A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid gépkocsik az egyik leginkább közkedvelt alternatívává váltak a fenntartható mobilitást kereső vásárlók részére. 2020. második negyedévében 133,9 százalékkal növekedett az értékesítésük Európában az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján. Ennek okai: a nulla emissziós jelzés (amennyiben elektromos üzemmódban elérhető hatótávja meghaladja a 40 kilométert), a vonzó ár és a két rendelkezésre álló kapacitás biztosította sokoldalúság.
Az alábbiakban betekintést nyerhetünk a mindennapokban kínált korlátlan lehetőségekbe, ahol a Seat Leon e-Hybrid példáján át láthatjuk az előttünk álló út típusa alapján meghatározott üzemmódokat.
- Napi távolság 60 kilométer alatt: elektromos mód.
A hibridek alaphelyzetben elektromos üzemmódban indulnak és ezáltal is folytatják útjukat, ameddig az áramforrás le nem merül. Továbbiakban – nélküle, hogy a vezetőnek bármilyen átkapcsolásról gondoskodni kellene – a belsőégésű motor kapja meg a főszerepet. A váltás olyankor is megtörténik, ha a gépjárműnek nagyobb teljesítményre van szüksége vagy ha egy adott sebességet átlép. „A Leon e-Hybrid tekintetében akár 130 km/órás sebességig is lehetséges az elektromos üzemmódban történő haladás.” – nyilatkozta Gerhard Lux, aki a Seat hibrid és elektromos hajtásának fejlesztéséért felel. Lux kijelentette még, hogy „ez példásan alkalmas a hétköznapi, hozzávetőleg 50-60 kilométeres távolságok megtételére, akár települési környezetben, akár autópályán. Mindent összevetve a gépjármű szüntelen elektromos üzemmódban közlekedne.”
- A 60 kilométert meghaladó utak: automata hibrid üzemmód.
Mikor is több utazás követi egymást és ez az akku kapacitását meghaladja, a hibrid üzemmód nagyszerűen betölti szerepét. Ekkor az elektromos motor már nem az alapértelmezett kapacitás. Ilyenkor a legjobb megoldás, ha az útiterv megjelenik a navigációs rendszerben és ezáltal a jármű maga végzi el a kalkulációkat. „Az automata hibrid üzemmódnak hála a gépjármű a navigációt használja, hogy az áramforrás energiájának felhasználásáról döntsön. Ebben a helyzetben a települési közlekedés alatt az elektromos üzemmódot részesíti előnyben, ameddig az autópálya szakaszokon ez csak másodlagos választás lesz. A cél az, hogy a töltési pontot lemerített akkumulátorral érje el.” – indokolja Gerhard. A köztes megállókkal „tarkított” összetettebb utak tekintetében az nagy tudású hibrid szerepkör dönt arról, melyik rendszert használja a töltés optimalizálásához.
- Előzetes útiterv nélküli utazások: a manuális hibrid üzemmód.
Mivel az élet nem folyamatosan tervezhető, előfordul, hogy nem tudjuk előre, hová kell mennünk az autónkkal. Ilyenek példának okáért a nap alatt, munkaügyben teljesített rövidebb utak vagy a menet közbeni kerülők. Ezekben az esetekben a Leon e-Hybrid jó néhány lehetőséget biztosít. „Három opció közül választhatunk: a töltöttség állandó szinten tartása, egy minimális töltöttségi szint megcélzása, amit nem léphetünk túl és amely szükség során felhasználható azonfelül dönthetünk a töltöttségi szint növelése mellett is.” – részletezi Gerhard.
Egy hibrid modell közelebbről
Hogy tisztában legyünk azzal, miként maximalizálhatjuk egy hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modell teljesítményét, jelentős ismernünk azt kívül-belül. A plug-in modellek rendelkeznek a belsőégésű és az elektromos motorral szerelt modellek minden alkatrészével. Két erőforrásuk közül az egyiket az üzemanyagtartályból látják el energiával, az elektromos aggregát hajtásáról mindazonáltal áramforrás gondoskodik, amely a fékezések alatt azonkívül a hálózatra összekötve töltődik. „A motorok külön-külön is üzemeltethetők, de ha több erőre van szükség, akkor egymással párhuzamosan is működhetnek. A Leon e-Hybrid tekintetében a két kapacitás kombinációja 204 lóerős összteljesítményt jelent.” – tette hozzá a Seat hibrid és elektromos hajtásának fejlesztéséért felelős vezetője.