Magyarországon is bemutatkozott a MINI Cooper SE

Magyarországon is bemutatkozott a MINI Cooper SE

A nagyvárosokba tervezett, első tisztán elektromos meghajtású MINI, a Cooper SE a héten mutatkozott be Budapesten.

Az angol prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású négykerekűje a vezetés színtiszta élményét hosszú távon fenntartható módon váltja valóra, és mindezt a MINI hamisítatlanul jellegzetes megjelenésével és prémium minőségével párosítja. Egy szó, mint száz: a MINI Cooper SE egy ízig-vérig MINI, károsanyag-kibocsátás nélkül.

„Az előző évben 60-ik születésnapját ünneplő MINI, idén újabb mérföldkőhöz érkezett: bemutatkozik az első teljesen elektromos modell, a Cooper SE. A gépkocsi mindenekelőtt ízig-vérig MINI, a go-kart szerű vezetési hatás, az példa nélküli, semmivel össze nem téveszthető karakter és a márka szokásoknak megfelelően magas színvonalú prémium minősége egy új csomagban, elektromos kivitelben érkezik. Az elektromos meghajtásnak főleg településben van értelme, itt a leghatékonyabb a rendszer, ezáltal a most bemutatott MINI Cooper SE is ebben a közegben „érzi jól magát”, itt számít a vásárlók bizalmára. Korszerű, fiatal, dinamikus és a MINI-hez méltóan kellően emocionális az újdonságunk, melynek tervezésénél az élményszámba menő csúcs vezethetőség és a karakter megtartása kulcsszempontok voltak. Mindazonáltal a modell releváns pillére a BMW Group elektrifikációs stratégiájának, mely alapján 2023-ra már 25 darab eltérő elektromos és plug-in hibrid BMW és MINI modellt ígér a társaság, ügyfeleink igényeit maximálisan kiszolgálva” – nyilatkozta Maciej Galant, a BMW Group Magyarország cégvezetője a bemutató alkalmával.

A 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása, a márkahű elsőkerék-meghajtás és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, modernizált menetstabilizáló rendszere együttesen a gokartos vezethetőség összetéveszthetetlen agilitásával ruházza fel a MINI Cooper SE-t, melynek típus-specifikus lítium-ion akkumulátora egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométer tisztán elektromos meghajtást garantál. Az energiatároló egységet a mérnökök mélyen a padlólemezbe süllyesztették, a zéró emissziójú MINI csomagtartójának térfogata (211 liter) mindent összevetve literre korrekten megegyezik a belsőégésű erőforrással hajtott háromajtós MINI hasonló értékével.

A MINI Cooper SE főbb tulajdonságai

A MINI modelltörténetének és a prémium minőségű kisautók kategóriájának első tisztán elektromos meghajtású modellje.

Elektromos motor 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítménnyel és 270 Nm csúcs forgatónyomatékkal.

Típus-specifikus lítium-ion akku, amely egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométer tisztán elektromos meghajtást garantál – szemernyit sem korlátozva a háromajtós MINI csomagtartó-térfogatát.

A nagyfeszültségű áramforrás tradicionális háztartási aljzatról, MINI ELECTRIC falitöltőről és nyilvános járműtöltő oszlopról hasonlóképpen feltölthető, akár 50 kW sebességű gyorstöltéssel is.

Speciális agilitás az azonnali teljesítmény-leadásnak, az alacsony súlypontnak, az elsőkerék-meghajtásnak és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, modernizált menetstabilizáló rendszerének betudhatóan.

Gyorsulás álló helyzetből 60 km/órás sebességre 3,9 másodperc alatt, álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,3 másodperc alatt.

A háromajtós MINI jellegzetes stílusjegyei típus-specifikus karosszéria-kiegészítőkkel egyesülnek.

Típus-specifikus kijelző- és járművezérlő koncepció az utastérben.

Két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás az egypedálos vezethetőség érdekében.

LED-technológiás első fényszórók, duplazónás automata légkondicionáló, hőpumpa-technológiával dolgozó fűtőrendszer, kiegészítő fűtés, elektromos rögzítőfék és Connected Navigation csomag már alapfelszereltségként.

Ízig-vérig MINI

A MINI Cooper SE az angol prémiumgyártó első modellje, amely a márka által fémjelzett értékeket nagyvárosokba tervezett tisztán elektromos meghajtással egybeolvasztja, egy forradalmian modernizált, ízig-vérig MINI modellként. A modell koncepciójának a háromajtós MINI szolgált alapjául: a MINI Cooper SE karosszériaarányai, jellegzetes stílusjegyei, tágas helykínálata és utastéri hangulata mindegyik a belsőégésű erőforrással szerelt modellek örökségei.

A benzinmotor és a dízelmotor helyét ezúttal a MINI Cooper SE motorházteteje alatt egy elektromos motor foglalja el. A vezérlőelektronikát és a váltót is magába foglaló, kompakt méretű egységet a tervezők a erős csőszerkezetű motortartó keret első felébe építették be. A típus-specifikusra konfigurált, nagyfeszültségű lítium-ion áramforrás tizenkét cellából épül fel, a 32,6 kWh bruttó energiateljesítményű energiatároló egység T-alakot formálva helyezkedik el a padlólemezben.

Az elektromos motor nem kizárólagosan kisebb, de fontos mértékben könnyebb is, mint bármelyik belsőégésű kapacitás, amely nagymértékben hozzájárul a MINI Cooper SE isteni tengelyterhelés-elosztásához. Az alacsonyra helyezett súlyponttal közösen mindez kiváltképp serény vezethetőséget és még nagy tempónál is könnyed irányváltásokat idéz elő. A MINI Cooper SE mindemellett egyedülálló úttartást is garantál, nem utolsósorban a nagyfeszültségű aksi elhelyezésének hála: az energiatároló egységet mélyen a modell padlólemezébe süllyesztették, az első ülések közé és a hátsó üléssor alá. Mint ilyen, a tisztán elektromos meghajtású MINI modell a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k csomagtartó-térfogatával büszkélkedhet: az alapesetben 211 literes csomagtér a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 731 literre bővíthető. Az egyetlen mérhető méretbeli különbség a tisztán elektromos meghajtású MINI és a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k közt a magasság, a hétköznapokban ideálissan felhasználható hasmagasság fenntartása érdekében mivel a mérnököknek a padlólemezbe épített aksi vastagsága okán 18 milliméterrel meg kellett emelniük a karosszériát.

A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológia minden alkatrészét a vázszerkezet típus-specifikus védőzónái ölelik körbe, ütközés során mindazonáltal a rendszer vezérlőelektronikája minden alkatrészt haladéktalanul lekapcsolja. A MINI Cooper SE biztonsági koncepciója ezáltal minden tekintetben maradéktalanul megfelel a BMW Group kimagasló szabványainak, amelyek messze túlmutatnak a kötelező iparági előírásokon. A hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikáját az első lökhárító megerősített tartószerkezete és a motortartó keret óvja, a nagyfeszültségű akku alatt mindazonáltal egy erős, edzett lemez húzódik. 1 365 kilogrammos saját tömegével a MINI Cooper SE mindent összevetve mindössze 145 kilogrammal nyom többet a mérlegen, mint a Steptronic automataváltóval szerelt, háromajtós MINI Cooper S modell.

Jellegzetes stílusjegyek típus-specifikus karosszéria-kiegészítőkkel

A MINI Cooper SE összetéveszthetetlen megjelenéséről kényesen kiválasztott, diszkrét karosszéria-módosítások gondoskodnak. Az első tisztán elektromos meghajtású MINI-t határozott arányok, vizuálisan három részre osztható karosszéria, egybefüggő ablaksáv és tető, sőt még rövid túlnyúlások és speciális keréktárcsák emelik ki a tömegből. A korszerű hajtáslánc-technológiát specifikus karosszéria-kiegészítők jelzik. A lítium-ion aksi töltőnyílását a tervezők a belsőégésű erőforrással szerelt modellek üzemanyagtöltő nyílásának helyére, a jobb hátsó kerékív fölé helyezték el, a különbséget ugyanakkor egy domborított MINI Electric embléma mutatja. E logó citromsárgára fényezett variánsa ékesíti az oldalsó irányjelző paneleket, a csomagtérajtót és a hűtőrács-motívumot is. A MINI Cooper SE frontrészének középpontjában a belsőégésű erőforrással szerelt modellek hűtőrácsának hatszögletű kontúrja áll, a minimális hűtőlevegőt igénylő elektromos motor okán ez esetben ellenben teljesen zárt kivitelben. A hűtőrács-motívumot vízszintesen meghúzott, citromsárga merevítőbetét díszítheti, a külső visszapillantó-házak mindazonáltal ugyanebben az árnyalatban pompázhatnak. A MINI Cooper SE már alapfelszereltségként LED-technológiás első fényszórókkal gurul le a gyártósorról.

Lebilincselő agilitás az továbbfejlesztett menetstabilizáló szisztémának betudhatóan

A tisztán elektromos meghajtás a MINI modelljeire sajátos, gokartosan szorgalmas vezethetőség teljesen új dimenzióját váltja valóra. A MINI Cooper SE figyelemfelkeltő agilitásában nagy szerepet játszik a típus-specifikus hangolású futómű-technológia, amely – a kisautó-szegmensben utánozhatatlan módon elektromechanikus kormányművel, az első tengelyen szimpla-ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal, a hátsó tengelyen mindazonáltal többkaros felfüggesztéssel dolgozik – az elektromos hajtáslánc-technológiával maximális menetstabilitást, istenien precíz irányíthatóságot és azonnali kormányreakciókat garantál. A MINI Cooper SE súlypontja legalább 30 milliméterrel került alacsonyabbra, mint a MINI Cooper S modell tekintetében, amely a tengelyek közti ideális terhelés-elosztással karöltve a kisautó-szegmensben mindeddig elképzelhetetlen kanyarodási dinamikával kecsegtet.

MINI Vezetési Üzemmódok négy eltérő beállítással

Az első tisztán elektromos meghajtású MINI biztosítja, hogy az angol prémiumgyártó kuncsaftjai saját preferenciáik és az adott vezetési szituáció sajátosságai alapján hangolják keresztül a gépkocsi beállításait. A műszerfal alsó felén elhelyezett billenőkapcsoló-sor jobb végén látható kapcsolóval aktiválható MINI Vezetési Üzemmódok (MDM – MINI Driving Modes) a MINI Cooper SE tekintetében négy eltérő járműbeállítási lehetőséget szolgáltatnak fel. Alapértelmezett beállításként a MID üzemmód aktiválódik, amit SPORT üzemmódban még közvetlenebb kormányzás és a hajtáslánc az összes régebbinél gyorsabb rendszerreakciója vált fel.

Két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás

A BMW Group tisztán elektromos meghajtású modelljeiben átélhető vezetési élményt az egypedálos vezethetőség emeli új szintre: nagyvárosi forgalomban a jármű rögtön érezhető lassulásba kezd, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról. Vitorlázó üzemmódban mivelhogy az elektromos motor generátorként üzemel és a mozgás esetén felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza, az alacsonyabb sebességtartományban mindent összevetve a vezetőnek rá sem kell lépnie a fékre ahhoz, hogy a jármű intenzív lassulásba kezdjen. A fékezés esetén felszabaduló energia visszatáplált volumene (és mint ilyen, a vitorlázó szerepkör automata fékező hatásának mértéke) a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikájában állítható be.

Típus-specifikus műszerfal-kialakítás digitális műszeregységgel

A MINI Cooper SE alapfelszereltségének az 5,5” képernyő-átmérőjű, típus-specifikus műszeregység is része. A fekete panelbe épített színes megjelenítőt a belsőégésű erőforrással szerelt modellek műszeregységével megegyező helyre, a kormány mögé integrálták a tervezők. A maradéktalanul digitális monitor középpontjában egy megjelenített számokkal dolgozó kilométeróra áll, melynek ívét egy szokásos stílusban világító kilométeróra-skála adja meg. Ez utóbbi a műszerfal tetején fedezhető fel fénygyűrűn is visszaköszön, a kiválasztott MINI Vezetési Üzemmód alapján piros (SPORT üzemmód), fehér (MID üzemmód) vagy zöld (GREEN és GREEN+ üzemmód) színben.

MINI ELECTRIC falitöltő a rugalmas járműtöltésért

A vezetés tisztán elektromos meghajtású élményéhez a MINI Cooper SE a villamosenergia-hálózatból nyeri ki az energiát, szokásos háztartási aljzaton, a MINI ELECTRIC falitöltőn vagy nyilvános járműtöltő oszlopon át. A modell szintén képes az AC és a DC szabvány alapján üzemelő járműtöltésre, akár Type 2, akár CCS Combo 2 csatlakozóval. A töltőfej pulzáló állapotjelzője a járműtöltési folyamat kiindulási lépéseit narancssárga fénnyel, a töltés folyamatát citromsárga fénnyel, a maximális töltöttségi szint elérését ugyanakkor zöld fénnyel mutatja.

Alapfelszereltségként a MINI tradicionális háztartási aljzathoz csatlakoztatható járműtöltő kábelt kínált a MINI Cooper SE modellhez, a külön választható extrafelszereltség részeként ellenben az otthoni járműtöltéseket megkönnyítő MINI ELECTRIC falitöltő és a háromfázisú, nyilvános járműtöltő oszlopoknál hasznavehető járműtöltő kábel is megrendelhető. Mindkét opció 11 kW maximális sebességű járműtöltést biztosít, amellyel a MINI Cooper SE nagyfeszültségű akkumulátora két és fél óra alatt 80 százalék fölötti töltöttségi szintre tölthető. A 100 százalékos töltöttségi szint eléréséhez három és fél órára van szükség. Ultragyors DC gyorstöltőre összekötve a lítium-ion aksi még gyorsabban feltölthető. A MINI Cooper SE vezérlőelektronikája maximum 50 kW sebességű gyorstöltést engedélyez, amellyel az energiatároló egység 80 százalékos töltöttségi szintje mindössze 35 perc alatt elérhető.

Navigációs rendszer alapfelszereltségként és a típus-specifikus MINI Connected szolgáltatás-paletta innovációi

A MINI Cooper SE teljes körű alapfelszereltségének a digitális műszeregység, a navigációs rendszer és az elektromos mobilitás üzemelését támogató MINI Connected szolgáltatások is részei. Haladás közben az eDrive monitor mutatja a hajtáslánc és az aksi közti energiaáramlás részleteit és ezzel párhuzamosan a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolságot, melynek növelése érdekében felkínálja a kényelmi funkciók kikapcsolását vagy a fékezés esetén felszabaduló energia visszatáplálási intenzitásának fokozását. A MINI Cooper SE fedélzetén az angol prémiumgyártó klienseinek arra is lehetőségük nyílik, hogy a navigációs rendszer térképén egy dinamikusan változó zóna megjelenítésével örökösen nyomon kövessék a lítium-ion akkumulátorban tárolt energiamennyiség kiaknázásával megtehető távolságot, amely az energiatároló egység töltöttségi szintjének csökkenésével szakadatlan változik. Az útvonaltervezés aktiválásakor a navigációs rendszer felkínálja az úti célba vezető leggyorsabb és legrövidebb útvonalakat, ezenfelül a GREEN üzemmódban megtehető leghatékonyabb utat is, amely alatt a hajtáslánc a legkevesebb energiát fogyasztja el.