A Ford ma új szakaszba kezd a mesés SuperVan széria történetében, bemutatva az ultranagy teljesítményű Ford Pro Electric SuperVan modellt a Goodwood Festival of Speed programon.
A Ford Pro Electric SuperVan nagyszerűen szemlélteti az elektromos teljesítmény és a fejlett konnektivitás lehetőségeit, amelyek révén megszülethetett a történelem legerősebb Ford áruszállítója, hogy ezzel is kézzelfoghatóbbá váljon a cég mély elkötelezettsége az elektromos hajtás iránt.
A négy elektromotor, az 50 kWh teljesítményű folyadékhűtésű áramforrás és az specifikus vezérlőrendszer csaknem 2000 lóerő előállítására képes – és mindez két másodpercnél is rövidebb idő alatt katapultálja a gépjárműt 100 km/órás sebességre. Az egyéni igényeknek megfelelő építésű, versenypályára hangolt futóműben a nemrég bemutatott E-Transit Custom 1(Európa legkelendőbb áruszállítójának 2,3 tisztán elektromos hajtású verziója) alkatrészei is megtalálhatók, és a szemléltető gépkocsiban a SYNC érintőképernyős fedélzeti modern műszaki megoldást 4 olyan rendkívüli funkciók egészítik ki, amelyek révén kiaknázhatók az Electric SuperVan varázslatos képességei.
A fejlett konnektivitás állandóan tájékoztatja a vezetőt, ugyanakkor valós idejű adatok továbbításával támogatja a jármű távkezelését és a teljesítmény optimalizálását – ugyanúgy, mint azok az integrált szolgáltatások, amelyek már több mint 125.000 FordPro-ügyfél produktivitását javítják Európa-szerte. A jármű válaszható üzemmódjai és energia-visszanyerő fékrendszere hasonlóak a Ford sorozatgyártású elektromos modelljeiben alkalmazott megoldásokhoz.
Az ütős megjelenésű, elektromos hajtású szemléltető gépjármű fejlesztése egész titoktartás mellett folyt a Ford Performance csapata és az elektromos rally- és verseny-specialista STARD együttműködésével, a külső formatervet mindazonáltal a kölni Ford Design előállította.
„Egy 21. századi SuperVant készítettünk 2000 lóerős elektromos teljesítménnyel, hogy a modern E-Transit Custom inspirációjával egyedi élményt nyújtó és kifogástalan stílusú gépet alkossunk. De a teljesítmény nem kizárólag lóerőkben mérhető: az Electric SuperVan teljesítményét az is fokozza, hogy a mérnökök valós idejű járműadatokkal optimalizálhatják a jármű erejét, akár egy csúcskategóriás versenygépben,” hangoztatta Mark Rushbrook, a Ford Performance Motorsports mindenre kiterjedő igazgatója.
A Ford első SuperVan modellje 1971-ben jött létre: a Le Mans-győztes Ford GT40 motorjával hajtott Transit Mk. 1 sajátos volt a maga nemében. Hasonló megközelítéssel született a második SuperVan is; a Transit Mk. 2 karosszériájának üvegszál-erősítésű változatát a Ford C100 versenyautó 590 lóerős Cosworth V8 blokkja repített. Ez a gép később SuperVan 3 néven született újjá, azzal a 650 lóerős Cosworth HB motorral, ami annak idején több Formula 1-es gépkocsiban is ott dübörgött.
„A Ford Pro küldetése, hogy javítsuk ügyfeleink produktivitását, ezáltal hát miért is ne készíthettünk volna egy új SuperVan modellt, ami bebizonyítja, micsoda erő rejlik még az elektromos hajtásban és a konnektivitásban?” tette fel a kérdést Hans Scep, az európai Ford Pro vezérigazgatója. „Ez a rendkívüli szemléltető gépjármű teljesen új szintre emeli az E-Transit Custom fejlett mérnöki megoldásait és pompázatos külső megjelenését, félelmetes sebessége ugyanakkor jól érzékelteti a Ford Pro összekapcsolt szolgáltatás-rendszerének lehetőségeit.”
A Ford Pro Electric SuperVan ma mutatkozik be a Goodwood Festival of Speed nézői előtt, akik a modern fejlesztésű Ford Ranger Raptor dinamikus bemutatóját is megcsodálhatják. 5 A gépjármű képességeit a Le Mans-versenyző és elektromos motorsport-specialista Romain Dumas csillogtatja meg a hírneves hegyi futamon.
A 21. századra hangolva
Mivel a Ford Pro Electric SuperVan egyéni igényeknek megfelelő építésű szemléltető gépjármű, a Ford Design csapata teljesen szabad kezet kapott egy vad és ámulatba ejtő megjelenésű karosszéria tervezéséhez, ami megragadja az emberek figyelmét, és érzékletesen tükrözi a jármű extrém teljesítményét. A tetszetős kerékjárat-szélesítések, az erőt sugalló megjelenés és a kivételes fényezés révén megszülethetett a Transit-dizájn káprázatos továbbfejlesztése, a tisztán elektromos hajtáslánc ugyanakkor a mérnököknek adott óriási szabadságot, mert ez a modern műszaki megoldás sokkal kisebb helyet és hűtési kapacitást igényel, mint a belsőégésű motorok.
„Minden tervező álma, hogy a SuperVan-sztori részévé válhasson, sőt úgy írhassa tovább a sztorit, hogy ez a folytatás már méltó legyen a 21. századhoz,” nyilatkozta Amko Leenarts, a Ford Európa formatervezési igazgatója. „A SuperVan-sztori negyedik fejezetének főszereplője a korábbi leggyorsabb és legextrémebb gépkocsi, ami ugyanakkor jellegzetes Ford-géneket hordoz. Az E-Transit Custom arányait hatásosabbra, az első fényvezető elemet ugyanakkor futuristábbra gyúrtuk, mindent összevetve most az Electric SuperVan képviseli a Transit formanyelvének abszolút csúcsát.”
A szemléltető gépkocsi motorsport-specifikációjú konstrukciójában acél térváz és könnyed kompozit karosszériaelemek egészítik ki az E-Transit Custom padlólemezét. Az rendhagyó gyártású, 50 kWh teljesítményű, folyadékhűtésű lítiumion akkumulátort úgy építették be, hogy ideális súlyelosztást és alacsony tömegközéppontot biztosítson. Az akku csaknem 45 perc alatt tölthető fel teljesen egy szabványos gyorstöltőről; a töltöttség és az aksi állapotát a kabinban érintőképernyőjén ellenőrizheti a vezető.
A négy elektromotor együttes teljesítménye megközelítően 2000 lóerő, ami mind a négy kerékhez eljut, mindent összevetve ez a fantasztikus áruszállító mindössze 2 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, vagyis ez a történelem leggyorsabb SuperVan modellje – és egyben a legtisztább is.
Mint minden jó áruszállító, az Electric SuperVan is bőséges rakteret rejt a vezetőfülke mögött; az oldalsó tolóajtón át könnyed a ki- és berakodás, és a Ford egy titkos elektromágneses ajtónyitó rendszert is tervezett, ami a SYNC érintőképernyőjéről kapcsolható.
A fedélzeti kamerák egész képet adnak a gépjármű környezetéről. A Ford E-Transithoz hasonlóan a sofőr itt is az érintőképernyőn jelenítheti meg a kamerák képét, és váltogathat az egyes beállítások közt.
A Ford Performance és a STARD motorsport-múltja már első pillantásra nyilvánvaló; erről tanúskodik a drámai hatású első légterelő, az oldalsó légterelő szoknyák és a hátsó diffúzor, amelyek egy versenyautón is megállnák a helyüket. A markáns hátsó kialakítás és az apró légterelő szárnyak révén a levegő a hátsó szárnyhoz áramlik, ami komoly leszorító erőt termel, hogy az Electric SuperVan a lehető legjobb tapadással száguldhasson a pályán.
A versenyautós megoldások a karosszéria alatt is fellehetők; jó példa erre az eltérő hosszúságú kettős keresztlengőkarokkal kialakított első és hátsó futómű. A motorsport-szintű első-hátsó segédkeretek, kerékfelfüggesztések és fékek csodálatos fék- és kormányteljesítményt biztosítanak.
Adatok a teljesítmény és produktivitás fokozásához
A Ford Pro Electric SuperVan utasainak biztonságát a FIA előírásainak hozzáillő bukókeret és versenyülések garantálják, miközben a fejlett konnektivitást és a vezető tájékoztatását a Ford sorozatgyártású autóiból (akárcsak a Ford Mustang Mach-E 6) származó SYNC érintőképernyős rendszer biztosítja. Ha kell, a sofőr beiktathat egy kis szünetet egy hegyi futamra vagy egy pályaversenyre menet, hogy a SYNC érintőképernyőjén át megtervezhesse az útvonalat, találjon egy töltőt, felcsatlakozzon a WiFi-re vagy elintézzen egy telefonhívást.
Szintén a képernyőn választhatja ki a heterogén üzemmódokat is, amelyekkel a mindenkori helyzethez igazíthatja az Electric SuperVan nyomatékleadását, energia-visszanyerő fékezését és viselkedését az adott vezetési stádiumok közt:
- Országút: a ‘szokványos’ vezetés többé-kevésbé ritka alkalmaira
- Versenypálya: az egyenes- és kanyarsebesség egyensúlyához versenypályán, slick abroncsokkal
- Gyorsulás: a maximális gyorsuláshoz dragpályákon, egyedi radiál abroncsokkal
- Drift: elbűvölő drifteléshez, bemutatókhoz és havas útfelületekhez
- Rally: az ideális teljesítményhez aszfaltos és murvás rally-szakaszokon, egyedi gumiabroncsokkal
A teljesítmény finomhangolásáról egy elektronikai csomag gondoskodik, amiben kipörgésgátló, rajtautomatika, boxutca-sebességhatároló és háromállású regeneratív fékezés funkciók láthatóak; ez utóbbi hasonló az E-Transit modell L üzemmódjához. Kis sebességnél az Eco üzemmód megfelelő hatékonysággal használja az elektromotorokat, maximumra állítva az fékrendszer energia-visszanyerő képességét és lekapcsolva a hátsó kerekek hajtását. Ha maximális sebességre van szükség, az E-Boost gomb megnyomásával a vezető időleges teljesítmény- és nyomatéklökettel gazdálkodhat.
Az Abroncstisztító beállítás egy új, varázslatos szerepkört ígér: ilyenkor a rendszer az egyik tengelyen egész erővel aktiválja a fékeket, a másik tengelyen ugyanakkor kipörögnek a kerekek, ezáltal egy-egy futam előtt fantasztikussan megtisztíthatók és felmelegíthetők az abroncsok.
Valamint a korszerű versenyautók – és a Ford kemény munkára szánt áruszállítói –, úgy az Electric SuperVan is képes valós idejű adatokat küldeni a távoli járműkezeléshez. A vállalkozások a Ford Pro E Telematika 7 vagy a FordPass Pro 8 szolgáltatások segédkezésével követhetik nyomon flottaautóik műszaki állapotát és biztonságát; ehhez a megoldáshoz hasonlóan a Ford Performance versenymérnökei is figyelemmel kísérhetik az Electric SuperVan teljesítményét egy külön erre fejlesztett vezérlő szoftveren át, betekintést nyerve a sebességbe, a köridőkbe és a jármű rendszereinek működésébe.
Azonfelül, hogy nagyszerűen ismerteti a Ford magas szintű ismereteit az elektromos gépkocsik és a konnektivitás kapcsán, az Electric SuperVan egyúttal egy akadémiai kísérlet eszköze is, aminek célja, hogy tovább bővítse az elektromos járművek tervezésének és konnektivitásának határait, tökéletesítve a versenyautók és a közúti járművek képességeit, továbbá a hozzájuk tartozó szoftverek és szolgáltatások hatékonyságát.
Goodwoodban egy profi pilóta, Romain Dumas ül a gépkocsi volánjánál, akinek az a feladata, hogy bemutassa, mit tud igazság szerint az Electric SuperVan. Dumas megismételhetetlen jártasságokat szerzett már az elektromos gépkocsik futamain: nagyszámú rekordot állított fel a goodwoodi és a Pikes Peak hegyi versenyeken, és ő futotta a legjobb elektromos köridőt is a félelmetes Nordschleife pályaszakaszon, ezenfelül mindazonáltal négyszer nyert a 24 órás Nürburgring versenyeken. Dumas sok más helyen is letette már a névjegyét: az övé a 24 órás Le Mans távolsági rekord, szerzett egy FIA hosszútávú világbajnoki címet, és kategóriagyőzelmet aratott a Monte Carlo Rallyn is.