207 lóerejével, az M verzió tekintetében mindössze 193,5 kilogrammos saját tömegével, tetejébe a legapróbb részletében is a maximális teljesítményt szolgáló kialakításával a modern S 1000 RR-t valósággal szétveti a vágy, hogy megmutathassa briliáns dinamizmusát – úgy az úton, mint a versenypályán. Annak érdekében, hogy a kevesebb jártassággal rendelkezők is a biztonság vagy az hatás csorbulása nélkül aknázhassák ki az RR-ben lakozó potenciált, a BMW superbike-jához alapfelszereltségként járnak az olyan fejlett asszisztens rendszerek, mint az ABS Pro és a DTC dinamikus vonóerő-szabályozás.
Az iRace Kit – amely egy, az S 1000 RR-hez kifejlesztett szoftveralapú megoldás – támogatásával viszont a BMW Motorrad még tovább emeli tétet: a kit részét képező autonóm menetprogramok nyújtotta patronálás jóvoltából a kisebb gyakorlattal büszkélkedhető – akár a jogosítványukat frissen megszerzett – motorosok is meglepő eredményeket képesek elérni a versenypályán.
Alig több mint egy évvel ezelőtt a BMW az önvezető R 1200 GS formájában villantotta fel a motorkerékpáros asszisztencia-rendszerek lehetséges jövőjét. A független működésű asszisztencia-rendszerek kapcsán folytatott átfogó kutatások eredményeit – több igen fejlett technikai megoldás formájában – a BMW Motorradnak mára sikerült átültetnie a sorozatgyártású motorkerékpárok világába. A startpisztoly a korszerű S 1000 RR debütálásával dördült el, amely modellhez a cég 2019 szeptemberéből elérhetővé teszi a BMW Motorrad iRace Kitet. Legyen szó gyorsításról, fékezésről, sebességváltásról vagy kormányzásról, a BMW Motorrad iRace Kit segédkezésével az RR akár teljesen önállóan is képes végrehajtani az egyes manővereket, ha a motoros úgy kívánja. Ezzel a lehetőséggel ennek értelmében a közlekedés egy merőben új dimenziója tárul fel a nyeregben ülő részére.
A BMW Motorrad iRace Kit műszaki kiindulópontját egy GPS-alapú szoftveregység képezi, amely hozzáfér minden, a Superbike-világbajnokság futamainak helyet adó, azonfelül egy-két másfajta, ismert versenypálya – példának okáért a Nürburgring Nordschleife fejezet –, ezenkívül az Isle of Man TT útvonalának adataihoz. A kit részeként az S 1000 RR műszerfalán helyet kapó, kiegészítő TFT-kijelzőn a motoros kiválaszthat egy, az adott versenypálya paramétereihez igazodó menetprogramot és vele egy elérni szándékozott, tetszőleges köridőt – amely akár az aktuális rekord is lehet!
Az ABS Pro és a DTC asszisztencia-rendszerek célzott irányítása – amely hatással van a fojtószelepek és a hatfokozatú sebességváltó működésére is – ezredmásodpercek alatt igazodik a motor pillanatnyi helyzetéhez, amellett az útviszonyokhoz. Az eredmény: a motoros nagyszerű köridőket érhet el meglepően rövid gyakorlás után. Négy eltérő üzemmód áll rendelkezésre: a Kezdő, a Sportoló, a Gyakorlott és a Határtalan.
A Kezdő program a motorozásnak egy merőben újfajta világába vezeti be a versenypályával éppen csak ismerkedőket. A megfelelő pálya- és időjárási viszonyokra tervezett mód még a kevés vagy éppenséggel semmilyen jártassággal nem rendelkezők részére is biztosítja azt, hogy az adott pályán érvényben található rekordnál maximum nyolc másodperccel hosszabb köridőt fussanak.
A kissé eltolt fékezési pontokat alkalmazó Sportoló módban a versenypályás motorozásban már gyakorlatot szerzettek a harapósabb gázreakciók, sőt még a kanyarokból való vehemensebb kigyorsítások előnyeit élvezhetik. E módban akár az aktuális rekordtól mindössze öt másodperccel elmaradó köridő szintén rendelkezésre áll.
A Gyakorlott menetprogram már a szakavatott pályamotorosok territóriuma. A még jobban eltolt fékezési pontoknak, az akár 7,5 fokos driftelési szöget is lehetővé tevő DTC dinamikus vonóerő-szabályozásnak, amellett az akár 12%-os kipörgésnek hála a motoros akár 1,5 másodpercre is lefaraghatja a pillanatnyi köridőrekordhoz képesti hátrányt.
A komoly hobbiversenyzőknek a Határtalan mód ad lehetőséget arra, hogy mindenféle korlátozás nélkül aknázhassák ki a teljesítménypotenciált. Amennyiben a motoros jó fizikai kondícióban van és megfelelőek a gumik, e módban akár az érvényes köridőrekord szintén rendelkezésre áll. Mindezt a maximálisan 22,5 fokos driftelési szög és az akár 17,5%-os kipörgés biztosítja.
Az automata kanyarodás-szabályzás is GPS-alapú. A beérkezett jeleket egy komplex giroszkóprendszerrel kooperálva a két, az első kerékvezetőre szerelt, elektromágneses aktuátor formálja fizikai erőhatássá. Mindez megteremti a feltételeket a hajszálpontos irányváltásokhoz – szintén ezredmásodpercek alatt.
Dr. Phillip-Magnus Schalk, a BMW Motorrad autonóm versenyszimulációval kapcsolatos fejlesztéseiért felelős vezetője: „A BMW Motorrad iRace Kitek fejlesztéséhez az alapot Superbike-versenyzőink jártasságai szolgáltatták. Értékes programozási adatokat kaptunk tőlük, különösen a fékezési pontok vonatkozásában. Meg vagyunk győződve arról, hogy a BMW Motorrad e szabadalmaztatott rendszere a motorkerékpározás egy új dimenzióját nyithatja meg az S 1000 RR tulajdonosok döntő része részére. Elképzelhető, hogy az elkövetkezendő időszakokban más modellekhez is elérhetővé tesszük a rendszert.”
Rosario Fröschle (39) az Isle of Man TT-n saját maga is megtapasztalhatta, hogy milyen fokú hozzájárulást biztosít a BMW Motorrad iRace rendszer, amely még a pályamotorozásban járatlanokat is kivételes teljesítményhez támogatja. A tavalyi Tourist Trophy előestéjén az osnabrücki vízvezeték-szerelő négy kör erejéig – egyre feljebb lépve a menetprogramok közt – kipróbálhatott egy BMW Motorrad iRace Kittel ellátott S 1000 RR-t. Tapasztalatairól ezáltal nyilatkozott: „Ezelőtt még soha nem motoroztam versenypályán – és meg kell mondanom, az első, Kezdő módban megtett kör alatt igencsak féltem. Csakhamar ellenben rájöttem, hogy az iRace mindent jobban csinál nálam, mindent összevetve elkezdtem bízni benne. A negyedik, Határtalan módban lefutott körön mindazonáltal az RR már szabályosan repített a pályán. Az adatnaplók alapján alig nyolc másodperccel maradtam el a 16:50.202 perces köridőrekord mögött, amit egy hétre rá állított be Peter Hickman. Őrületes egy kaland volt ez – ellenben abszolút biztonságos.”