A modern SEAT Ibiza belső tere nagyfokúan megnövekedett, elődjéhez képest a modern modell lényegesen robosztusabb és biztonságosabb. Vessünk egy pillantást a gépjármű külső méreteire: 4 059 milliméteres hosszával, 1 780 mm szélességével és 1 444 mm (1 429 mm az FR kivitel) magasságával az elődjénél meglepően, összesen 87 milliméterrel szélesebb, 2 milliméterrel rövidebb és egy milliméterrel alacsonyabb. A leglényegesebb viszont, hogy méretváltozásai nyomán olyan erőteljes gépjármű karakterét tükrözi, amely valósággal „tapad az útra”. Ebben ugyanakkor kulcsfontosságú funkciója van a korszerű MQB A0 platformnak.
Nyomtávja elöl 60, hátul 48 milliméterrel növekedett, miközben tengelytávját tekintélyes 95 milliméterrel 2564 milliméterre nyújtották meg a tervezők. Az eredmény ugyanakkor jóval komfortosabb gépkocsi, a modern SEAT Ibiza ugyanabban az időben tágasabb belül és nagyobb kívül. Ezt nagyszerűen mutatja az utastér szélessége, amely a vezető oldalán 55 milliméterrel, ameddig az utasoldalon 16 milliméterrel növekedett. A hátsó lábtér mindazonáltal 35, ameddig a fejtér a hátsó ülésen 17 milliméterrel bővült. Az ülések hangsúlyosan, 42 milliméterrel szélesebbek, a korszerű SEAT Ibizát kategóriája egyik legjobbjává avatva e téren. Miközben ezelőtt egy 1,75 méter magas utas egy kicsit „összenyomva” érezhette magát a hátsó üléseken, a modern modellben az Ibiza utasai igazán kényelmesen foglalhatnak helyet. A csomagtartó 63 literrel, 355 literesre növekedett, ami a kategória legjobb értéke. A rakodóperem magassága kevesebb lett, jól bizonyítva a SEAT mérnökeinek tudását a megjelenés és a funkcionalitás harmonikus ötvözésében.
A modern SEAT Ibiza minden motorja megfelel az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásainak, míg a menetteljesítmények tekintetében színvonalas műszaki megoldásokkal, magas futásteljesítménnyel és alacsony károsanyag-kibocsátással járnak élen. A benzinmotorok kínálatát három, nemkülönben alumínium forgattyúházzal és hengerrel készülő konstrukció alkotja. Az első alkalom a háromhengeres, 95 vagy 115 lóerős 1.0 TSI turbófeltöltővel, töltőlevegőhűtővel és közvetlen befecskendezéssel. 2017 végén érkezik a korszerű 1.5 TSI kapacitás, négy hengerrel és 150 lóerővel.
Az egyliteres, 95 és 115 lóerő teljesítményű TSI motorok befecskendezési nyomása 250 bar, ameddig az 1.5 TSI tekintetében ez eléri a 350 bar nyomást is. Ugyancsak ajánlott megjegyezni, hogy minden TSI változat változó szelepvezérléssel ellátott, amely a finom járás mellett támogatja az alacsony és magas fordulatszámon ezenkívül másfajta, a vezető szándékaiból adódó helyzetekben való reagálást. A motorblokkok és hengerfejek anyaga alumínium, a kettős felső szíjhajtású vezérműtengely szervizperiódusa 30 000 kilométer körül alakul, a hatékonyság fokozása érdekében mindazonáltal Start/Stop rendszert is alkalmaznak a modern modellnél. A 75 lóerő teljesítményű 1.0 MPI erőforrással szerelt modell átlagfogyasztása 4,9 liter/100 km, széndioxid-kibocsátása mindazonáltal 112 gramm/km. Maximális nyomatéka 95 Nm, amely 3 000 és 4 300 fordulat közt áll rendelkezésre, mindent összevetve ez a motor kiemelkedik az alacsony és közepes fordulatszám-tartományban tapasztalható kitűnő válaszreakció tekintetében. Az aggregát egy ötsebességes kéziváltóhoz csatlakozva képes a negyedik sebességi fokozatban elérni 167 km/órás végsebességét, ameddig ötödik sebességi fokozatban 120 km/óra sebességnél a precíz váltóáttételeknek betudhatóan maximális forgatónyomaték mellett biztosítja az országúton vagy autópályán történő problémamentes és komfortos haladást. A 95 lóerő teljesítményű 1.0 TSI tekintetében az átlagfogyasztás 4,7 liter/100 km, széndioxid-kibocsátása mindazonáltal 106 gramm/km értékre adódik. Ez a motor sima járásával és az egészen alacsony fordulatszámtól rendelkezésre álló villámgyors válaszreakciójával emelkedik ki a tömegből. Maximális nyomatéka 175 Nm, amely 2 000 és 3 500 fordulatszám közt elérhető. Maximális sebessége 182 km/óra, álló helyzetből mindazonáltal mindössze 10,9 másodpercre van szüksége, hogy elérje a 100 km/óra sebességet. Mikor is előzésre kerül a sor, a motor rugalmasan válaszol, mert ötödik fokozatban is mindössze 10,9 másodpercre van szüksége 80 km/óráról 120 km/órás sebességre való gyorsításhoz. Ami a 115 lóerő teljesítményű 1.0 TSI motort illeti, a hatsebességes váltóval elérhető aggregát átlagos fogyasztása 4,7 liter/100 km, széndioxid-kibocsátása mindazonáltal 108 gramm kilométerenként. Káprázatos teljesítménye abszolút elismerésre méltó, ötödik fokozatban a maximális sebessége 195 km óránként, az álló helyzetből 100 km/óra sebességre történő gyorsítást mindazonáltal mindössze 9,3 másodperc alatt, bőven 10 másodpercen belül teljesíti. Ezen felül figyelemre méltó, hogy az általa kínált 200 Nm maximális forgatónyomaték 2 000 és 3 500 közti fordulatszám-tartományban elérhető, ezzel is nagyszerű gyorsulást biztosítva akár magasabb sebességtartományban is.
Ennek megfelelően az Ibiza ezzel az erőforrással 80 kilométer/óra sebességről 10,9 másodperc alatt gyorsít 120 km/óra sebességre. A különösen gazdaságos 1.6 TDI dízelmotorok 80, 95 és 115 lóerős változatban állnak ezt követően rendelkezésre. Végül ugyanakkor a modern MQB A0 padlóváz a sűrített földgázzal (CNG) üzemelő, 90 lóerős 1.0 TSI aggregát alkalmazását is kínálja a korszerű Ibiza modellekben, mindent összevetve a SEAT az első gyártó, aki ilyen jellegű motort ad ebben a kategóriában. A sebességváltók palettáján 95 lóerőig öt-, efelett ugyanakkor hatfokozatú manuális váltómű megjelenik, de a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG) ugyancsak megtalálható a modern SEAT Ibiza kínálatában.
A modern Ibiza dinamikus menettulajdonságai, vezethetősége és kényelme a korszerű MQB A0 padlóváznak betudhatóan nemkülönben kitűnő. Ez hatalmas előny a felfüggesztés részére is, ugyanis mind a kényelmi, mind a dinamikus szempontokat figyelembe véve sokkal inkább képes az alkalmazkodásra. Hangsúlyos funkciója van a korszerűsített C-EPS (Column Electric Power System – elektromechanikus szervokormány) rendszerének is, amely elektromechanikus rásegítéssel támogatja a kezelhetőséget, a pontosságot és a gyorsaságot. Elől McPherson rendszerű felfüggesztést, ameddig hátul félmerev hátsó felfüggesztést találunk. A különféle súlycsökkentő megoldások, akárcsak a keresztstabilizátorok használata semmilyen formában nem befolyásolja a gépjármű menettulajdonságait. Az FR felszereltség feszesebb hangolású felfüggesztéseket magába foglal és a vezető igényeihez, amellett az útviszonyokhoz alkalmazkodva két eltérő üzemmóddal – Normal és Sport – is szolgál. A modern SEAT Ibiza csak ötajtós változatban készül, amely jóval funkcionálisabb, s közben a háromajtós modellek sportos megjelenését idézi. A zajszigetelés és a rezgéscsillapítás, emellett a menet közben is nyugodt belső környezet kapcsán ugyancsak komoly fejlődés tapasztalható, a korszerű SEAT Ibiza már-már a luxusautók világát közelíti. Továbbá a települési forgalomban buzgó, a kanyargós országutakon gazdaságos és a hosszú túrák esetén is jelentékeny kényelemmel szolgál.
Négy felszereltségi szint és a legfejlettebb technikák
A modern SEAT Ibiza kínálatában négy felszereltségi szint megjelenik. Első a Reference, melyet a Style követ, a árukínálat csúcsán ugyanakkor az FR és az XCellence kivitel áll.
Az FR a legdinamikusabb és műszakilag legfejlettebb felszereltséggel biztosítsa a legszínvonalasabb menetteljesítményeket. Konkrétan ezeket hangsúlyozó exkluzív és dinamikus stíluselemei példaként a hátsó diffúzor, a jellegzetes első lökhárító, a hátsó lökhárító két oldalán elhelyezett kipufogóvégek, a sportfutómű és a feketére fényezett külső elemek csomagja. Azonkívül a karosszéria magassága is 15 milliméterrel kevesebb lett, a felfüggesztés beállításai is enyhén módosultak, a modell keményebb lengéscsillapítókat kapott és a keresztstabilizátor átmérője is nagyobb lett. Az FR változatnál alkalmazott méret 21×3,7 mm, a többi kivitelnél ez 20×2,8 mm. Az FR modellnél alkalmazott félmerev hátsó tengelyek ugyancsak keményebbek lettek.
Az XCellence kivitel új vásárlókör meghódítását célozza, akik a kifinomult és egyéni stílus, emellett a komfortosabb és leleményes funkcionalitás definiálta felszereltség együttesét keresik. Az XCellence változat jellegzetes krómozott elemeket kap, amelyek a felszereltségi szint kifinomult stílusát hangsúlyozzák.
Mindkét felszereltségi szint azonos áron igyekszik a lehető legkedvezőbb ajánlattal szolgálni az eltérő karakterű autósok részére: az FR a sportos gépjárműk híveinek, az XCellence mindazonáltal mindazoknak, akik először is a kényelemre, az eleganciára és fejlett technikára fektetnek terjedelmes hangsúlyt.
Az FR és az XCellence kivitelek LED-technikájú hangulatvilágítása két színárnyalatban – vörös és fehér – áll rendelkezésre, miközben a gépjármű belső terének három területét (ajtók, padló és tető) kétségkívül kijelöli és elválasztja azok világítása, ezzel is dekoratív és kifinomult egységeket teremtve a beltérben. A fénykibocsátó diódák (LED) alkalmazása a belső és a külső világításban nem kizárólagosan esztétikai kérdés. Mivel az első osztályú világítástechnika mellett a LED diódák alkalmazása energiatakarékos is, ezzel is támogatja az üzemanyag-megtakarítást. A korszerű Ibiza teljes-LED világítástechnikája – fényszórók, műszerfal-megvilágítás, irányjelzők és hátsó ködlámpa – ugyancsak újdonság e kategóriában.
Az FR felszereltség feszesebb hangolású felfüggesztéseket magába foglal és a vezető igényeihez, azonfelül az útviszonyokhoz alkalmazkodva két eltérő üzemmóddal – Normal és Sport – is szolgál. A későbbiekben az XCellence is nyújtsa ezután e lehetőséget, lágyabb hangolással.
A korszerű SEAT Ibiza vezetői segédrendszereinek palettája a Leon és az Ateca modellekből már ismerős, e piaci kategóriában ellenben egyáltalán nem megszokott technikákat is felsorakoztat. A modern SEAT Ibiza kínálatában megjelenik például: Front Assist, adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control – ACC), kulcsnélküli nyitás (Keyless Entry System) motorindító gombbal, az első és hátsó parkolássegítő rendszer új generációja, tolatókamera, prémium 8 col képátlójú érintőképernyő igényes üvegfelülettel. A SEAT Ibiza most először ajánl ilyen funkcionális és nagyméretű, 8 col képátlójú integrált érintőképernyőt, amely a belső tér harmóniájának kárára kötött kompromisszumok nélkül hozza el a legfrissebb technikát a gépkocsiba.
A legjobb hír viszont az, hogy a modern SEAT Ibiza vezetői segédrendszereinek sora ezzel még messze nem ért véget, több másfajta, kategóriájában abszolút modernizált rendszer áll még a vezető rendelkezésére. Újabb rendszerek, amelyek fellelhetőek az Ibiza kínálatában a fáradtságérzékelő rendszer, a gyalogosvédelemmel kiegészített vészfékező szerepkör, a Start/Stop rendszer, amely az ACC rendszerével és a DSG váltóval vegyítve fékezéssel és gyorsítással a lehető legkényelmesebb megoldást nyújtja a forgalmi dugóban való araszoláskor. Számottevő még a másodlagos ütközésvédelmi szerepkör (Multi Collision Brake), amely egy első ütközés után önműködően aktiválja a fékeket, hogy egy lehetőség szerinti másodlagos ütközést elkerüljön vagy csökkentse annak súlyosságát.
A hab a tortán ellenben a modern SEAT Ibiza azon képessége, hogy a Vezetői Profilnak betudhatóan az adott úthoz, a vezető saját stílusához, hangulatához igazíthatja a gépkocsit. A három gyári beállítás (Eco, Comfort és Sport) mellett a vezető egyéni beállítást is használhat a gázreakciók, a kormányrásegítés, a felfüggesztés, az ACC, a légkondicionáló és a váltómű (DSG során) beállításához.
A korszerű modell utasterének egyik jelentékeny extrafelszerelése a GSM-erősítővel kialakított, vezeték nélküli telefontöltő. Az összekapcsolhatóság kapcsán a korszerű SEAT Ibiza három opcionális rendszerének – Apple Car Play, Android Auto és Mirror Link – betudhatóan egyedüliként biztosít száz százalékos összekapcsolhatóságot. A SEAT törekvése, hogy élen járjon a hálózatba kapcsolt járművek fejlesztésében, olyan új mobilitási megoldásokat kialakítva, amelyek alkalmazásával a hálózatba kapcsolt gépjárműk jelentőségteljesen javítják a felhasználói élményt, megkönnyítve és sokoldalúbbá téve ezek alkalmazását. A SEAT még a kedvezőtlen változások közepette is elkötelezetten áll a nagyvárosi infrastruktúra, közlekedési rendszerek és járművek támasztotta kihívások elé, modelljei többségében kínálva a helyes fejlett technikákat.
A korszerű SEAT Ibiza hangrendszere már egy energiával és érzelmekkel teli, izgalmas márka, a Beatsaudio mestereivel folytatott kooperáció jegyében született. E technika digitális jelprocesszorral (DSP), hét prémium hangsugárzóval és 300 watt teljesítményű, nyolccsatornás erősítővel funkcionál.
Az MQB A0 padlóváz
A Modular Quer Baukasten padlóváz-koncepció (MQB) a Volkswagen-csoport egyik legkorszerűbb technikájaként fokozott gyártási rugalmasságot és robusztus kivitelezést ígér. Eltérő modellek részére és akár ugyanazon piaci szegmensen belül biztosít különféle karosszériaváltozatot, különféle tengelytávokkal, ugyanazon konstrukciós alapokon. A SEAT elmúlt évekbeli kutatás-fejlesztési (R&D) beruházásainak tekintélyes hányadát fordította a martorelli üzem 1-es gyártósorának a modern MQB A0 padlóvázhoz való adaptálására, ezzel a SEAT a Volkswagen-csoport első márkája, amely alkalmazza e technikát.
A modern modellben növekedett a melegen formált alkatrészek száma, nagyban hozzájárulva tömege csökkentéséhez és merevségének növeléséhez, egyben javítva menetteljesítményeit és mérsékelve üzemanyag-fogyasztását. Összesen 900 robot és több mint 4000 hegesztési pont garantálja a korszerű SEAT Ibiza robusztus konstrukcióját. A ponthegesztés a lézertechnológiával fantasztikus eredménnyel szolgál: nevezetes szerkezeti szilárdságú, egyben igen könnyed karosszériakonstrukció.