A korszerű elektromos gépkocsik iránti erős keresletre építve a Ford ma nagyon sok indítványt hozott nyilvánosságra az akkumulátor-gyártási kapacitás és a nyersanyagok beszerzése kapcsán; ezek révén a társaság elérheti, hogy 2023 végére évi 600.000 elektromos járművet gyártson, ezenfelül hogy ezt a mennyiséget 2026 végére több mint 2 millió darabra növelje.
A cég aprólékosan elénk tárta teljes körű járműportfólió-terveit, amelyek a Ford+ terv részeként támogatják ezeket a termelési célokat. A Ford azt valószínűsíti, hogy az elektromos járművek piacának összesített éves növekedési rátája 2026-ig meghaladja ezután a 90%-ot, ami az eddig várt átfogó iparági növekedésnek több mint a kétszerese.
„A Ford új elektromos járműveinek kínálata óriási keresletet generált, most mindazonáltal úgy állítjuk be az ipari hátteret, hogy biztosítsuk a termelés villámgyors felfuttatását,” nyilatkozta Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója és a Ford Model e elnöke. „Model e csapatunk szélsebesen, eredményesen és kreatívan dolgozott, hogy rendelkezésre álljon az az akkumulátor-gyártási kapacitás és nyersanyagmennyiség, aminek révén vásárlóink millióinak kínálhatjuk a legkorszerűbb elektromos gépkocsikat.”
A Ford azt tervezi, hogy 2026-ig 50 milliárd dollárt fektet be az EV-gyártásba, célként tűzve ki 2026-ra a 10 százalékos összesített korrigált EBIT ráta és a 8 százalékos EBIT ráta elérését.
Míg a Ford a fenntarthatóság és az emberi jogok iránti elkötelezettségét szem előtt tartva megújítja beszállítói láncát az elektromos járművek gyártásához, a cég még mindig azt valószínűsíti, hogy 2030-ra átfogó termelésének több mint a felét az elektromos gépjárműk teszik ki, és legkésőbb 2050-ig világszinten is eléri a karbonsemlegességet.
A Ford arra törekszik, hogy 2035-re már csak elektromos járműveket gyártson
Európában, a Ford kölni Niehl üzemében most is folynak az elektromos járművek 2023-ban induló gyártását előkészítő nagyarányú átalakítások. Ezek közé sorolható egy 2500 négyzetméteres csarnok építése, ahol öt emeleten folyik ezt követően az előbevonatok korszerű és hatékony készítése.
Ezen felül a már létező üzemegységek is megújulnak; az itt bevezetett energiatakarékos megoldások több mint 2000 tonna CO – és több mint 2600 MWh elektromosáram-megtakarítást nyújtanak ezt követően minden évben.
Az első elektromos hajtású személyautó 2023-ban gördül le a kölni szerelőszalagról, a második EV-modell gyártása mindazonáltal 2024 centrumában kezdődik. A modern üzem éves termelési kapacitása várhatóan eléri ezután a 200.000 darabot.
A Niehl üzem továbbfejlesztése kardinális lépés a Ford tisztán elektromos európai jövőjének megteremtésében, és lényegesen hozzájárul ahhoz, hogy a társaság 2035-re karbonsemlegessé tegye európai gyártási és logisztikai folyamatait, továbbá beszállítói üzemelését.
2023 végére 600.000 elektromos jármű készül
A Ford azt tervezi, hogy a következő EV-modellek révén 2023 végére eléri a 600 ezres teljes körű darabszámot:
- 270.000 Mustang Mach-E Észak-Amerikában, Európában és Kínában
- 150.000 F-150 Lightning Észak-Amerikában
- 150.000 Transit EV Észak-Amerikában és Európában
- 30.000 modern SUV Európában, amelyek gyártását erőteljesen felfuttatják 2024-ben
Vale Canada Ltd.: A eshetőségek feltárása az EV-értékláncban.
PT Vale Indonesiaés Huayou Cobalt: Egy háromirányú nikkelfeldolgozási projekt vizsgálata és egy külön átvételi megállapodás a Huayou céggel, ami együttesen évi 84.000 tonna nikkelt nyújt a Ford részére.
BHP: Nikkelszállítás a BHP Nickel West ausztrál egységeiből. A több évre tervezett partnerség már 2025-ben megkezdődhet, és később újabb nyersanyagokra is kiterjedhet.
EcoPro BM és SK On: Szándéknyilatkozatot írtak alá a Forddal egy észak-amerikai katódgyártó üzem építéséről.
ioneer: Szándéknyilatkozatot írt alá a Forddal az EV-gyártáshoz létfontosságú lítium-karbonát szállításáról a 2025 utáni időszakban a vállalat nevadai Rhyolite Ridge projektjének keretében.
Compass Minerals: Szándéknyilatkozatot írt alá a Forddal lítium-hidroxid és lítium-karbonát szállításáról a Utah állambeli Nagy Sóstónál funkcionáló üzeméből.
Syrah Resources és SK On: Szándéknyilatkozatot írtak alá a Forddal természetes grafit szállításának biztosításáról a louisianai Vidaliában funkcionáló feldolgozóüzemből.
A Ford akkumulátor-celláinak kémiai elemei közt a korábbi nikkel-kobalt-mangán (NCM) mellett megjelenik a lítium-vas-foszfát (LFP) is. Ez még jelentősebb kapacitást biztosít a nagy energiaigényű modellekhez, és biztosítja, hogy a vásárlók sok éven át minimális hatótávolság-csökkenéssel használhassák járműveiket. Mindemellett csökkenti a ritka ásványi anyagoktól, példaként a nikkeltől való függőséget, és az aktuális költségarányok mellett 10-15 százalékos anyagmegtakarítást jelent az NCM akkumulátorokhoz képest.
A cég megerősítette, hogy – a nemzetközileg az egyik legelismertebb akkumulátorgyártóival való összefogás révén – rendelkezésére áll a elengedhetetlen éves akkumulátor-gyártási kapacitás 100 százaléka, azaz 60 gigawattóra (GWh), amivel biztosítható a fent említett 600.000 elektromos jármű meghajtása.
A Ford nyilvánosságra hozta, hogy a Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. (CATL) társaság a jövő évtől komplett LFP akkumulátorokat szállít ezt követően az Észak-Amerikában forgalmazott Mustang Mach-E modellekhez, 2024 elejétől mindazonáltal az F-150 Lightning típusokhoz is. A Ford új EV-architektúrájának rugalmas alakíthatósága kínálja a CATL prizma rendszerű akkumulátor-technológiájának hatékony alkalmazását, ezáltal a elengedhetetlen kapacitás sebesen hozzáigazítható a piaci igényekhez.
A Ford még mindig fenntartja hosszú távú együttműködését az LG Energy Solution (LGES) vállalattal és stratégiai kapcsolatát az SK On céggel, biztosítva ezzel az akkumulátor-gyártási kapacitás kapcsán 2023 végéig kijelölt céljait.
A Fordnak régóta beszállító LGES szélsebes ütemben kétszeresére növelte lengyelországi Wroclaw üzemének kapacitását, ahol a Mustang Mach-E és az E-Transit modellek NCM akkucellái készülnek.
Ezen felül az SK On új kapacitásokat épített ki, felkészülve arra, hogy 2023 végéig a Ford felpörgeti az F-150 Lightning és az E-Transit sorozatgyártását: az NCM cellák gyártását az ezelőtt tervezett szintre növeli atlantai üzemében, és ezt új kapacitások megteremtésével egészíti ki Magyarországon.
Több mint 2 millió elektromos jármű 2026 végéig
A Ford nemcsak számít azokra a megállapodásokra, amelyek biztosítják a 600.000 jármű legyártását, hanem ezek bővítését tervezi. A társaság már jelen pillanatban is büszkélkedhet annak az akkumulátor-gyártási kapacitásnak csaknem 70 százalékával, aminek 2026 végéig az egész világon több mint 2 millió elektromos gépkocsi legyártását kell megalapoznia.
A Ford és a Föld legnagyobb akkumulátor-gyártója, a CATL egy külön szándéknyilatkozatot írtak alá arról, hogy megvizsgálják az partnerség lehetőségeit a kínai, európai és észak-amerikai Ford-piacok akkumulátor-beszállítása tekintetében.
A Ford azt is közzétette, hogy 2026-tal kezdődően 40 GWh LFP-gyártási kapacitást tervez létesíteni és felhasználni Észak-Amerikában.
Ezt a többletkapacitást három, Kentucky és Tennessee államokban funkcionáló akkumulátorgyár bővítésére fogják felhasználni; ezek az üzemek a Ford és az SK On múlt héten megalapított BlueOval SK vegyesvállalatának részét képezik. A Ford szándéknyilatkozatot írt alá az SK On és a Koç Holdings vállalatokkal arról, hogy vegyesvállalatot hoznak létre Törökországban az akkumulátor-gyártó kapacitás növelésére.
A vegyesvállalatok üzemelését támogatja ezután, hogy a Ford az akkumulátorcellák nyersanyagát is közvetlenül szerzi be.
„Csapatunk aktívan együttműködik partnereinkkel az Egyesült Államokban és az egész világon,” nyilatkozta Lisa Drake, a Ford Model e alelnöke, aki az EV-gyártás ipari hátteréért felel. „Szélsebesen lépünk ezután azokon a piacokon és régiókban, ahol rendelkezésre állnak a kardinális anyagok, tárgyalunk a kormányzati tisztviselőkkel, a bányavállalatokkal és a feldolgozókkal, olyan szándéknyilatkozatokat és megállapodásokat írva alá, amelyek megfelelnek a Ford ESG-szükségleteinek, és támogatják a Ford tervét, hogy az elektromos járművek darabszáma milliós nagyságrendre növekedjen.”
A cég ma közzétette, hogy együttműködik a legjelentősebb bányászati szereplőkkel, mindent összevetve 2026-ig és a későbbiekre is biztosította nikkel-ellátásának nagy részét. A Ford a következő szándéknyilatkozatokat írta alá:
A Ford több kulcsfontosságú szerződést is kötött a lítium beszerzésére. A közelmúltban bejelentett, kulcsfontosságú nyugat-ausztráliai szállítások mellett (melyet a Liontown Resources nyújt), a Ford szándéknyilatkozatot írt alá Rio Tintovállalattal arról, hogy megvizsgálják egy jókora lítium-átvételi megállapodás lehetőségeit a vállalat argentínai Rincon projektjéből. Ez egy különféle fémre vonatkozó egyezség része, amely eredményesen kiaknázza a Ford alumínium-üzletágának nagyságát, és újabb lehetőséget ígér a réz beszállításában.
A Ford még mindig azon dolgozik, hogy Észak-Amerikában történjen a kulcsfontosságú akkumulátor-alapanyagok feldolgozása. Ennek érdekében a társaság bejelenti a következőket:
„Mindez közösen egy felettébb szilárd hátteret jelent. Együttműködő partnereink értéknek tekintik azt a komoly keresletet, amit olyan speciális termékekkel teremtünk meg, mint a Mustang Mach-E és az F-150 Lightning, illetve azt a stabilitást, melyet a Ford nyújt,” mondta Drake. „Felettébb várjuk, hogy egyesült erővel dolgozhassunk velük (és másokkal is, akiknek nevét még nem tettük közzé) a Ford új átfogó ellátási láncának kiépítésében.”
Az elektromos gépjárműk iránti kereslet
Míg a Ford létrehozza elektromosautó-gyártásának új beszállítói láncát, az autósok már most is roppantul elégedettek a ebben a pillanatban kapható első generációs elektromos modellekkel, amellett mindazonáltal a valószínűsíthető elektromosautó-vásárlók körében permanensen erősödik a vásárlási szándék.
Első alkalommal tapasztalható, hogy azok a vevők, akik a következő két évben autóvásárlást terveznek, többnyire elektromos vagy hibrid modellben gondolkodnak: az EY által közzétett tudományos felmérés alapján a tavalyi évhez képest 11, 2020-hoz képest ugyanakkor 22 százalékkal növekedett a számuk. A megkérdezettek döntő része a tisztán elektromos hajtású gépkocsik iránt érdeklődik.
Az EV-t korábban nem használó haszonjármű-tulajdonosok körében elvégzett Ford Pro felmérés alapján az amerikai flottakezelők 60 százaléka tervezi a következő két év alatt elektromos hajtású modellek beszerzését.
Az F-150 Lightning és a Mustang Mach-E megjelenésére hibátlanul reagált a piac, és ezek a gépkocsik jó néhány új vásárlót szereztek a Fordnak. A 2022 első negyedévében alkotott Ford-tanulmány megállapította, hogy a Mustang Mach-E a vásárlók kedvező véleménye alapján megosztott első helyezést kapott saját szegmensében, az F-150 Lightning mindazonáltal a második helyezést szerezte meg a pickup-kategóriában – míg az első helyen az F-150 modell belsőégésű motorral hajtott kiadása végzett.
A keresletet újabb élénkítése érdekében a Ford azon dolgozik, hogy milliók részére tegye vonzóvá és elérhetővé az elektromos hajtású modelleket, megszüntetve a kiindulási nehézségeket (példának okáért a töltőhálózat sűrítésével), csökkentve a költségeket és tovább javítva az elektromos járművek vásárlási élményét.
„Ezzel esélyünk nyílik egy most bemutatott vásárlói kör megnyerésére és márkahűségük kialakítására, míg növeljük piaci részesedésünket,” vélekedett Marin Gjaja, a Ford Model e ügyfélkapcsolati vezetője. „Szakadatlan dolgozunk a digitális és fizikai szolgáltatások és élmények fejlesztésén. Mikor is a korszerű vevők egy ilyen modellt választanak, egy modern vásárlási megoldást tapasztalnak meg. Arra törekszünk, hogy a digitális vásárlás kényelmét egyesítsük a Ford szakértelmével és márkaképviseleteink fizikai jelenlétével, megalapozva ezzel a lehető legkellemesebb élményt a jövő elektromosautó-tulajdonosai részére.”