A 2016-os Detroit-i Autószalonon, Akio Toyoda által leleplezett modern Lexus LC 500 megjelenése, teljesítménye és mesteri kidolgozása nyilvánvalóan a Lexus modellkínálatának kupé zászlóshajójaként pozícionálja a modellt.
A 2012-es, maradandó LF-LC tanulmányautó által ihletet LC fordulópontot jelent a Lexus fejlesztési folyamataiban és formai irányában éppúgy, és egy merőben modern korszakot nyit a Lexus márka életében.
A V8-as erőforrással hajtott LC 500 világpremierjét követően a Lexus most bemutatja a korszerű LC 500h modellt, amely a világon elsőként alkalmazza a kifejezetten nagyteljesítményű járművekhez kifejlesztett, modern generációs hybrid hajtásláncot: a világelső Multi Stage Hybrid rendszert.
Csábítás és műszaki kialakítás
A korszerű LC 500h avantgárd eleganciát dinamikus, kupés arányokkal vegyítő, csábító formavilága szédületes mértékben megőrizte annak a díjnyertes LF-LC tanulmányautónak a meghatározó stíluselemeit, arányait és optikai dinamizmusát, amely ihletéül szolgált.
Az LC 500h ragyogó külső kinézete egyedülállóan varázslatos, fokozottan dinamikus módon értelmezi újra a Lexus L-finesse formai filozófiáját.
A kifejezetten hosszú, 2870 mm-es tengelytávval, ugyanakkor kompakt, 920 és 860 mm-es első, valamint hátsó túlnyúlással, tetejébe határozottan alacsonyan húzódó motorházfedéllel ellátott kupé sportos profilját az a lendületes ívű tetővonal határozza meg, amely a középen elhelyezkedő utasoktól kiindulva elkeskenyedik, és ezáltal semmihez sem fogható, emberközpontú sziluettet ad.
A széles, jókora átmérőjű abroncsoknak helyet adó első és hátsó kerékdobok kiemelkednek az utasok által elfoglalt középpontból, ugyanakkor az ajtók felületei befelé húzódva hoznak létre erőteljes, térbeli formát: felülnézetből olyan korszerű, orsó alakú kialakítást láthatunk, amely a Lexus jellegzetes, orsó alakú hűtőmaszkjára rímel.
Elöl ennek a hűtőmaszknak a legmodernebb interpretációját láthatjuk, krómozott díszítésekkel és radikálisan modern kialakítású rácsozattal, amely változó optikai feszültséget hoz létre. Az LC 500h egyedi rajzolatú világítása különálló, nyílhegy kontúrú nappali fényekből, mindemellett háromlencsés LED-es fényszórókból áll. Utóbbiak fölöttébb helytakarékos kialakítása tette lehetővé az alacsonyan húzódó motorházfedelet, ezenkívül a rövid első túlnyúlást.
Hátul az utastér lendületes tetővonala elkeskenyedve fut be a széles, izmos hátsó kerékívek közé, amelyek megerősítik az LC 500h széles, stabil kiállását. A hátsó lámpatest rajzolata nem kevésbé egyedi: a fokozatosan egyre erősebb LED-es fényforrások sorozatából álló lámpatest lenyűgözően háromdimenziós megjelenést idéz elő.
Az LC 500h kivételes mentdinamikai tulajdonságai tükröződnek a visszafogott, ellenben funkcionális aerodinamikai megoldásokban is. Az első és hátsó kerékíveknél kialakított légrések javítják a nagysebességű stabilitást, ameddig a hátsó diffúzor, azonfelül az aktív hátsó légterelő sportos vezetés alatt optimalizálja a légáramlatokat.
A modern LC 500h egyéni igényeknek megfelelő rajzolatú, 20 colos öntött, ezenfelül 20 és 21 colos kovácsolt alumínium ötvözet keréktárcsákkal lesz megrendelhető.
Vezetési hatás és utazási kényelem
Az LC 500h korszerű belső kialakítása a kívül megjelenő dinamikus fényűzés tematikáját tükrözi, ugyanakkor maradéktalanul kínálja a fokozott vezetési élményt és utaskomfortot nyújtó Lexus prémium kupé eleganciáját, minőségét és kifinomultságát.
Az első utas környezete előrefelé kiszélesedik, ami ergonomikus, hívogató légkört hoz létre, a vezetői környezetet ezzel szemben úgy alakították ki, hogy elősegítse a dinamikus vezetést, megtámogatva az ösztönösen működtethető kezelőszervekkel és a eszméletlen ergonómiával.
A irányító csípőpontja a lehető legközelebb került a kupé tömegközéppontjához, mindent összevetve a jármű a lehető leginkább részletgazdag visszajelzésben részesítheti pilótáját. Az ülések még jobb oldaltartást ajánlanak, hála a még gondosabban kidolgozott keresztmetszetüknek.
Előtérbe állított figyelmet szenteltek a korszerű kormánykerék megvalósításának: a karima keresztmetszeti profilja változó, igazodva a működtetés alatt előforduló, különféle fogásokhoz, ezenkívül csuklómozdulatokhoz. Az átformált, megnövelt méretű, magnéziumból fejlesztett váltófülek simán elérhetők, és egyértelműbb visszajelzést adnak.
A tájékoztató kijelzőket fontossági sorrend véleménye alapján helyezték el a irányító látóterében. Maga a műszeregység az LFA továbbfejlesztett, mozgó központi gyűrűs kijelzőjének módosított típusa, a középkonzolon a legfrissebb generációs Remote Touch kezelőfelület érintőfelülete kapott helyet.
Az LC elsőként kapja meg a 2017-es Lexus multimédiás csomagot, amelyiknek gyorsabb, rugalmasabb szoftvere kínálja a későbbi frissítéseket, ráadásul modernizált, grafikus felhasználói felületet beígér. Az utasokra egyedülálló minőségű zenei behatás vár a beltérben: alapfelszerelés a prémium Pioneer audiorendszer, miközben a külön megrendelhető Mark Levinson audiorendszer a legigényesebb felhasználókat is kielégíti.
A korszerű beltér az összes pontján olyan páratlan minőséggel és burkolatokkal találkozunk (a középkonzolt és a műszerfal tetejét kézzel varrott bőr borítja, az ajtópanelt redőzött Alcantarába öltöztették), ami a Lexustól nemzetközileg elvárt színvonalat, a legkiválóbb Takumi mestermunkát tükrözi.
Multi Stage Hybrid rendszer
A Multi Stage Hybrid rendszer kifejlesztésekor két, egymással ellentétes célt kívántak megvalósítani a mérnökök: egy sportosabb hybrid modellt akartak létrehozni, amely a motorfordulatszám és a gázpedál állása közötti, szoros összefüggés révén csodálatos vezetési élményt beígér, ugyanakkor a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás megfelelő egyensúlyát kínálja.
A modern, többfázisú Multi Stage Hybrid rendszer a tradicionális full hybrid hajtáslánc elemeit (a 3,5 literes V6-os benzinmotort, a nagyteljesítményű villanymotort és a lítium-ion akkumulátor-csomagot) a hybrid erőátvitel hátuljára illesztett, négyfokozatú automata sebességváltóval párosította.
A villanymotor a belső égésű erőforrásnál intenzívebb gyorsítóképességet biztosít, és a valós áttételek alkalmazásával a fordulatszám pontosabban igazodhat a irányító gázparancsihoz. Az eredmény: a korábbinál jóval közvetlenebb összefüggés a gázpedál állása és a gyorsítás intenzitása közepette; a 0-100 km/óra gyorsítás jóval alig 5,0 másodpercig tart.
A Lexus Multi Stage Hybrid System azonfelül ‘M’ üzemmód vezérlést is kapott: Lexus full hybrid hajtásláncot első alkalommal szereltek fel a kézi sebességváltás lehetőségével. ‘M’ üzemmódban a irányító közvetlen, dinamikus váltásokkal biztosíthatja a Lexus hybrid típusaitól eddig nem szakavatott, maximálisan sportos és csodálatos vezetési élményt.
A modern, könnyed és kompakt villanymotor, tetejébe a lítium-ion aksi ellensúlyozza az automata sebességváltó plusz tömegét, ezáltal a Multi Stage Hybrid rendszer pontosan annyit nyom, mint a jelenlegi, tradíciókhoz hű hybrid hajtáslánc, ami nem mindennapi mérnöki bravúr.
Új platform
Az élvezetesebben vezethető, közvetlenebb járművek korszerű korszakát bevezető, korszerű LC 500h modellt úgy tervezték, hogy érezhetően dinamikusabb, kifinomultabb vezetési élményt kínáljon. A modell a luxuskategóriás csúcskupétól elvárható rugózási komfortot a csodálatos, dinamikus vezetési benyomás olyan magaslataival társítja, amelyhez foghatót eddig egyetlen Lexus modell sem kínált.
Az LC 500h elsőként kapta meg a Lexus mostani, prémium hátsókerék-hajtású padlólemezét, amely a luxusjárművek részére kidolgozott, átfogó architektúra (GA-L) részét képezi. A modern kupé műszaki alapjai mértékadó mintaként szolgálnak a Lexus soron következő orrmotoros, hátsókerék-hajtású típusai részére.
A dinamikus vezethetőséget meghatározza a platform kialakítása. A Lexus mérnökei az első pillanattól fogva az általuk ‘tehetetlenségi specifikációként” emlegetett jellemzőt tartották szem előtt, és arra törekedtek, hogy az LC 500h tömegét (beleértve a motort és az utasokat is) a lehető legmélyebben, a futómű középpontjához legközelebb helyezzék el.
A hajtáslánc tömege az első tengely vonala mögé esik – ezt nevezzük hátratolt orrmotornak -, amíg a szerfelett rövid első és hátsó túlnyúlások a jármű sarkaiba tolják a tekintélyes átmérőjű kerekeket. Ezeken defektmentes abroncsok feszülnek, mindent összevetve elkerülhetővé vált a teljes méretű pótkerékkel járó plusz tömeg, emellett a tömegelosztási nehézségek. Ezzel párhuzamosan a irányító csípő- és sarokpontja számottevően mélyebbre került.
A jármű tömegközéppontja még mélyebben helyezkedik el, hála az LC 500h össztömegét csökkentő, számtalan műszaki újításnak. Ezek közt említést érdemel az alumíniumból fejlesztett motorházfedél, továbbá kerékdobok, a szénszálas szerkezetre erősített alumínium ajtólemez, a szén- és üvegszálas kompozit anyagból fejlesztett csomagtérfedél, az alumínium első rugótorony, az ultra kis helyigényű LED fényszórók, a külön rendelhető, kovácsolt alumínium keréktárcsák, emellett a szénszálas szerkezetű tetőlemez.
A karosszéria stratégiai jelentőségű pontjain, széles körben alkalmazott jókora szilárdságú acél csökkenti a tömeget, rendbe hozza a tömegelosztást, és fokozza a karosszéria merevségét. Ezek mindegyik javítják a modell kiegyensúlyozott, kiszámítható vezethetőségét, továbbá dinamikusabb kormányreakciókat tesznek lehetővé.
A mérnökök kihangsúlyozott figyelmet fordítottak az LC 500h többlengőkaros első felfüggesztésére, amellyel a terjedelmes átmérőjű kerekek alkalmazásával közösen is igen mélyen lehetett elvezetni a motorházfedelet.
A szerkezet két felső és két alsó lengőkarból áll, az összes kar kettős gömbcsuklót kapott. Ez a konfiguráció ideális futómű-geometriát nyújt, ami a vezető mozdulataihoz és az útviszonyokhoz híven igazodó vezethetőséget, ezáltal pontosabb kormányreakciókat vált ki.
A korrekt precizitású kormánymű és felfüggesztés, tetejébe a könnyed, kovácsolt alumínium elemek széles körű alkalmazása révén a lehető leghatalmasabb mértékben sikerült csökkenteni a rugózatlan tömeget. A rendszer oldalirányú gyorsulási terhelésnél is kiemelkedően merev.
Mindemellett a futóművet és a felfüggesztést érintő fejlesztés eredményeként olyan teljesen természetes, semleges vezetői impresszió valósul meg, ahol a precíz reakciók, a páratlanul kiegyensúlyozott vezethetőség és a stabil egyenesfutás a Lexus csúcskupéjához méltó rugózási komforttal társul.
Csúcskategóriás biztonsági színvonal
A modern LC 500h alapáron kínált, újonnan kifejlesztett ‘Lexus Safety Sense+’ rendszere aktív biztonsági technológiákat tömörítve a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben képes megelőzni az ütközést, vagy enyhíteni azok következményeit.
A kamerát és milliméteres hullámhosszú radart együttesen alkalmazó, ezáltal fokozott észlelési képességgel felvértezett Lexus Safety Sense+ rendszer a következő funkciókat magába foglalja: ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) gyalogosvédelmi funkcióval, amely képes megelőzni az ütközést, vagy enyhíteni annak súlyosságát; a teljes sebességtartományban aktív távolságtartó tempomat, sávelhagyást gátló rendszer (LKA), sőt még önműködő távolsági világítás (AHB).