Tovább halad átalakulása útján az Audi, amely alatt a hosszú távon fenntartható prémiummobilitás szolgáltatójává kíván válni. A márka 2025-ig tartó, mindenre kiterjedő elektromos offenzívát tervez, több mint 20 tisztán elektromos hajtásrendszerű modellel. A siker fő tényezője, egyben alappillére a töltőinfrastruktúra, az Audi ezáltal a prémiumszínvonalú elektromos mobilitás szellemében már a gyorstöltés kivételes koncepcióján dolgozik. Az év második felében induló próbaüzem a gyakorlatban teszteli a lehetőség szerinti későbbi globális alkalmazást.
Tovább gyorsul az Audi elektromos offenzívája, s 2021-ben első ízben, az év alatt újonnan bevezetett modellek már több mint a fele legalább részben elektromos hajtásrendszerrel érkezik. A közelmúltban bemutatott Q4 e-tron széria vonzó árfekvésben biztosít belépést a prémium elektromos mobilitás világába, míg meghatározó volumentényező a hajtásrendszerek elektromossá alakításának stratégiájában. Az elektromos modellek egyre növekvő számával viszont a töltőinfrastruktúra iránti igények is növekednek. A jövőbeni keresletcsúcsokra kínálhat választ az Audi charging hub, melynek koncepciójában előre foglalható, nagyteljesítményű töltőpontok (High Power Charging; HPC) gondoskodnak biztos tervezhetőségről, a színvonalas időtöltésre mindazonáltal közvetlenül hozzájuk kapcsolódó várószalon-terület állna rendelkezésre.
Rugalmas és hosszú távon fenntartható koncepció – 2,45 megawattórás tároló
Az Audi charging hub alapjául az úgynevezett Cube elemek szolgálnak. Ezek a multifunkcionális konténerkockák eltérő műszaki követelményeket kielégítve a töltőállomások mellett használt lítium-ion akkumulátorokból kialakított tárolót is magukban foglalnak. E másodlagos felhasználású (2nd Life) modulok révén – amelyek a fejlesztés alatt használt, mára szétbontott járművekből származnak – nem kizárólagosan az akkumulátorcellák hosszú távon fenntartható másodlagos hasznosítása megoldott, hanem egyik nagy előnyük, hogy kiegészítő egyenáramú töltéstárolóként (puffer) is szolgálhatnak. Ezzel indokolatlan lesz a nagyfeszültségű kábelek és drága transzformátorok komplex infrastruktúrája.
Egy ilyen, csaknem 2,45 megawattórás köztes tárolónak hála mindössze egy szabványos, 400 voltos erősáramú csatlakozást igényel az akár 300 kW teljesítményű töltést is lehetővé tévő, összesen hat töltőpont. E megoldással Cube elemenként már 11 kilowattól elegendő a teljesítmény az együttesen 2,45 MWh kapacitású három tárolómodul megszakítás nélküli töltéséhez, azonfelül éjszakai egész feltöltéséhez. A tetőn funkcionáló napelem-rendszer újabb zöldenergiát termel. Mindez nem kizárólagosan a lehetséges helyszínek kiválasztását könnyíti meg, hanem a tervezési időt is lerövidíti, míg költséget és erőforrásokat is megtakarít. Mindemellett a modulrendszerű koncepció a legmagasabb fokú rugalmasságot és méretezhetőséget is biztosítja, a hub ezáltal rövid idő alatt kiszállítható, telepíthető és a helyszíni igényekre szabható – mégpedig messzemenőkig függetlenül a helyi hálózati kapacitásoktól.
„Az Audi charging hub jól mutatja az elektromos periódus felé irányuló törekvéseinket, míg kiemeli, hogyan gondolkodik az Audi ’A haladás technikájáról’. Egy ilyen rugalmas és nagyteljesítményű HPC-töltőpark csekély követelményeket támaszt mindössze a helyi elektromos hálózattal szemben és hosszú távon fenntartható akkumulátor-koncepciót alkalmaz. Ügyfeleink változatos megoldású formában is élvezhetik előnyeit, exkluzív foglalási lehetőséggel, várószalon-részleggel, valamint a nagy töltőteljesítménynek betudhatóan rövid állásidőkkel. Mindezt ugyanakkor következetesen prémiumszínvonalon képzeljük el” – fejtette ki Oliver Hoffmann, az Audi AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztési területéért felelős tagja.
Prémiumszínvonal – várószalon-részleg az emeleten
Az elektromos Audi modellek feltöltése alig tart tovább egy kávészünetnél. Az Audi e-tron GT töltőteljesítménye példaként akár a 270 kilowattot is elérheti, amivel bő öt perc alatt akár 100 kilométerre elegendő elektromos energia is feltölthető, 5-ről 80 százalékig ugyanakkor ideális állapotok közt csaknem 23 perc alatt növelhető meg az aksi töltöttségi szintje. Annak érdekében, hogy az ott időzés is valódi prémiumélménnyé válhasson, várószalon hivatott a legkellemesebb feltételekkel szolgálni az Audi-ügyfelek részére rövid töltési megállóik alatt. A felső szinten kialakított egység új és prémiumszínvonalú lehetőséget szolgáltat az idő eltöltésére, hozzáillő helyet és atmoszférát biztosítva az igényes töltési szünetekhez. Heterogén kényelmi szolgáltatások, tetejébe harapnivalók, italok és nem élelmiszerjellegű cikkek kínálata avathatja kellemes lazítássá a töltések idejét.
Próbaüzem és gyakorlati tesztelés – az elképzelések alapján nyár végén indul a kísérleti projekt
Pillanatnyilag az Audi charging hub kísérleti projekt németországi helyszínének kiválasztása, emellett a lehetséges partnerekkel folytatott megbeszélések zajlanak, üzembehelyezését az év második felére tervezik. A koncepció megvalósításáról a mindennapi üzem és az ügyféligény tekintetében szerzett ismeretek alapján döntenek. „A gyakorlathoz felettébb közel álló módon vizsgáljuk, mi lenne a megfelelő műszaki megoldás. Ennek alatt mindvégig ügyfeleink igényei állnak a középpontban” – tette hozzá Oliver Hoffmann. Tervezik valamint, hogy a kísérleti szakaszban más márkák vezetői is igénybe vehetnék az épp nem lefoglalt töltőhelyeket, illetve a várószalon némely részeit.