A BMW Group megkezdi a BMW iX5 Hydrogen gyártását. A hidrogén-meghajtású modell kisszériája a BMW Group Münchenben funkcionáló Kutatási és Innovációs Centrumának (FIZ) kísérleti üzemében lát napvilágot. A Föld első, hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt Sports Activity Vehicle (SAV) modellje sikeresen teljesítette a gyártást megelőző fejlesztési és finomhangolási fázis változatos stádiumok közt végzett, jelentősen intenzív tesztprogramját, mindent összevetve készen áll arra, hogy 2023 tavaszától a világon többfelé prezentálja az emisszió-mentes mobilitás eme technológiai innovációjában rejlő lehetőségeket.
„A hidrogén kiváltképp multifunkcionális energiaforrás, amely klímasemlegességet célzó törekvéseink elérésében kulcsfontosságú szerepet játszik” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Meggyőződésünk, hogy a hidrogénnek lényeges funkciója van a saját mobilitás jövőjében, hosszú távon mindent összevetve ésszerű megközelítésnek tartjuk az akkumulátor-technológiával és az üzemanyagcella-technológiával szerelt hajtáslánc-rendszerek egységét. Az üzemanyagcellák nem igényelnek olyan kritikus nyersanyagokat, akárcsak a kobalt, a lítium vagy a nikkel, ezáltal ezen technológiába való befektetésünkkel a BMW Group geopolitikai rugalmasságát is erősítjük. A BMW iX5 Hydrogen modellekből álló tesztflotta alkalmat kínál nekünk arra, hogy új és értékes információkat gyűjtsünk, ügyfeleinknek ugyanakkor egy csodálatos termékpaletta képében mutassuk be, hogy a hidrogén-meghajtás a következő években széles körben elterjedt valóság lesz” – tette hozzá.
A BMW iX5 Hydrogen a BMW Group Münchenben funkcionáló Kutatási és Innovációs Centerének (FIZ) kísérleti üzemében készül, amely a járműfejlesztés és a sorozatgyártás köztes állomása: a vállalatcsoport minden márkájának az összes újdonsága első ízben itt lát napvilágot. A karosszériagyártás, az összeszerelés, a modellmérnökség, a tanulmányautó-építés és az additív gyártás területén itt összesen csaknem 900 ember dolgozik, párhuzamosan egyidejűleg akár hat projekten. Az ő feladatuk ellenőrizni, hogy a fejlesztőmérnökök végterméke megérett-e a sorozatgyártásra, mind a gyártmány minőségét, mind ugyanakkor a gyártási folyamat gördülékenységét nézve. A BMW iX5 Hydrogen tekintetében a hidrogén-technológia szakértői, a járműfejlesztő mérnökök és a korszerű modellek kiindulási összeszerelését végző mesterek szorosan együttműködtek, hogy a csúcstechnológiás hajtásláncot és az energiatároló modern műszaki megoldást a lehető legoptimálisabban építsék be a modellbe.
„A BMW iX5 Hydrogen és a BMW által kifejlesztett üzemanyagcella-rendszerek gyártása a kisszériák gyártása esetén kidolgozott rendkívüli rugalmasságunkat és példa nélküli szaktudásunkat igazolja” – hangoztatta Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. „Egyértelmű bizonyíték arra, hogy a hidrogén-technológia BMW iFACTORY gyártási rendszerbe való integrálása kapcsán minden elengedhetetlen szaktudással rendelkezünk” – tette hozzá.
A hidrogén-meghajtású kisszéria műszaki alapjául szolgáló modelleket a BMW Group Egyesült Államokban funkcionáló, spartanburgi gyára állítja elő, a BMW X5 platformjára. A bázismodellek padlólemezét ezt követően a müncheni kísérleti üzem karosszériagyártó részlegén úgy formálják át, hogy a kardánalagútba és a hátsó üléssor alá két hidrogéntartály is beférjen. Az összeszerelést végző mesterek az alapfelszereltségként kínált alkatrészeken felül egy 12V-os és egy 400V-os, típus-specifikus elektromos rendszert, nagyfeszültségű akkumulátort, elektromos motort és üzemanyagcella-technológiát is beépítenek a modellekbe. A nagyfeszültségű áramforrás és a hátsó tengelyhez épített elektromos motor a legújabb, ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia része, amit a bajor prémiummárka a sorozatgyártásban kínált tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellekben is alkalmaz. A BMW iX5 Hydrogen motorházteteje alatt dolgozó üzemanyagcella-technológia idén augusztus óta a bajor prémiummárka házon belüli, Garching településében funkcionáló, hidrogén-technológiára szakosodott kompetenciaközpontjában lát napvilágot.
A hidrogén-meghajtású SAV modellben jó néhány egyéni igényeknek megfelelő alkatrész felfedezhető, amelyeket a kisszéria modelljei részére exkluzívan készítenek le – néhányat a BMW Group háromdimenziós nyomtatásra szakosodott kompetenciaközpontjaként funkcionáló Additív Gyártási Központban, amely szintén a müncheni központú vállalatcsoport kísérleti üzemének része. A BMW iX5 Hydrogen kisszériás példányai a sorozatgyártás minden megszokott szakaszán átesnek, a karosszériagyártástól kezdve, a fényezőüzemen és az összeszerelésen át, egészen a az összes járművet érintő, végleges ellenőrzésig. A BMW Group Aschheim településen felfedezhető tesztközpontjában ezt követően a modelleken átfogó működési ellenőrzést is végeznek.
A BMW iX5 Hydrogen a zéró emissziójú hajtáslánc-technológiák minden előnyével ellátott, mindemellett kimagasló hétköznapi használhatóság és hosszú távú adottságok mellett. Hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiáját mindez a nagyfeszültségű akkumulátorral szerelt hajtáslánc-technológiák vonzó alternatívájává emeli. Kiváltképp igaz ez a bajor prémiummárka azon kuncsaftjai tekintetében, akiknek nincs hozzáférésük villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott járműtöltési infrastruktúrához, gyakran tesznek meg ugyanabban az időben nagyobb távolságokat és a magas szintű rugalmasságot részesítik előnyben.