjainkban már már-már egyáltalán nem használja BMW i3 modellje kiegészítő benzinmotorját, az integrált kiegészítő fűtőberendezést viszont kiváltképp nagyra értékeli. Utóbbi modern műszaki megoldás időzítő funkciója még a leghidegebb téli hónapokban is kifogástalanul funkcionál. “Mikor is megérkezem a gépjárműhöz, kellemesen meleg utastér és száraz, jégtől és hótól mentes szélvédő fogad” – mondja.
2013 telén a BMW i3 első tesztvezetése a Portugáliában élő João Gonçalves részére is elegendőnek bizonyult. “Szerelem volt első látásra – nagyszámú ökológiai és gazdasági előnnyel megfűszerezve” – meséli a portugál férfi, aki attól kezdve munkába, kikapcsolódni és nyaralni is a BMW i3-mal jár. João Gonçalves napi 250 kilométert autózik, a BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátorát mindazonáltal nehézség nélkül feltölti munkahelyén vagy ügyfeleinél. A hosszabbra nyúló utazásokat a portugál férfi rendre a fedélzeti navigációs rendszer segédkezésével tervezi meg. “Nem kizárólagosan az útvonalat tudom megtervezni vele, de a rendszer az útba eső gyorstöltőket is mutatja, ezáltal biztos lehetek abban, hogy problémamentesen érem el az úti célomat” – meséli.