A Honda idén két évfordulót is ünnepel: egyrészt 50 éve született meg az első Civic, másrészt negyedszázada mutatkozott be a vérpezsdítő, teljesítményorientált Type R kiadás, mely teljesen új megvilágításba helyezte a hot hatch fogalmát. Jóllehet, a Civic sportváltozata kedvező árú, elérhető modell, ugyanakkor valódi sportkocsi, mely magában hordozza a Type R szellemiségét.
A hat nemzedék alatt úgy tökéletesítették az elsőkerék-hajtású, ferdehátú modellt, hogy kategóriájának legjobbja legyen, mely által olyan gépkocsi született, mely hétfőtől péntekig elegáns társ a mindennapi ingázáshoz, hétvégén mindazonáltal a versenypályán is elemében érzi magát.
EK9 (1997-2000)
Megfizethető, széles körben elérhető Type R
A Type R típusjelzés első ízben az 1992-es Honda NSX Type R modellen jelent meg, mely magasra tette a lécet a teljesítmény és a menettulajdonságok kapcsán, ellenben szerfelett csekély példányszámban készült. A Civic Type R tervezésekor ugyanaz az elv vezette a mérnököket, mint az Integra és az NSX tekintetében, azaz szerették volna lenyűgöző vezetési élménnyel megajándékozni a Honda-tulajdonosokat.
A mindössze Japánban forgalmazott EK9 jó néhány rendkívüli műszaki megoldást vonultatott fel, mint amilyen a rendkívüli magas (116 LE/1000 cm³) literteljesítményű, 1,6 l-es DOHC-vezérlésű VTEC motor, a mindössze 1050 kg-os saját tömeget eredményező, nyomás alatt hegesztett karosszéria, a részlegesen önzáró differenciálmű (LSD), továbbá más típusokban nem alkalmazott, jellegzetes felfüggesztés. Az EK9 meggyőzte a vásárlókat és az autós hivatás képviselőit is – az orrmotoros, elsőkerék-hajtású, erőtől duzzadó ferdehátú sikerre ítélt típus lett.
EP3 (2001-2005)
Piacra lép a Type R európai kiadása
Az első generáció elsöprő sikere után a Civic Type R második sorozata már megjelent Európában is, és ebben nagy szerepet játszott, hogy a modell gyártása ekkor már az Egyesült Királyságban zajlott. Az EP3 sorozatnál vezették be a friss, akkortól már legendássá vált 2,0 literes, DOHC i-VTEC „K” sorozatú motort, mely messze túlszárnyalta a tradícióknak megfelelő felépítésű, atmoszférikus, 2,0 literes erőforrásokat. Arról se feledkezzünk meg, hogy az újdonságot korszerűsített fékrendszer, precíz, hatfokozatú sebességváltó és – a felhasznált nagyszilárdságú acélnak hála – elődjéhez mérten 80 %-kal nagyobb torziós merevségű karosszéria leírta. Mindemellett az állítható távtartókarral kiegészített első rugóstag, emellett a hátsó, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés a friss fejlesztésű elektromos szervokormánnyal (EPS) és változó áttételű kormányművel (VGR) társítva rendkívüli kezelhetőséget szavatolt az EP3-nak.
FN2/FD2 (2007-2011)
Type R – Ugyanaz másként
A harmadik Civic Type R mindent elsöprő volt abban a tekintetben, hogy az európai és a japán változat kiemelkedően különbözött egymástól. Amíg az itt kapható modell kiindulópontját az FN2 típuskódú ferdehátú adta – melynél megtartották az elődnél nagyszerűen bevált, 2,0 literes motort is, viszont jelentős változás volt a módosított padlólemez, mivel ennek betudhatóan az üzemanyagtartály az első ülések alá került, mindent összevetve lényegesen javult az utastér helykínálata és alakíthatósága – addig Japánban a lépcsőshátú FD2-re épülő Type R-t forgalmazták, mely még sportosabb lett a nagyobb teljesítményű K20A erőforrásnak, a modernizált, részlegesen önzáró differenciálműnek és a fáradhatatlan Brembo fékrendszernek hála. Hogy mérsékeljék a szedán nagyobb tömegét, szokásos hegesztés helyett több helyen szerkezeti ragasztót alkalmaztak, illetve a karosszéria egyes részeit alumíniumból készítették.
FK2 (2015-2017)
Bemutatkozik a VTEC Turbo
A piaci igények és a modern környezetvédelmi előírások arra sarkallták a Hondát, hogy turbófeltöltéses motort fejlesszen a Type R-hez. Hosszú és rettentően aprólékos munkával született meg a K20C1 jelű, 2,0 literes, feltöltős kapacitás, mely 310 LE teljesítménnyel kápráztatta el a nagyközönséget. Annak érdekében, hogy a megnövelt teljesítményt minél hatékonyabban átvihessék az útra, kettős függőcsapszeges első rugóstagot és részlegesen önzáró differenciálművet építettek be, ezáltal számottevően mérsékelték a jelentős hatékonyságú elsőkerék-hajtású gépkocsik irányítását megnehezítő, úgynevezett hajtási befolyást. A 2015-ben bemutatott Civic Type-R mindössze 5,7 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órás sebességre, miközben strapabíró Brembo fékrendszere óriási, 351 mm-es átmérőjű első tárcsákra épült. Az FK2 nemcsak közúton bizonyított, hanem az egész világon megannyi túraautós versenysorozat bajnoki címét elhódította.
FK8 (2017-2022)
A kompromisszummentes ferdehátú sportautó
5 évvel ezelőtt jelent meg a Civic Type R legkorszerűbb verziója, az FK8. Ez messze túlszárnyalta elődjét, az FK2-t, mivel most már adaptív lengéscsillapító felelt a gépjármű úttartásáért, a korszerűsített K20C1 kapacitás teljesítménye mindazonáltal 320 LE-re növekedett. A modell még intenzívebb vezethetőségének érdekében a mérnökök a leszorítóerőre fókuszáltak mindent összevetve formálták ki a karosszériát és a módosították a padlólemezt, nagyjából teljesen laposra. A modell elérhető volt az Egyesült Államokban is, sőt a tengerentúlon adták el a legnagyobb mennyiséget az FK8 kódjelű Civicből.
FL5 (2022-)
Sportosan példás 2.0
Az idén bemutatkozó modell a korábbi nemzedékek technikai vívmányaira épül, de nála még fejlettebbek és kifinomultabbak az elődöknél megismert műszaki megoldások. Ez a valaha készült leggyorsabb, legkezesebb, egyben leginkább lenyűgöző Civic Type R, ami új mérce a géposztályban, noha nyilvánvalóan felfedezhető rokonsága az éppen 15 éve megjelent FD2-vel. Kétségtelen, hogy az újdonsággal méltóképpen ünnepelhetjük a Type R modellcsalád születésének 25. évfordulóját, mivelhogy az ez évi Civic Type R máris bizonyított, mivel ez a modell tartja a körrekordot a mesés suzukai pályán.