A Föld legnagyobb és egyben legzöldebb autógyártója, az Európában mára most 60%-ban öntöltő hibrid elektromos gépjárműveket értékesítő, és a plug-in hibrid elektromos, az akkumulátoros elektromos mindemellett a hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtás területén is vezető fejlesztőnek számító Toyota a cég világszintű elnöke, Akio Toyoda bejelentése alapján nem alig 30 akkumulátoros elektromos gépkocsit ismertet részleteiben 2030, ezzel teljessé téve a társaság mindenre kiterjedő akkumulátoros elektromos gépkocsi kínálatát.
Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke a több újdonságot hozott nyilvánosságra a cég karbonsemlegességi stratégiájával kapcsolatban. Az elképzelések alapján a társaság 30 eltérő akkumulátoros elektromos modellt tesz elérhetővé 2030-ig az egész világon, 2035-ig ugyanakkor a gyárakban is eléri a karbonsemlegességet. A vállalatvezető bejelentése az alábbiakban olvasható:
„Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Akio Toyoda vagyok. Módfelett köszönöm, hogy időt szakítottak ránk és kapcsolódnak hozzánk a mai napon. Ezúttal a Toyota karbonsemlegességi stratégiájáról szeretnék beszélni – különösen az akkumulátoros elektromos gépjárműveket illetően, amelyek az egyik kiváló adottságokkal megáldott lehetőséget nyújtják. Úgy hiszem, hogy a karbonsemlegesség elérése egyet jelent egy olyan világgal, ahol az emberek még mindig boldogan élhetnek ezen a bolygón. Szeretnénk támogatni abban, hogy egy ilyen világ létrejöhessen. Ez már jó ideje a Toyota vágyálma, amit teljes körű vállalatként a következő években is küldetésként tűz ki maga elé.
A kihívás teljesítéséhez a lehető legnagyobb mértékben kell csökkentenünk a széndioxid-kibocsátást, méghozzá a lehető leghamarabb. Egy multifunkcionális világban élünk, méghozzá egy olyan korban, ahol nehéz megjósolni a jövőt. Ennek köszönhetően nehéz mindenkit boldoggá tenni egyetlen megoldással. Ennek köszönhetően a Toyota a lehető legtöbb lehetőséget szeretné biztosítani az fogyasztói részére nemzetközileg. Úgy hisszük, hogy az elektrifikált járműveket két kategóriára lehet osztani, az energiahasználat függvényében.
Az egyik kategória a „karboncsökkentő járműveké”. Ha a járművet hajtó energia nem tiszta forrásból érkezik, az elektrifikált jármű használata (típustól függetlenül) nem jelent zéró széndioxid-kibocsátást. A másik kategória a ténylegesen „karbonsemleges járműveké”. Ezek tiszta energiával működnek és használatuk egész időtartamában zéró széndioxid-kibocsátással járnak. Mi a Toyotánál mindent megteszünk annak érdekében, hogy ilyen járműveket valósítsunk meg.
Ma szeretném bemutatni, hogy mivel készülünk a jövőre. Kezdjük a saját fejlesztésű akkumulátoros elektromos autókból álló Toyota bZ sorozattal. A Toyota bZ mondanivalója ’beyond Zero’, küldetése ugyanakkor ennek megfelelően az, hogy túlmutasson a zéró károsanyag-kibocsátáson. A mozgás szabadsága és a vezetés élménye. Célunk nem kizárólagosan a széndioxid-kibocsátás csökkentése és másfajta negatív impressziók minimalizálása. A célunk ezen túlmutat. A bZ széria tekintetében saját fejlesztésű, kimondottan a célok teljesítésére készült platformot használunk az akkumulátoros elektromos autóink részére, hogy a teljes körű piac eltérő igényeinek eleget tegyünk.
A kínálat első modellje a nemrégiben bejelentett bZ4X. A Subaruval együttes fejlesztés lehetővé tette, hogy a kifinomult működést egyesítsük a speciális manőverezhetőséggel és egy valódi SUV modell jellemzőivel. A jövő évi piaci bevezetéshez ezekben a pillanatokban is készítjük fel a Toyota Motomachi gyárát a bZ4X sorozatgyártására. Az első modellek egykettőre megérkeznek az ügyfelekhez. Mindemellett még tovább bővítjük a bZ kínálatot. Tekintsék meg ezt a két modellt!
Ez a csodálatos sziluettel ellátott, középkategóriás SUV az akkumulátoros elektromos gépjárműk új korszakát ígéri. A megjelenése már első pillantásra beszállásra és vezetésre csábít. Ez mindazonáltal a széria legkompaktabb kialakítású SUV modellje – egy kisméretű akkumulátoros elektromos gépjármű, amely komfortos belső térrel ellátott, és elsődlegesen az európai és japán vásárlók részére készül. A lehető legtöbb akkumulátort teszünk egy gépkocsiba a hatótáv növelése érdekében, az annál nagyobb, nehezebb és költségesebb lesz. Mivel ez a SUV egy kisméretű jármű, van egy dolog, amivel kapcsolatban különösen alaposnak és célra törőnek kell lennünk.
Ez ugyanakkor nem más, mint a hatékonyság. Az egyik legnélkülözhetetlenebb dolog az, hogy milyen mértékben tudjuk fokozni a jármű egész energiahatékonyságát, vagyis azt, hogy mennyivel kevesebb energiával tudjuk megvalósítani a helyváltoztatást. Ez mindazonáltal pont az a modern műszaki megoldás, amit a Toyota immáron nagyjából 30 éve fejleszt. Minden tekintetben megpróbáltuk a legtöbbet beleadni a hatékonyság fokozásához, ezáltal ezzel a járművel az a célunk, hogy kilométerenként mindössze 125 Wh-t fogyasszon, ami a kompakt SUV kategória legjobb adata. Mellette ugyanakkor itt van egy középkategóriás szedán, ami kiválóan alkalmas az ügyfelek első elektromos gépjárművel kapcsolatos elvárásainak. Ugyanakkor nagyméretű SUV modellt is elérhetővé teszünk, opcionális harmadik üléssorral, amely kínálja a nagycsaládosok részére is az együttes utazást. Mit gondolnak róla?
Nem kizárólagosan az aktuális modelljeinket kínáljuk ezután akkumulátoros elektromos hajtáslánccal, hanem egyéni igényeknek megfelelő, reálisan árazott tömeggyártású modelleket tervezünk, akárcsak a bZ széria, amelyek mindenféle ügyféligénynek megfelelnek. Ezzel szeretnénk az ügyfeleket nemzetközileg rendhagyó és bámulatos formatervvel, mitöbb az akkumulátoros elektromos gépjárműk élvezetes vezetési és használati élményével megajándékozni. A Toyota egy mindenre kiterjedő társaság, amit kliensei az egész világon támogatnak. A Toyota márka összesen több mint 100 belső égésű, hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos, mindemellett üzemanyagcellás modellt forgalmaz több mint 170 országban és régióban.
A Lexus márka több mint 30 belső égésű, hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos járművel büszkélkedhet több mint 90 országban és régióban. Ezt szeretnék tovább bővíteni karbonsemleges járművek lehetőségével akkumulátoros elektromos járművek egész kínálatával. Egészen precízen 30 akkumulátoros elektromos járművet szeretnénk bemutatni 2030-ig, globálisan elérhetővé téve akkumulátoros elektromos személyautók és haszongépjárművek egész kínálatát. Kérem, nézzenek ide. Ez a Toyota kibővített akkumulátoros elektromos kínálata. Üdvözlöm Önöket a jövő bemutatótermében!
Főleg, kezdjük a Lexus márkával! A Lexus olyan márka akarna lenni, amit a valódisága okán választanak a vásárlók. A márka felelőseként én hiszek ebben. A Lexus páratlan formatervezéssel és rendkívüli vezetési élménnyel büszkélkedhet, a hibrid elektromos modern műszaki megoldás úttörőjeként ugyanakkor új mércéket állított fel. Most ugyanakkor új fejezet kezdődik meg a Lexus márka életében. A márka elektrifikációs törekvései még előrébb lépnek. A jármű egész potenciáljának kihasználása az elektromos technológiával a Lexus részére ezt jelenti az elektrifikáció. Olyan elektrifikált Lexus modelleket tervezünk, amelyek a lineáris gyorsulás és lassulás élményét ideális fékérzettel és észveszejtő menetdinamikával egybefogják a vezetés élménye érdekében.
Úgy hisszük, hogy az akkumulátoros elektromos hajtás lesz a Lexus jövőbeli szimbóluma, méghozzá egy olyan modell formájában, amely okvetlenül kifejezi az automobil elektrifikáció által vezérelt evolúcióját. A legmodernebb ezen modellek sorában a Lexus RZ. Az alapvető értékek fejlesztése és a Lexus Driving Signature tökéletesítése az akkumulátoros elektromos járművek érkezésével sem változik. A Lexus Driving Signature, mint példás vezetési behatás elérése egy soha véget nem érő folyamat, amely egy akkumulátoros elektromos sportmodell fejlesztésével lép új szintre. Merész arányaival és alacsony felépítésével a sportautó specifikus Lexus vezetési élményt nyújt ezután és a márka jövőjének szimbóluma lesz.
A 0-100-as gyorsulást 2 másodperchez közel tudja ezt követően le, a hatótávja 700 kilométer lesz, és a szilárdtest akkuk használatának lehetőségével egy olyan akkumulátoros elektromos gépjárműt szeretnénk megalkotni, amely igazán kimagasló teljesítményt nyújt. Az akkumulátoros elektromos modellekkel a Lexust egy olyan márkává szeretnénk alakítani, amely a Lexusra sajátos egyedülálló vezetési élményt nyújtja, míg a kézművességet kihasználva még személyesebb termékeket tud kínálni. A Lexus jövőbe mutató akkumulátoros elektromos sportautója az LFA fejlesztése esetén megszerzett ismereteket használja fel, örökölve a mesés modell vezetési tulajdonságait.
Ezt a szellemi örökséget fejlesztjük még tovább és ezzel ruházzuk ezt követően fel a többi modellt is, míg a Lexus egy olyan márkává változik, aminek középpontjában az akkumulátoros elektromos gépkocsik állnak. Az aksik és az elektromotorok elhelyezésének hála még nagyobb szabadsággal rendelkezünk az akkumulátoros elektromos gépkocsik tervezésénél. Ez a szabadság mindazonáltal kínálja, hogy leginkább az ügyfelek igényeire koncentráljunk, a heterogén régiók és életstílusok elvárásainak megfelelően, ugyanakkor a haszongépjárművek tekintetében eltérő megoldásokat tegyünk lehetővé a hosszú távú fuvarozástól a végső, helyi kiszállításig.
A Lexus kínálata mögött érzékelhető járművek eltérő akkumulátoros elektromos Toyoták. A Föld egyre változatosabbá válik. Az emberek egyre határozottabban hozzák meg döntéseiket a szabad és élvezetes életvitel jegyében. A Toyotánál mi úgy hisszük, hogy az igazán jó áruk új élményeket nyújtanak az ügyfelek részére, elősegítve a választott életstílusban való kiteljesedést. Ebből a szempontból ugyanakkor az összes elektromos járműnek egyedinek és különlegesnek kell lennie – nem kizárólagosan mindazoknak, amelyek a dedikált platformon készülnek, hanem mindazoknak is, amelyek az aktuális modellekre alapulnak.
Mindez azt jelenti, hogy építünk ezután a Toyota terepjárók örökségére is a korszerű, izgalmas élmények jegyében, továbbá új utakat is keresünk a sokoldalúság és a dinamikus vezethetőség egyesítésére. A haszongépjárművek, akárcsak az e-Palette megváltoztatja a hétköznapi életet a településekben. Ezenkívül a kisebb méretű szegmensekben is új mobilitási megoldásokkal jelentkezünk. A kimagasló sokoldalúsággal egyesülő kompakt kialakítás új, izgalmas lehetőségeket biztosít munka célokra, mindemellett a fiatalok személyre szabási lehetőségeire is. Azonkívül ugyanakkor új megközelítések is nyílnak a legkisebb szegmensekben, akárcsak az autómegosztás, ahol eltérő variánsok lesznek elérhetők a különféle vállalkozásbeli modellek részére.
Végül, de arról nem is beszélve, hogy a hozzám hasonló autórajongók sem lesznek csalódottak. Az EV fázis új lehetőségeket nyújt a fokozott változatosságra és élményekre is. Elektromos gépjármű Önnek, nekem és mindenki részére. „Egy EV mindenki részére”. Szóval, mit gondolnak a Toyota akkumulátoros elektromos autóiról? A most megmutatott jövő roppantul is közel áll hozzánk. Az itt bemutatott akkumulátoros elektromos Toyoták döntő része a következő években megjelenik. A célunk az, hogy 2030-ra elérjük a 3,5 milliós mindenre kiterjedő EV értékesítést.
A Lexus célja, hogy 2030-ra minden szegmensben kínáljon akkumulátoros elektromos gépkocsit, emellett Európában, Észak-Amerikában és Kínában szeretné elérni a 100 százalékos akkumulátoros elektromos részarányt, összesen egymillió járművet értékesítve globálisan. Azonfelül ugyanakkor 2035-re a márka egész, mindenre kiterjedő kínálata akkumulátoros elektromos járművekből fog állni.
A célok eléréséhez már jó ideje fektetünk be az eltérő területekbe. Járműfejlesztés tekintetében a Toyota 1997-ben mutatta be a Priust, a Föld első sorozatgyártású hibrid elektromos gépkocsiját. Viszont az akkumulátoros elektromos járművek fejlesztése ennél kis ezelőtt kezdődött nálunk. 1992-ben hoztuk létre az Elektromos Járműfejlesztési Divíziót, és 1996-ban mutattuk be a RAV4 EV-t. Ezt követően a 2000-es években több helyen is bemutattuk az „e-com” kisméretű EV prototípust. Ezenfelül már 2012-ben bemutattuk a különösen kisméretű, elektromos „COMS”-t és a kiskategóriás „eQ” elektromos gépkocsit. Az akkumulátoros elektromos autókban rejlő potenciált már régóta tanulmányozzuk.
Ebben az esztendőben mutattuk be a „C+pod” és a „C+walk” modelleket és felgyorsítottuk az akkumulátoros elektromos gépkocsik fejlesztését, beleértve példaként az „e-Palette” modellt, amely különféle helyzetekben biztosítja az emberek részére a helyváltoztatás szabadságát. Az akkumulátoros elektromos járművek fejlesztésével egy időben, még az 1990-es évek elején kezdtük meg a hidrogénnel funkcionáló, üzemanyagcellás elektromos járművek fejlesztését. 2002-ben mutattuk be a Toyota FCHV-t, ezután nagyon sok demonstrációt követően a jármű 2008-ban kapott átfogó átdolgozást – ezáltal alakult meg a Toyota FCHV-adv.
A hosszú távú stratégiának megfelelően 2014-ben mutatkozott be végül a Mirai első generációja. Attól kezdve a modern műszaki megoldás megjelent buszokban és nagy teherautókban is, emellett az üzemanyagcellás járműveink is továbbfejlődtek. Az aksik tekintetében a Toyota már hosszú évek óta házon belül kutatja, fejleszti és gyártja az akkumulátorait.
1996-ban hoztuk létre a Prime Earth EV Energy indítványt. A nikkel-metál-hidrid akkukkal kapcsolatos modern műszaki megoldás továbbfejlesztése mellett már 2003-ban megkezdtük a lítium-ion akkuk fejlesztésének felgyorsítását. Amellett az Akkumulátorkutató Részleg 2008-as létrehozását követően tetemes előrelépést tettünk a szilárdtest és egyéb újgenerációs aksik kutatásában. Múlt évben létrehoztuk a Prime Planet Energy & Solutions indítványt az aksi üzletág kiterjesztésének gyorsítására. Az elmúlt 26 évben közel 1 billió yent fektettünk be és több mint 19 millió akkumulátort gyártottunk. Úgy hisszük, hogy az időközben megszerzett jártasság nagymértékű kompetenciát jelent a számunkra. A jövőt illetően a szeptember 2-án bejelentett 1,5 billió yenes akkumulátor-beruházást 2 billió yenre növeljük azzal a céllal, hogy még fejlettebb, még jobb minőségű és viszont megfizethető akkumulátorokat együnk elérhetővé.
A természeti forrásokat illetően a Toyota Tsusho már 2006-ban kutatásokat végzett a lítiummal, illetve egyéb erőforrásokkal kapcsolatban és megszakítás nélkül dolgozik a biztos utánpótláson. Energetikai tekintetben a Toyota Tsusho immáron nagyjából 30 éve dolgozik a megújuló energiaforrások kihasználásán, példának okáért szél- és naperőművek létrehozásával. Ugyanakkor gyárainkban is szeretnénk elérni a karbonsemlegességet 2035-re, megszakítás nélkül csökkentve az energiafelhasználást és kibővítve az modernizált gyártási modern műszaki megoldások használati körét. Ez egy multifunkcionális és feltérképezetlen zóna, ezáltal a rugalmasság különösen meghatározó a produktumok fajtájának és mennyiségének tekintetében, míg a piaci trendeket permanensen szem előtt kell tartani.
Úgy hisszük, hogy a kiszállítási idők csökkentése és a Toyota gyártási rendszer módszerei a japán autógyártás töretlen fejlesztésével egyesült erővel versenyképes előrelépést biztosítanak a számunkra. Szakadatlan előrelépésekre törekedünk minden régióban a partnervállalkozásokkal egyesült erővel, a csoport vállalatait, az ellátási láncot és a márkakereskedéseket is beleértve. Az energia kritikus szerepet játszik a karbonsemlegesség elérésében. Ennek köszönhetően a Toyota elkötelezett a karbonsemleges választási lehetőségek multifunkcionális elérhetővé tételében az egyes országok és régiók szükségleteinek és helyzetének megfelelően. Nem mi, hanem a helyi piacok és ügyfeleink döntik el, hogy milyen lehetőséget választanak.
Ennek köszönhetően szeretnénk erre a lehető legtöbb lehetőséget biztosítani. Kereskedelmi szempontból sokan azt gondolhatják, hogy hatékonyabb megoldást jelent kevesebb lehetőségre koncentrálni. Ugyanakkor mi úgy gondoljuk, hogy a jövő változásaihoz való sebes alkalmazkodás fontosabb, mint megpróbálni megjósolni a bizonytalan jövőt. Ennek köszönhetően szeretnénk megtartani a lehető legtöbbféle lehetőséget az ügyfeleink részére, amíg a követendő út egyértelművé nem válik. Mi a Toyotánál szeretnénk olyan vállalattá válni, amely hozzájárul a mindenre kiterjedő környezet védelméhez, megőrzéséhez és fejlesztéséhez, méghozzá azzal a céllal, hogy az emberek részére örömet okozzon, folyamatosan közel maradva az ügyfelekhez.
Összegezve szeretnénk olyan vállalattá válni, amely mindenki részére boldogságot nyújt, úgy egyéni, mint társadalmi szinten. Szeretnénk egyre jobb jövőt átadni a gyerekeknek és az őket követő generációnak. Azt szeretnénk, hogy a jövő még fényesebb legyen. Úgy hiszem, hogy a jövő egy olyan dolog, melyet mi mindannyian közösen hozunk létre. A japán autóipar 5,5 millió kollégámnak házigazdája, akik egész támogatással segítették a japán autógyártás és mobilitás előrelépését. És nemzetközileg ennél sokkal több kollégánk van. Ha mindannyian egyesült erővel cselekszünk akarattal és elköteleződéssel, képesek leszünk megannyi mosolyt és egy bámulaltos Földet hátrahagyni a következő generáció részére. Én ebben hiszek. Ezt szeretném elérni. Köszönöm.”