A Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet 2008, azaz a gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente országos, reprezentatív kutatás keretében térképezi fel a magyar autósok szervizeltetési szokásait.
Egyre többen választják a kisebb,
márkafüggetlen autószerelő műhelyeket
a márkaszervizekhez képest
Az első, 2008-as kutatás eredményei azt mutatták, hogy Magyarországon az autósok 51 százaléka kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyben, 38 százaléka mindazonáltal márkaszervizben javíttatta a gépkocsiját. (Ez utóbbi kategóriának nem egészen fele garanciás javítás volt. ) Az arányok az évek alatt állandóan a kisebb, márkafüggetlen műhelyek javára tolódtak el: 2016-ban már a megkérdezettek 74 százaléka részesíti előnyben azokat, miközben márkaszervizbe csak 20 százalékuk jár, ezen belül a garanciális javítások aránya is hozzávetőlegesen egyharmadra kevesebb lett.
A trendet a hazai járműpark öregedése is okozza, tudniillik az idősebb gépjárműveket kevésbé viszik márkaszervizekbe: a 20 éves kor feletti gépkocsit használók tekintetében a kisebb, márkafüggetlen műhelyt választók aránya már 81 százalék, ezenkívül 15 százalékuk saját maga rendbe hozza a kocsiját. Az 5 évnél fiatalabb járművek tulajdonosainak viszont már 64 százaléka javíttat márkaszervizekben, amelyiknek kicsit alig a fele a garanciális javítás.
Az autótulajdonosok életkori megoszlását vizsgálva érdekes, hogy márkaszervizt leginkább a 18-29-év közöttiek és a 60 év fölöttiek választanak, ameddig a kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyek a 30-39 év közöttiek körében a legnépszerűbbek.
A márkafüggetlen szervizek térhódítását azok számának impozáns emelkedése és a modern szervizhálózatok megjelenése is magyarázhatja. A 2016-os kutatásban szereplő 12 szervizlánc közül a kutatás eredményei véleménye alapján a Bosch Car Service a legismertebb, amely ismertsége 2008 óta szakadatlan növekszik.
Legnélkülözhetetlenebb a szakértelem és a megbízhatóság
A 2016-os felmérés eredményei azt mutatják, hogy az autószerelés a magyarok részére az összes eddiginél bizalmibb szolgáltatásnak számít: egyre többen ismerős vagy barát ajánlása alapján választanak autószervizt.
A hazai autósok szervizválasztásának leglényegesebb szempontja a szakértelem, aminek a jelentősége 2008 óta permanensen növekszik. Érdekes változás, hogy az autósok részére 2016-ra a szervizeltetés valószínűsíthető költségeinél is jelentősebb tényezővé vált a szerviz megbízhatósága, mindent összevetve a költségek csak a szervizválasztás harmadik legszámottevőbb szempontjaként jelennek meg.
Miként a kutatás eredményei is alátámasztják, a szervizválasztásra az autótulajdonos családok jövedelme is hatással van. Idén az alsóbb jövedelmi kategóriába tartozó válaszadók 81 százaléka kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelybe viszi gépjárműjét, 12 százalékuk ugyanakkor maga korrigálja, márkaszervizbe mindössze 6 százalékuk viszi. Ugyanez az arány a felső jövedelmi csoportban: kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelybe 68 százalék viszi, mindössze 2 százalékuk rendbe hozza saját maga, ameddig a márkaszervizek szolgáltatásait 28 százalékuk veszi igénybe.