Az alsó-bajorországi üzem 2021-től a tisztán elektromos meghajtású és nagymértékben automatizált modellek tömegtermelésére is képes lesz.
A BMW Group csaknem 400 millió eurót invesztál be Dingolfingban funkcionáló létesítményébe, ahol a 2021-ben érkező BMW iNEXT modell is készül ezután. A bajor prémiumgyártó legnagyobb európai gyára ezzel párhuzamosan a tisztán elektromos meghajtású és nagymértékben automatizált autók tömegtermelésére is felkészül.
A technológiai zászlóshajóként debütáló BMW iNEXT piaci premierjétől kezdve a dingolfingi üzem egy gyártósoron tud a tisztán elektromos meghajtású, a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt és a belsőégésű erőforrással hajtott modellek termelésére. “Rugalmas gyártási struktúráinknak betudhatóan üzemeink a legváltozatosabb piaci igényekhez is pillanatokon belül képesek alkalmazkodni” – mondta Milan Nedeljkovic, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. “Határozottan hiszünk abban, hogy az későbbi években az egész világon egynél több megoldásra lesz szükségünk ahhoz, hogy maradéktalanul kielégítsük ügyfeleink mobilitási igényeit, ezáltal még mindig eltérő típusú hajtáslánc-technológiákra rendezkedünk be” – tette hozzá. A dingolfingi gyárban készülő autók hozzávetőlegesen 10 százalékát már ma is a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal szerelt modellek adják. 2021-ben a BMW iNEXT az üzem első tisztán elektromos meghajtású négykerekűjeként érkezik meg az alsó-bajorországi üzem gyártósoraira.
A 400 millió euró befektetésével és a fejlesztési munkálatok ütemezésével a dingolfingi üzem nem kizárólagosan az elektromos mobilitás irányába, de a nagymértékben automatizált modellek tömegtermelése felé is figyelemre méltó lépést tesz. “Mihelyt a járműveinkben dolgozó modern műszaki megoldások egyre összetettebbé válnak, a fedélzeti rendszerek integrálása kapcsán felhalmozott szaktudásunk úgy jelent egyre nagyobb piaci előnyt számunkra. Dingolfingi gyárunk a BMW iNEXT érkezésével fergetegessen példázza ezt követően, hogy sorozatgyártásban is képes előállítani a legkomplexebb járműtechnológiai innovációkat” – hangoztatta Milan Nedeljkovic.
“A BMW iNEXT nem kizárólagosan egy új modell, hanem nagyon sok kulcsfontosságú autóipari megoldás, mindent összevetve főként az automatizált járművezetés új technológiai úttörője is, amely a rákövetkező években debütáló műszaki újítások előtt is kikövezi az utat. A BMW iNEXT érkezésére felkészülő dingolfingi üzem ezáltal nagyon sok más újdonságnak is otthont ad ezt követően” – nyilatkozta Christoph Schröder, a BMW Group dingolfingi gyárának igazgatója.
Az előkészületek gyakorlatilag az összes üzemi területet és tömegtermelési fázist érintik. Idén augusztusban négy héten keresztül szünetelt a termelés Dingolfingban, hogy ez idő alatt a mérnökök feltérképezzék és lemodellezzék a BMW iNEXT fogadásához elengedhetetlen továbbfejlesztési lépéseket.
A dingolfingi létesítmény szívében látható karosszéria-összeszerelő üzemet már hónapokkal ezelőtt felkészítették a BMW iNEXT érkezésére: a technológiai zászlóshajó karosszériája olyan összetett szerelési folyamatokat kíván, hogy Dingolfingban új karosszéria-összeszerelő gyártósorokat kellett rendszerbe állítani. A bajor prémiumgyártó tervezőmérnökei és karosszéria-összeszerelést végző munkatársai több éves szakmai jártassággal rendelkeznek a több anyagból összepréselt elemek és a könnyűszerkezetes járműépítési alapelvek használata kapcsán, példaként a modern BMW 7-es széria tömegtermelésének betudhatóan. Az üzemet már a luxuslimuzin érkezése előtt felkészítették az acél, alumínium és szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) hármas kombinációjából álló karosszéria összeszerelési komplexitására, az iparág egyik leghosszabb fényezés-szárító kamráival felvértezve.
A BMW iNEXT jó néhány ehhez hasonló tömegtermelési folyamatot kamatoztathat. Az újdonság a dingolfingi üzem két gyártócsarnokának egyikében lát ezt követően napvilágot, a BMW 5-ös sorozattal, a BMW 7-es sorozattal és a BMW 8-as sorozattal együttes gyártósoron. A tisztán elektromos meghajtású és nagymértékben automatizált modellek ugyanakkor – amilyen a BMW iNEXT is – nagyon sok ponton másféle gyártási eljárás alapján készülnek, mint a belsőégésű erőforrással szerelt gépjárműk. Az elektromos gépkocsik hajtásláncának összeszerelési fázisában példaként sok lépés kihagyható, míg a karosszéria összeszerelése bonyolultabb és időigényesebb feladat – legyen szó akár a nagyfeszültségű akku integrálásáról, akár a nagyméretű kábelkötegek elvezetéséről. A nagymértékben automatizált járművekbe mindezeken felül sokkal több szenzort, tisztítórendszert és nagyteljesítményű számítógépet is be kell építeni. A megannyi új szerepkört mindemellett kivételes tesztfolyamatok vizsgálják felül, mindent összevetve a karosszéria-összeszerelő csarnok újragondolására és a gyártósorok kibővítésére van szükség. A háromszintes dingolfingi csarnok kibővítése már 2018 nyarán kezdetét vette, az újabb és újabb gyártósorok ugyanakkor szakaszosan munkába állnak. Augusztus végén példának okáért a gyártósorok új “egyesítő” szekciója is elkészült, ahol a karosszéria és a hajtáslánc találkozik.
A BMW iNEXT érkezésének hála a BMW Group dingolfingi gyára nem kizárólagosan idő előtt sajátítja el a legújabb tömegtermelési technológiákat, de az üzem egyes munkafolyamatait is egy merőben új, harmonikus rendszerszisztéma alapján hangolja keresztül. A létesítmény egyik csarnokában példaként a BMW iNEXT első tengelyének segédváza, elektromos motorjának váltóműve és első tengelye készül, a másik csarnokban mindazonáltal maga az elektromos motor és a nagyfeszültségű akku lát napvilágot. A BMW Group hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiáinak teljes körű fejlesztőközpontjaként a dingolfingi üzem átfogó bővítésen és fejlesztésen esik keresztül, ahol hosszú távon több mint 2 000 ember dolgozik ezután a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek előállításán.
Stefan Schmid, a BMW Group dingolfingi gyárának üzemitanács-elnöke mérföldkőként tekint a BMW iNEXT modellre az elektromos mobilitás jövőbe vezető útján és minden kétséget kizáróan vallja, hogy az alsó-bajorországi üzem hosszú távú berendezkedése meghozza a gyümölcsét. “Átfogó átalakításokat hajtunk végre létesítményünkben. A dingolfingi üzem az autógyártás élvonalában tevékenykedik, idő előtti fejlesztéseinkkel és jövőorientált gondolkodásunkkal mindazonáltal learatjuk a babérokat” – mondta.
Dingolfingban a BMW Group 31 létesítményből álló internacionális gyártási hálózatának egyik meghatározó létesítménye üzemel, a BMW 3-as sorozatból, a BMW 4-es sorozatból, a BMW 5-ös sorozatból, a BMW 6-os sorozatból, a BMW 7-es sorozatból és a BMW 8-as sorozatból ugyanakkor összesen naponta csaknem 1 500 darab lát napvilágot. 2018-ban az üzem hozzávetőlegesen 330 000 darab új gépjárműt állított elő. Az üzem megközelítőleg 18 000 embernek ad munkát és 800 szakmai gyakornoknak nyújt képzési helyszínt.