Philipp Eng, a BMW tehetséges pilótája mindenféle kormány mögött megállja a helyét: diadalmaskodott már formaautóval és nagyon sok eltérő BMW versenysorozatban, a BMW M4 DTM-től kezdve, a BMW M8 GTE-n át, egészen a BMW M6 GT3-ig. A 2020-as idény tavaszi versenyhétvégéit viszont a koronavírus folytán otthonában tölti, mindent összevetve az egyetlen hely, ahol fejlesztheti képességeit, a verseny-szimulátor.
A koronavírus folytán elnapolt versenyhétvégék helyét az ugrásszerű népszerűségnek örvendő verseny-szimulátorok vették keresztül a 2020-as idény versenynaptárában: több versenysorozat is megtartotta már első megmérettetését a virtuális térben. Philipp Eng, a BMW osztrák pilótája március 21-én bekerült a csúcskategóriás „THE RACE All-Stars Esports Battle” utolsó csoportjába, egy nappal később harmadikként végzett a Forma-1 első virtuális futamán, az „F1 Esports Virtual Bahrain Grand Prix”-n, április első hétvégéjén ugyanakkor a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján megszervezett 3-órás megmérettetésen a második helyre hozta be csapattársaival a BMW Z4 GT3 versenyautót.
„Hálás vagyok, amiért van egy saját verseny-szimulátorom otthon. Manapság, amikor mindenkit arra kérnek, hogy maradjon otthon, ez az egyetlen adrenalin-forrásom. A virtuális versenyen segédkezésével nem zökkenek ki a kerékvágásból, főleg szellemileg nem. Igaz, hogy a szimulátor nem teljesen ugyanolyan, mint egy valódi versenyautó, azonban nyújt támogatást ébren tartani az ösztöneimet. A verseny-szimulátor számomra nem kizárólagosan szórakozás, hanem valódi segítség ahhoz, hogy profi pilótaként még tovább fejlődjek” – nyilatkozta Philipp Eng.
A verseny-szimulátoroknak a BMW Motorsport háza táján is komoly funkció jut
A BMW Motorsport idejekorán felismerte a verseny-szimulátorokban rejlő lehetőségeket, mindent összevetve pilótáit két virtuális platformon is képzi. Az iRacing platformon a BMW gyári pilótái a Föld legjobb virtuális versenyzőivel mérik össze tudásukat időről időre, legtöbbször BMW M8 GTE versenyautók volánja mögött. Március 21-én, az „IMSA Super Sebring Saturday” virtuális futamán Bruno Spengler az első, Nick Catsburg a második, Jesse Krohn mindazonáltal a harmadik helyen ért célba ezzel a gépkocsival. A Nürburgring Nordschleife hosszú távú virtuális megmérettetéseit szintén az iRacing platformon rendezik. A második platform az rFactor 2, amely a BMW Junior Programban résztvevő tehetségeknek nyújt bizonyítási lehetőséget a „BMW SIM M² CS Racing Cup” megmérettetésein.
„A BMW Motorsport megjelenése véleményem alapján hatalmasat dobott a verseny-szimulátorok népszerűségén. Mikor is egy ekkora gyártó beszáll egy sorozatba, az emberek felkapják rá a fejüket és egyre több verseny szerveződik” – mondta Philipp Eng, aki úgy vélekedik, hogy az önálló sportággá növekedett verseny-szimulátorok az elkövetkezendő időszakokban egyre szélesebb körben terjedhetnek el. „Motorsport-rajongóként a következőt vallom: miután délután megnéztem élőben a DTM nürburgringi futamát, miért ne kapcsolódhatnék be este a verseny-szimulátorok sebringi megmérettetésébe?” – tette fel a kérdést az osztrák pilóta.
Eng első verseny-szimulátorát még ragasztószalag tartotta
Philipp Eng már tinédzserként megismerkedett az autóversenyzés virtuális világával. „17 éves voltam, azt hiszem. A számítógépemen játszottam, úgy, hogy a kormányt az asztalra, a váltó mindazonáltal magam mellé, egy stóc munkafüzetre raktam. A pedálsort ragasztószalaggal rögzítettem a padlón” – mesélte a fiatal pilóta, aki úgy vélekedik, hogy a verseny-szimulátorok az előző években permanensen fejlődtek, az utóbbi hónapokban ellenben a népszerűségük is ugrásszerű növekedésnek indult. Philipp Eng napjainkban már nem munkafüzetek és ragasztószalagok hozzájárulásával űzi a virtuális versenysportot, tudniillik a piacon kapható egyik legjobb felszerelést tudhatja magáénak.
A profi pilóták viszont még mindent összevetve sem szállhatnak versenybe a Föld legjobb virtuális versenyzőivel. „Ez főként annak a rendkívüli mennyiségű időnek tudható be, amit ezek a srácok a verseny-szimulátorokban töltenek” – érvelt Eng. „Leginkább az állóképességhez tudnám ezt hasonlítani: ha rendszeresen edzek és megteszek hetente mondjuk 350 kilométert kerékpáron, eszméletlen lesz az állóképességem. De ha egy verseny folytán kihagyok két hetet, az edzettségi szintem haladéktalanul leesik. Ugyanez a helyzet köztem és a virtuális versenyzők közt, tudniillik én nem ülök rendszeresen a szimulátorban, midőn a legjobbak” – tette hozzá.
Philipp Eng alapján ugyanakkor nem törvényszerű, hogy a legjobb virtuális versenyzők egy valódi versenyautóban is megállnák a helyüket. „Meg vagyok győződve arról, hogy a legjobbak birtokában vannak mindenféle technikai szaktudásnak és vezetési képességnek. Egy valódi versenyautóban ellenben számításba kell venni azt a tényt, hogy egy hiba gond nélkül sérüléssel végződhet. Én időről időre emlékeztetem magam erre. A verseny-szimulátorban lényegesen nagyobb kockázatot engedek meg, mint a való életben” – hangoztatta a BMW pilótája.
A BMW Motorsport verseny-szimulátora „hozzávetőleg alig különbözik a valóságtól”
A verseny-szimulátorok esélyt kínálnak arra, hogy a gyártók kockázatok nélkül, kontrollált környezetben, kimagasló költségek nélkül teszteljenek. Mint ilyen, a verseny-szimulátorok a BMW Motorsport versenyprogramjában is meghatározó szerepet játszanak: a Münchenben van berendezést a mérnökök az összes versenyhétvége előtt intenzíven használják a versenyautók felkészítéséhez és a verseny előkészületeihez. A BMW i Andretti Motorsport csapat példának okáért napokat töltött a verseny-szimulátorban a Formula E versenysorozat az összes versenyhétvégéje előtt. A Német Túraautó Bajnokság (DTM) BMW-pilótái szintén sok időt tesztelnek a szimulátorban.
„Otthon olyan verseny-szimulátorom van, amit bárki megvásárolhat a boltban. A BMW Motorsport szimulátora viszont mérföldekkel messzebb jár. Mozgó platformra van építve az egész, mindent összevetve vezetés közben minden egyenetlenséget és rázókövet ugyanúgy megérzel, mint a valódi versenyautókban. Nagyjából alig különbözik a valóságtól” – tette hozzá Philipp Eng.