A BMW Group lipcsei gyárában véget ér egy időszak: nyolc és fél éven át tartó, maradandó pályafutása után befejeződik a BMW i3 sorozatgyártása. Kimeríthetetlen inspirációforrás, hamisítatlan innovációs úttörő és a vezetés zéró emissziójú élményének korszakalkotó hírnöke: erények, amelyek 2013-as debütálása óta mind a mai napig meghatározzák a BMW Group sorozatgyártásban kínált első tisztán elektromos meghajtású modelljét. A BMW i3 (vegyített energiafogyasztás (WLTP): 15,3 – 16,3 kWh / 100 km; vegyített energiafogyasztás (NEDC): 13,1 – 14,0 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) igazi egzotikumként jött meg a tisztán elektromos meghajtású gépkocsik máig majdhogy nem kiaknázatlan piacára, ahol már pályafutása alatt összetéveszthetetlenül karizmatikus klasszikussá fejlődött és az átfogó fenntarthatóság úttörőjeként írta be magát a vállalatcsoport történelmébe.
A BMW Group lipcsei gyára részére a BMW i3 búcsúzása az elektromos mobilitás új korszakának kezdetét is jelöli. Az úttörő modell sorozatgyártásának befejezésével a létesítmény kényelmesen, azonnali hatállyal átáll a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák újabb alkatrészeinek gyártására (2021 májusa óta az üzem a nagyfeszültségű akkuk moduljait is gyártja), ezután 2023-ban megérkezik a gyártósorokra a modern, tisztán elektromos meghajtású MINI Countryman. A BMW Group lipcsei gyára mindent összevetve tovább kamatoztatja az elektromos mobilitás kapcsán felhalmozott szaktudását, amellyel párhuzamosan a müncheni központú vállalatcsoport internacionális gyártási hálózatának első olyan létesítményévé is felfejlődik, ahol ugyanabban az időben készülnek a modern BMW és MINI modellek – a világon első alkalommal.
A végső évforduló: Lipcsében a vezetés tisztán elektromos meghajtású élményének már 250 000 példánya látott napvilágot
A BMW i3 stílusosan köszön el, mert a lipcsei üzem gyártósoráról egy-két nappal ezelőtt a sorozatgyártásban készült 250 ezredik példány is legurult. A prémium kompakt szegmensben ezáltal a BMW i3 minden kétséget kizáróan a Föld legsikeresebb tisztán elektromos meghajtású modellje lett, melynek népszerűsége – a kifutó modellektől gyanítható enyhüléssel ellentétben – az évek alatt mit sem mérséklődött.
A BMW i3 az egész világon több mint 74 országban talált gazdára, nagyszámú piacon meghatározóan nagyobb piaci részesedést érve el a hálózatról tölthető modellek szegmensében, mint a BMW tradicionális modelljei a belsőégésű erőforrással szerelt gépkocsik mezőnyében. A BMW i3 mindemellett a Föld minden táján újabb és újabb célcsoportokkal ismertette meg a márka által fémjelzett, prémium vezetési élményt: az első években a BMW i3 tulajdonosainak több mint 80 százaléka új ügyfélként csatlakozott a BMW Group családjához.
A BMW i3 töretlen népszerűsége és sikere a alaposan egyéni igényeket kiszolgáló járműkoncepcióban gyökerezik. A modell független járműstruktúrája egy alumínium padlólemez (Drive modul) és egy szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascella (Life modul) kettőséből épül fel. Amíg előbbi a tisztán elektromos hajtáslánc-technológia alkatrészeinek, a futómű-technológiának és a nagyfeszültségű akkunak házigazdája, addig utóbbit már a kezdetektől az elektromos mobilitás szempontjai alapján, bőséges helykínálattal és prémium minőségű, korszerű műszerfal-, emellett középkonzol-kialakítással tervezték meg a mérnökök. Ugyanez igaz a karosszéria kialakítására is, amely még most, piaci bevezetése után kilenc évvel is iránymutatónak hat: a BMW i3 úttörő formanyelvét nem a divat vagy a státusz, sokkal inkább a technológiai avantgardizmus jegyében álmodták meg a készítők. A modell mindössze a BMW Group lipcsei gyárában készül, a Föld minden tájára.
Kimagasló szimbolikus erővel bíró, korszerű technológiai úttörő
A BMW i3 páratlan kvalitásai nem kizárólagosan az emisszió-mentes mobilitás felé vezető technológiai átállás úttörőjévé emelték a modellt, de a BMW Group megannyi zónában követendő innovációs erősségét is büszkén hirdetik. „A BMW i3 kimagasló szimbolikus erővel bír” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke, aki a modell fejlesztési folyamatát „a BMW-s minta” azon legékesebb példájaként írta le, amit „az úttörő gondolkodást éltető bátorság, a különlegességre való törekvés és a korszerű utak felfedezése” definiál. És noha a BMW i3 búcsúzik, ez a fajta hozzáállás megmarad, tudniillik – Oliver Zipse szavaival élve – „még a képességeit nézve meglepő BMW iX vezérelvei is ezen vállalati kultúrában gyökereznek”.
A BMW Group lipcsei gyárának azon munkatársai, akik közreműködtek a BMW i3 sorozatgyártásában, rettentően is jól tudják, hogy ez a kultúra mit jelent a gyakorlatban. A BMW i3 már az első napjától kezdve korszerű technológiai úttörő volt, és nem kizárólagosan tisztán elektromos meghajtása okán: LifeDrive járműstruktúrájával az nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés kapcsán is új autóipari mércéket állított fel. A BMW i3 kilenc évvel ezelőtti érkezésére a mérnökök Lipcsében továbbfejlesztett sorozatgyártási folyamatokat állítottak rendszerbe, amelyeknek például a roppant módon magas szilárdságú és ultrakönnyű, szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) nagyméretű, egész vázszerkezetet adó öntése is része. A BMW Group ma a szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) nagyipari megmunkálása és az alumínium futómű-technológiai használata kapcsán szintén speciális járműipari szaktudással büszkélkedhet.
„A BMW i3 egy igazi úttörő, az követendő gondolkodás négykerekű szimbóluma” – nyilatkozott Milan Nedeljković. „A modellnek hála a lipcsei üzem a BMW elektromos mobilitásának otthona lett” – tette hozzá a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja, aki kifejtette: a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek gyártásával a lipcsei üzem mindent összevetve tovább kamatoztatja az elektromos mobilitás kapcsán felhalmozott szaktudását és a következő években is „elektromos” marad. „A Lipcsében funkcionáló üzem az elektromos mobilitás tudásközpontjává válik, amely alkatrészekkel látja el gyártási hálózatunkat, a Föld minden táján” – mondta Milan Nedeljković.
Az elektromos mobilitás innovációs úttörője és többszörös díjnyertes
Típus-specifikus technológiai fejlesztéseinek hála a BMW i3 nagyon sok régióban vált a BMW és a MINI márka innovációs úttörőjévé. A BMW i3s (vegyített energiafogyasztás (WLTP): 16,3 – 16,6 kWh / 100 km; vegyített energiafogyasztás (NEDC): 14,0 – 14,6 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motorja 2020 óta a MINI palettáján szintén rendelkezésre áll, a nagyvárosi vezetés élményének emisszió-mentes formáját váltva valóra. A tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (vegyített energiafogyasztás (WLTP): 15,2 – 17,6 kWh / 100 km; vegyített energiafogyasztás (NEDC): 14,9 – 16,9 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) az elmúlt két évben az angol prémiummárka leginkább közkedvelt modellváltozatává érett.
A BMW i3 részére eredendően kifejlesztett BMW eDrive hajtáslánc-technológia napjainkban már az ötödik nemzedékét éli és a BMW, ezenkívül a MINI megannyi tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modelljéhez megrendelhető. Az elektromos mobilitás térnyerése mindazonáltal az jövőbeni években tovább folytatódik: 2030-ban a BMW Group már minden második új gépjárműjét tisztán elektromos meghajtással fogja értékesíteni.
Pályafutása esetén a BMW i3 megszámlálhatatlanul sok díjat, elismerést és kitüntetést nyert el. A modellt Németországban már 2013-ban „Zöld Kormánykerék” díjjal jutalmazták, amit három évvel később az Auto Bild és Bild am Sonntag magazinok „Arany Kormánykerék” díja is követett. A BMW i3 formanyelve, járműkoncepciója, utastere, fenntarthatósága, értéktartása és járműkapcsolati megoldásai nem kizárólagosan nemzeti és internacionális díjak egész palettáját, de a legnagyobb autós szakmagazinok olvasói szavazatait is bezsebelték. Az Auto Zeitung és az auto, motor und sport német autós szakmagazinok mellett a modellt például a „Nagy-Britanniai Év Gépkocsija”, az „Év Zöld Gépkocsija”, a „Jövő Klasszikusa” és a „Svájci Év Gépkocsija” címmel illeték, míg elhódította a „World Car Design Award”, az „iF gold product design award” és a francia „Trophée de l’argus” díjakat is.
Perszonális mobilitás új szemszögből: a BMW i divízió holisztikus fenntarthatósági megközelítése
A BMW i3 kimagaslóan környezetbarát koncepciója nem kizárólagosan a tisztán elektromos meghajtásban, hanem a sorozatgyártása alatt felhasznált anyagokban is gyökerezik, amelyek kiválasztása esetén a készítők a fenntarthatóságot és az erőforrás-hatékony termelést hasonlóképpen maximálisan szem előtt tartották. A BMW i3 a BMW Group első modelljeként, már piaci bevezetésekor megkapta a független szakértők által kiállított ISO tanúsítványt, elismerve a modell egész életciklusra vetített, cizellált környezetvédelmi teljesítményét.
A BMW i3 hőre lágyuló műanyagból készült külső burkolatához részben újrahasznosított nyersanyagokat használnak. Az utastérben használt műanyagok 25 százalékban újrahasznosított anyagokból, az ülésfelületekhez használt textíliák ugyanakkor egész egészében újrahasznosított szálakból készülnek. A BMW i3 ajtópaneljeit kenaf szálakból formázzák meg a készítők, akik a műszerfal egyes részeihez európai tanúsítvánnyal büszkélkedő termesztésből származó eukaliptuszfát használnak fel.
A BMW i divízió holisztikus fenntarthatósági megközelítésének a BMW i3 sorozatgyártása alatt széles körben alkalmazott megújuló energiák is szerves részei. A modell termeléséhez elengedhetetlen villamos energia mennyiségét a BMW Group lipcsei gyárában négy szélturbina állítja elő, amelyek a szászországi létesítményt idejekorán a karbonsemleges autógyártás úttörőjévé emelték. Előző évtől már a BMW Group internacionális gyártási hálózatának minden üzeme károsanyag-kibocsátás nélkül állítja elő a modern BMW és MINI modelleket.
A korszerű innovációkat éltető BMW i divízió a hálózatról tölthető modellek kifejlesztése mellett a fenntartható vezetési hatás és a karbonsemleges mobilitásra való átállás térnyerését is nagyon sok zónában felgyorsította. Ezek egyike a DriveNow (napjainkban már SHARE NOW néven ismert) autómegosztó szolgáltatás, amely nagyszámú felhasználónak ad lehetőséget arra, hogy első ízben, első kézből tapasztalja meg az elektromos mobilitásban rejlő potenciált. A hasonlóan továbbfejlesztett szolgáltatások sorát színesíti amellett a BMW Charging és a MINI Charging is, amely ergonomikus otthoni járműtöltést, a nyilvános járműtöltő pontokhoz ugyanakkor könnyed hozzáférést szolgáltat. Utóbbi részeként a BMW Group vásárlói az Ionity gyorstöltő-hálózat állomásain is feltölthetik tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modelljeik nagyfeszültségű akkumulátorát.
Kiváló belépő az elektromos mobilitás világába – egy megbízható partnerrel
A BMW i3 sok tulajdonos életének állandó partnere lett, legyen szó akár a nagyvárosok határain belül történő mobilitásról, a napi ingázásokról, vagy a hosszabbra nyúló utazásokról. A modell alacsony energiafogyasztási és karbantartási költségeit már a legelső ügyfelek is kiemelték, amelyekhez a későbbiekben a modell megbízhatósága és nagyfeszültségű akkumulátorának ciklusstabilitása is társult. A hajtáslánc-technológia fékezési energiát visszanyerő rendszerének hatékony intenzitása a legtöbb forgalmi szituációban egypedálos vezetést kínál, aminek hála jó néhány tulajdonos arról számolt be, hogy még 250 000 kilométer megtétele után sem kellett lecserélniük a modell gyári fékrendszerét. A nagyfeszültségű aksi hosszú távú kvalitásai ugyanakkor szintén lenyűgözőek: az energiatároló egység egy feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolsága a sok éven át tartó folytonos használat ellenére is alig kevesebb lesz. 2020 elején mindent összevetve a BMW Group csokorba gyűjtötte a BMW i3 tulajdonosainak megannyi pozitív ismeretét és az akkumulátorra vállalt gyári garancia érvényességét a 8 éves időintervallum mellé társított maximális 100 000 kilométerről 160 000 kilométerre emelte.
A modell nagyfeszültségű akkumulátorát a BMW Group mérnökei mindeközben megszakítás nélkül továbbfejlesztették: idővel sikerült úgy megduplázniuk az egység energiatároló kapacitását, hogy beépítési méretein mit sem változtattak. 120 amperóra (Ah) tárolókapacitásával és 42,2 kilowattóra (kWh) bruttó energiateljesítményével a BMW i3 nagyfeszültségű akkumulátora napjainkban már egy feltöltéssel akár 307 kilométert is képes megtenni, a valós stádiumok közti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, teljes körű szabvány alapján funkcionáló tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései alapján.
A BMW Group által kifejlesztett és előállított nagyfeszültségű akkuk más tájon is megbízhatóan működnek. Felülmúlhatatlan példák erre a Deutsche Post százszázalékos leányvállalataként funkcionáló Streetscooter GmbH zéró emissziójú haszongépjárművei, a törökországi Karsan Automobil tisztán elektromos meghajtású autóbuszai és a Torqeedo társaság csúcstechnológiás elektromos motorcsónakjai is, amelyekben mindegyik a bajor prémiummárka energiatároló egységei dolgoznak. A BMW i divízió nagyfeszültségű akkumulátorai mindezeken felül a villamos energia megújuló erőforrásokból, ezáltal példának okáért szél- vagy napenergia felhasználásával előállított, fix energiatároló rendszereiben is szolgálatot teljesítenek. Ehhez hasonló energiatároló telep funkcionál a BMW Group lipcsei gyárának területén is: a BMW i3 modellekben elhasználódott, 700 darab nagyfeszültségű áramforrás összekapcsolva raktározza a négy szélturbina által termelt villamos energiát.
Emisszió-mentes, megnyerő és exkluzív: a BMW i3s HomeRun Edition különkiadás
Búcsúzóul a BMW i3 még egyszer előtérbe helyezi azon jó megjelenésű és extravagáns oldalát, amely már ezelőtt is több limitált sorozat apropóját adta. A BMW i3s HomeRun Edition különkiadás első alkalommal a BMW Individual részleg Frozen karosszériafényezési árnyalatait viseli, a szokatlan exkluzivitást mindazonáltal a különkiadás mindössze 10 példánya garantálja.
A BMW i3s HomeRun Edition különkiadás érkezésére mindemellett a BMW Individual részleg két új karosszériafényezési árnyalatot is kikevert: a Frozen Dark Grey és a Frozen Red II színeket. Az utolsó limitált sorozat az összes tagja 20” méretű, duplaküllő-dizájnú, könnyűfém keréktárcsákon, elektromosan működtethető üvegtetővel, napfényvédő üvegezéssel és LED-technológiás adaptív első fényszórókkal gurul le a gyártósorról. A különkiadás utasterét a jelentősen kiváló színvonalú Suite felszereltségi csomag csinosítja, aminek a Vernasca Dark Truffle bőrkárpit, a bőrözött műszerfal, a galvanizált küllőkkel szerelt bőrkormány, a Carum Grey tetőkárpit, a hangulatvilágítás és az üdvözlő fény is része. A modell exkluzivitását a két fűthető első ülés, a Comfort Access szerepkör, a riasztórendszer, a valós idejű forgalmi információk (RTTI – Real Time Traffic Information), a Concierge Service szolgáltatás, a parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control) és a tolatókamera fokozza, amellett a Kényelem csomag, a Driving Assistant Plus csomag, a BMW Professional navigációs rendszer, a vezeték nélküli okostelefon-töltés, a Harman Kardon audiorendszer és az online elérhető mulattató funkciók.
A 10 példányban elkészült különkiadás sorozatgyártása egy utolsó speciális esemény volt, amelyen nem kizárólagosan a BMW Group lipcsei gyárának munkatársai tették tiszteletüket: a BMW Group minden egyes modell tulajdonosát meghívta, hogy az üzem összeszerelő csarnokában testközelből kövessék végig új gépkocsijuk gyártásának utolsó lépéseit.